få in honom från hagen?

starcraft

Trådstartare
På senaste tiden har min ponny (sen min andra häst togs ut ur hagen pga skada) varit svår att fånga in, han har haft "trotsperioder" förut när han varit svår att fånga in från hagen, men där emellan en liten ängel. Idag när vi skulle hämta in honom ville han absolut inte och sprang fram och tillbaka och till slut hoppade han över/sprängde igenom elstängslet (vi var inte i närheten så han bör inte ha känt sig trängd eller något sånt). Det känns som han tappat respekten för mig (och för de som jobbar i stallet) och idag gick det över gränsen tycker jag. Vad ska jag göra?

Sv: få in honom från hagen?

Har märkt med mina ponnyer att det är en världs skillnad om jag närmar mig dem som "rovdjur" eller "gräsätare".
Stoet avskyr att bli fångad, men knallar jag omkring lite, tittar på betet eller vad jag nu kan hitta på, och bara sakta närmar mig henne, kliar henne lite på magen och pysslar lite är det inga som helst problem. Stannar gärna ett par meter från henne och låter henne ta de sista stegen, det är ju jag som är ledaren och hon som ska komma till mig och uppvakta. :angel:
Går jag däremot rakt mot henne försvinner hon snabbt med öronen klistrade bakåt.
Kanske något du redan praktiserar, men annars är det ett tips.
Lycka till!

det kan oxå vara bra att gå till hästen i hagen ibland utan att fånga in den, bara klia den lite, eller borsta den etc, och sen gå därifrån. :idea: Lycka till med din häst! :)

Håller med dom andra. Hur gör du när du fångar in hästen? Går du bara fram, sätter på grimman och leder iväg honom? Uppenbarligen så tycker han inte att det är kul att bli infångad. Gör det mer possitivt, ge honom en liten godisbit i form av knäckebröd, eller annat hästgodis han gillar. Klia på honom, prata med honom och beté dig som om ni inte alls skulle gå någonstans. Efter ett tag tar du av grimman och går, du gör alltså inte mer än så. Efter ett tag så har han lärt sig att när du kommer med grimma så betyder det något possitivt, han vet att du kommer klia honom, han ser fram emot den där goda godisbiten och tycker det är kul när du kommer.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 260
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar