Sv: Få i hull
Jo ,jag håller med om att en del inte är särskillt kunniga här på buke,därför jättebra att det finns andra som kan rätta och tala om fakta!!
Jag säger och tycker att DU är duktig,undrar ifall du gått utbildning eller läser någon slags bok bara...Du har alltid svar på det mesta när det gäller foder!
Ja jag vill ju bara LÄRA folk
, jag menar absolut inget illa!
Också är jag sån att när jag väl lärt mig nåt och vet fakta så vill jag sprida ut det och få andra att inse faktum. Jag kan bli väldigt intensiv med detta ibland och kanske är det därför du (och kanske fler?
) missuppfattar min mening?
Jag tycker det är väldigt intressant med foder och allt sånt här grundläggande kunskap om hästar och hur dom fungerar på alla sätt. jag är inte så intresserad av ytligare saker som tävling o sådär.
Mina kunskaper har jag lärt mig via nätet och via "foderbibeln" Hästens näringsbehov och utfodring skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren som är experter inom området (agronomer på SLU).
(ifall du nu inte kände till den redan?)
Sen är det många om bara slänger ur sig tips som de knappt vet vad dom pratar om.... Som när någon frågar "Vad ska ge min häst?" så skriver folk dittan o dattan utan att kunna nåt om foderstats beräkning eller om hästens näringsbehov/foderomvandling.
Bara det att många inte vet om att hästen är en gräsätare/grovfoderomvandlare och att kraftfoder är enbart till för att komplettera höets brister, att hästen i första hand ska ha så mkt grovfoder som möjligt innan man trycker i den kraftfoder - det är väldigt synd.
Jag va själv okunnig för bara ett par år sen och nu när jag VET FAKTUM är jag väldigt entusiastisk och vill att alla andra ska förstå hur det ligger till.
Det jag menar med att du "kör över folk" är att du kanske skall låta andra få en chans utan att dissa dem totalt.Det finns andra som kommer med jättebra ideer,glöm inte bort dem!!
Jag tycker inte att jag "dissar" någon. Och jag vet att det finns många andra som har jättebra "idéer" MEN det är dom som, liksom jag, utgår ifrån fakta och inte bara slänger ur sig "jag gav min häst 1kg havre och den blev jättefin"
.
Jag brukar faktiskt FÖRSÖKA att på ett vänligt (men bestämt) sätt förklara fakta och vissa okunniga kanske tar illa upp när de inte är insatta. Du verkar vara en av dom? Och jag tycker inte att du eller andra mindre kunniga är DÅLIGA på nåt sätt (jag var själv i den sitsen för bara knappt 2år sen) bara för att ni just nu inte kan allt, utan jag är bara ivrig att lära all det jag lärt mig.
Och så länge folk är öppna och vill lära sig så är det toppen men de som sätter sig EMOT fakta kan jag inte förstå mig på.
Annars så tycker jag att fler borde intressesera sej av hästens foder!
Absolut! Jag också.
Många bara fodrar sina hästar utan att ta reda på varför dom fodrar med just den sortens foder och i vilket syfte!!!
Ja det är det jag menar också. :smirk: