Få igång häst utan större bjudning

Sv: Få igång häst utan större bjudning

Nope, inget underligt alls.. utom att hon var fruktasvärt flegmatisk (seg vid ridning). Gick som TS säger varken att korta eller länga. Klarade bara inte att arbeta på grund av sjukdomen.

Den andra hästen med hjärtmuskelinflammation uppvisade i stort sett exakt likadana symptom.

jag hade en ponny en gång som kändes "konstigt seg". den hoppade också hinder. utbildad upp till 120 höjder och dressyr.
men den va konstig i bjudningen.

visade sig genom röntgen att den hade spatt i mellersta glidlederna.
hästen fick sluta hoppa men funkade ok i skog o dressyr.

fick provrida en häst en gång åt en stallkompis. upplevde genast samma känsla i ridningen och bad henne ta hästen till klinik o kolla. dom röntgade den och det visade sig att den också hade spatt.

(ingen av dom gick som spatthästar...det syntes inte..förräns på röntgen)

DET lät ju inte kul. Och inte helt otroligt heller.

Vad mer vet du om det hela? Har hästen symptomen hela tiden eller dyker de upp efter en stunds arbete?
Är det likadant som med den akuta korsförlamningen, att kisset blir mörkt eller rödfärgat? (Har ingen aning om färgen på vår hästs kiss mer än att han pinkar rätt mycket).

Vet inte om jag är ute o cyklar men, en tanke som poppade upp var: njurarna... Har läst nånstans att man kan ge citronsaft(!?)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 433
Senast: Andromedae
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 431
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar