Få igång en vilande anläggning

Vimsan

Trådstartare
Behöver hjälp.
Jag och några andra hästägare hyr boxplatser i ett större stall där vi har tillgång till hagar, padock och ridhus.
Vi fick besked för ca 3 veckor sen av stallägaren att han tänker ta bort ridhuset. Det ska tömmas och användas som lagerlokal.
Jag förstår honom för stallet har stått nästintill tomt det senaste åren. Det är 30 boxar och nu står där 6 hästar uppstallade.
Anläggningen har aldrig gjort reklam för sig och det är bara några få i närheten som känner till det.
Vi har fått en tidsfrist tills sista oktober, alltså väldigt lite tid, för att hitta en lösning. Stallägaren vill att EN person arrenderar hela anläggningen så han får inte en fast summa varje månad och på så vis är garanterad en viss summa pengar. Han vill skriva ett kontrakt på tex 3 år med 1 års uppsägning. Ingen av oss i stallet har den ekonomin att vi vågar skriva under något sådant kontrakt. Vi har varit i kontakt med en ridklubb utan ridhus för att se om vi kan starta något sammarbete med dom.
Vi ska även höra med komunen om eventuella bidrag.
Vad kan vi göra mer för att rädda vårt ridhus?
Hur hittar man en person som vågar riskera sin ekonomi på att hyra hela anläggningen? För att det ska fungera så måste det ju dit fler hästar, och man kan inte locka dit fler hästar så länge vi inte vet om ridhuset är kvar eller inte.
Förstår ni vårt problem, fråga annars.
Tacksam för minsta lilla tips.
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Man förstår ju honom, men samtidigt kommer det nog vara svårt att hitta någon som måste binda sig på så lång uppsägningstid, det är ju en stor risk om ens verksamhet skulle gå dåligt
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Jo, vi har funderat på om vi kan bilda en klubb, eller ekonomisk förening eller liknande, men vi behöver ändå har in mer folk. Ska vi som står där nu plus de 4 hästarna som kommer i slutet av månaden driva det så kommer vi ha en stallhyra på 1500 kr, och det är på tok för dyrt.
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Frågan är väl också hur mycket ägaren vill ha/månad? Behöver ni fylla alla 30 boxarna för den summan, eller skulle det räcka med 4-5 hästar till?
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Visst förstår vi honom också.
Det tråkiga var att vi fick ingen förvarning utan bara ett besked att ridhuset skulle bort.
Stallägaren är en ren affärsman och vill att det ska vara lönande.
Ett år är lång uppsägningstid, mycket kan hända på ett år.
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Vi skulle behöva ha 20-25 hästar för att få in pengarna, men han vill ha in pengar även under sommaren så vi måste ligga pluss så det även täcker sommarmånaderna.
Då har vi bara räknat med stallplatser, inte ridhuskort.
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Och nu är ni 6 + 4 stycken, om jag fattade det rätt? Ligger anläggningen hyggligt till, så att 10 stycken till låter rimligt att få ihop? Hur mycket räknar ni på i stallhyra då?
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Hyra på 1500 för stallplats med manege och paddock, och ingen ridskola att dela manegen med låter billigt i mina öron.
Annonsera i tidningen. Borde finnas fler än jag som tycker att det är okej pris.
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Tyvärr tror jag inte ni kan locka dit så många dels pga att stallet ligger lite avsidigt till och dels pga stallägaren.

Det verkar helt klart som att stallägaren inte vill ha några hyresgäster och nu försöker han på alla vis bli av med de sista på sitt egna lilla märkliga sätt :confused:
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Har ni problem?

Näe jag har inte hört något bara läst det ni har skrivit här. Däremot så hörde jag en hel del för länge sedan av några som stått i det stallet :eek:

Jag har ju ett eget stall så det tar tid innan skvaller letar sig hit :p
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Ja, visst är det ett problem om vi mister ridhuset.
Annars fungerar det väldigt bra i stallet, det är bara en kvar av de som stått där tidigare.
Vi hade stora planer inför hösten men har vi otur så blir det inte som vi har tänkt oss :(
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Vad är det för fel på stallet, med alla dess bekvämligheter och endast 6 hyrda boxar???
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

De klagomål som jag har hört är bla
Det ligger för långt utanför stan, 3 km till närmsta busshållsplats.
Alla som har häst i närheten har egna stall.
Ridhuset är smalt, "bara" 18 meter brett.
Stallet är mörkt.
Ingår ingen service, alla hästägare delar på fodringar och ut/insläpp
Paddocken är ok men dåligt underhållen.
Ja, stallet dras med ett dåligt rykte.
 
Sv: Få igång en vilande anläggning

Fick bara en tanke, lite inspirerad från golfklubbar.

Kan ni undersöka intresset att bilda en andelsförening? Låt säga att alla man köper en rättighet att stå i stallet och rättighet att utnyttja anläggningen.

Föreningen hyr sedan anläggningen av stallägaren.

Låt säga att en stallplats kostar 10' dessa pengar fonderas sedan för att stå som säkerhet så att ni kan ta eventuella förluster etc.

Sedan tar föreningen ut stallhyra, kallhyra +eventuellt foder + en liten peng som skall täckas och kunna fonderas för löpande underhåll.

Vill sedan någon flytta får man sälja vidare sin rättighet att stå i stallet.

sedan kan föreningen sälja ridhuskort och på så sätt få in mer pengar, kanske hyra ut till kurser etc.

Det går i alla fall att kolla av intresset och se hur många som skulle kunna tänka sig att vara intresserade av att täckna en stallrättighet innan man drar i gång något.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 943
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 275
Senast: tara
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 935
Senast: ihnfsa
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 261
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp