Få i hull

Sv: Få i hull

Högre MJ på samma protein kvot gör ju att kvoten sänks (133 smrp / 15 MJ = 8,9, lägger man på olja får man kanske 133 smrp / 25 MJ= 5,3)

Hade själv inte gett olja om jag inte vetat att kvoten tålt det. Men å andra sidan har jag "tvingats" ställa svårfödd halvblodshingst på fri tillgång på kvot 9 och fri tillgång på lucern och olja...

sissu skrev:
Så var har du fått i från att korn har högre fetthalt? Finns även tabell på hippocampus där det står fettt%?

Jag var kanse lite för snabb med att skriva att den har MER fett än havre efter att ha läst detta På Ninas fodersida:
"Korn verkar hullgivande då det innehåller en hel del fett, även stärkelse."
Och att för övrigt fått höra att korn är mer fett i.

Men nu har man lärt sig nåt nytt! Jag har "foderbibeln" hemma - skulle givetvis udnersökt saken bättre genom att titta i den. :smirk:

alazzi skrev:
Om man inte vet vilken kvot hästen ligger på är det tokigt att då ge olja öht? Hur mycket sänker man kvoten med oljan?

Det beror på hur mkt olja man ger... Jag skulle inte ge olja om jag inte visste vilken kvot höet har.

Men är man osäker och inte har analys på sitt hö så är det allra bästa att ge LUSERN - det inenhåller både energi och gott om protein (dock inte i sånna mängder som riktiga proteintillskott som t ex soja och KP har).

Iaf, om man nu redan har högt av protein i sitt hö så gör det inget att man ger överskott genom att även lägga till lusern eftersom överskottet då kommer från grovfoder (lusern räknas som grovfoder).

Och har man en låg kvot i höet så är det kanon att man ger lusern för att kompensera bristen delvis iaf... för det är inte säkert att man kan kompensera ett riktigt proteinfattigt hö med lusern. Då skulle man i såfall få ge flera kilon lusern och kanske byta ut ett par kilon av höet mot det.
Om höet har så låg kvot som 2-3 t ex så måste man ta till andra proteinmedel som soja, b-jäst, Krafft Protein (KP) för att lyckas få upp kvoten till 6.

Min D-ponny som är New forest som är i normala fall ganska tjock frös bort nästan 100kg pga vi klippte han(detta hände 2004):angel:. Då sa dem att vi skulle ge han Vete kli. Det hjälpet så himmla bra! Vi provade att med Vete kli var det bästa tyckte vi.

:rofl: :smirk: Fel knapp...sorry.....och igen...ska nog sova lite mer....sitter här och kisa mitt på dan ...Ha ha

milly skrev:
Fel om korn - det innehåller faktiskt nästan exakt samma som havre.

Havre:
Energi: 9-10
Protein: 80-90
Kalcium: 0,8
Fosfor: 3,3
Magnesium: 1,1

Korn:
Energi: 11 (obs! mer i korn)
Protein: 90
Kalcium: 0,5
Fosfor: 3,5
Magnesium: 1,1

Däremot är det sant att korn innehåller MER FETT än havre.
Det beror väl på vilken havre sort man använder!?
det finns ju högfettshavre(matildahavre) som är framtagen för just hästar!!!
Den innehåller ju dubbelt så mycket fett som i vanlig havre!!!(Råfettet alltså)
Vanlig havre innehåller 4-6 råfett
matlidahavre 8-10 råfett

Energin som du har kollat är ju inte densamma som råfettet!det är helt olika energikällor!!
Det är råfettet i havre/fodret som hästen går upp i hull av!!

Miloo2 skrev:
Det beror väl på vilken havre sort man använder!?
det finns ju högfettshavre(matildahavre) som är framtagen för just hästar!!!
Den innehåller ju dubbelt så mycket fett som i vanlig havre!!!(Råfettet alltså)
Vanlig havre innehåller 4-6 råfett
matlidahavre 8-10 råfett

Energin som du har kollat är ju inte densamma som råfettet!det är helt olika energikällor!!
Det är råfettet i havre/fodret som hästen går upp i hull av!!

Energin (MJ) från råfettet menar du väl? Det är ju inte enbart fettet utan den totala energimängden/kg som de får hull av, så klart.

Sen är det ju en annan sak att det finns vissa speciella sorter havre, det där som jag visade är ju från "vanlig" havre och det är så klart snittvärden.

milly skrev:
Energin (MJ) från råfettet menar du väl? Det är ju inte enbart fettet utan den totala energimängden/kg som de får hull av, så klart.

Sen är det ju en annan sak att det finns vissa speciella sorter havre, det där som jag visade är ju från "vanlig" havre och det är så klart snittvärden.

Ja inte vet jag...det e ju du som e expert!!!:D
Jag har läst vad det står på säcken och fått tips av en foderagronom på SLU..

Nej men ärligt Milly!!! tycker att du kör över de flesta här på buke..vet inte om du sitter på sådan otrolig kunskap eller om du läser innantill...Läst ett flertal inlägg från dej och tycker att du behandlar de flesta här som mindre vetande!!:eek:

Miloo2 skrev:
Nej men ärligt Milly!!! tycker att du kör över de flesta här på buke..vet inte om du sitter på sådan otrolig kunskap eller om du läser innantill...Läst ett flertal inlägg från dej och tycker att du behandlar de flesta här som mindre vetande!!:eek:

:eek: Inte meningen i så fall :crazy:

Men det ÄR många som är totalt okunniga och jag försöker bara lära dom fakta. Försöker skriva på ett konkret sätt med bra fakta men det kan ju tydligen misstolkas av vissa.

Vad exakt menar du med att jag KÖR ÖVER FOLK? :confused: :(

milly skrev:
:eek: Inte meningen i så fall :crazy:

Men det ÄR många som är totalt okunniga och jag försöker bara lära dom fakta. Försöker skriva på ett konkret sätt med bra fakta men det kan ju tydligen misstolkas av vissa.

Vad exakt menar du med att jag KÖR ÖVER FOLK? :confused: :(

Jo ,jag håller med om att en del inte är särskillt kunniga här på buke,därför jättebra att det finns andra som kan rätta och tala om fakta!!
Jag säger och tycker att DU är duktig,undrar ifall du gått utbildning eller läser någon slags bok bara...Du har alltid svar på det mesta när det gäller foder!
Det jag menar med att du "kör över folk" är att du kanske skall låta andra få en chans utan att dissa dem totalt.Det finns andra som kommer med jättebra ideer,glöm inte bort dem!!
Annars så tycker jag att fler borde intressesera sej av hästens foder!

Många bara fodrar sina hästar utan att ta reda på varför dom fodrar med just den sortens foder och i vilket syfte!!!
mvh miloo2

Jo ,jag håller med om att en del inte är särskillt kunniga här på buke,därför jättebra att det finns andra som kan rätta och tala om fakta!!
Jag säger och tycker att DU är duktig,undrar ifall du gått utbildning eller läser någon slags bok bara...Du har alltid svar på det mesta när det gäller foder!

Ja jag vill ju bara LÄRA folk :) , jag menar absolut inget illa!
Också är jag sån att när jag väl lärt mig nåt och vet fakta så vill jag sprida ut det och få andra att inse faktum. Jag kan bli väldigt intensiv med detta ibland och kanske är det därför du (och kanske fler? :crazy: ) missuppfattar min mening?
Jag tycker det är väldigt intressant med foder och allt sånt här grundläggande kunskap om hästar och hur dom fungerar på alla sätt. jag är inte så intresserad av ytligare saker som tävling o sådär.
Mina kunskaper har jag lärt mig via nätet och via "foderbibeln" Hästens näringsbehov och utfodring skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren som är experter inom området (agronomer på SLU).
(ifall du nu inte kände till den redan?)

Sen är det många om bara slänger ur sig tips som de knappt vet vad dom pratar om.... Som när någon frågar "Vad ska ge min häst?" så skriver folk dittan o dattan utan att kunna nåt om foderstats beräkning eller om hästens näringsbehov/foderomvandling.
Bara det att många inte vet om att hästen är en gräsätare/grovfoderomvandlare och att kraftfoder är enbart till för att komplettera höets brister, att hästen i första hand ska ha så mkt grovfoder som möjligt innan man trycker i den kraftfoder - det är väldigt synd.
Jag va själv okunnig för bara ett par år sen och nu när jag VET FAKTUM är jag väldigt entusiastisk och vill att alla andra ska förstå hur det ligger till.

Det jag menar med att du "kör över folk" är att du kanske skall låta andra få en chans utan att dissa dem totalt.Det finns andra som kommer med jättebra ideer,glöm inte bort dem!!

Jag tycker inte att jag "dissar" någon. Och jag vet att det finns många andra som har jättebra "idéer" MEN det är dom som, liksom jag, utgår ifrån fakta och inte bara slänger ur sig "jag gav min häst 1kg havre och den blev jättefin" :crazy: .
Jag brukar faktiskt FÖRSÖKA att på ett vänligt (men bestämt) sätt förklara fakta och vissa okunniga kanske tar illa upp när de inte är insatta. Du verkar vara en av dom? Och jag tycker inte att du eller andra mindre kunniga är DÅLIGA på nåt sätt (jag var själv i den sitsen för bara knappt 2år sen) bara för att ni just nu inte kan allt, utan jag är bara ivrig att lära all det jag lärt mig. :) Och så länge folk är öppna och vill lära sig så är det toppen men de som sätter sig EMOT fakta kan jag inte förstå mig på.

Annars så tycker jag att fler borde intressesera sej av hästens foder!

Absolut! Jag också.

Många bara fodrar sina hästar utan att ta reda på varför dom fodrar med just den sortens foder och i vilket syfte!!!

Ja det är det jag menar också. :smirk:

Har inte din magsår då? Då brukar de ha de tendenserna du beskriver.

milly skrev:
Också är jag sån att när jag väl lärt mig nåt och vet fakta så vill jag sprida ut det och få andra att inse faktum. Jag kan bli väldigt intensiv med detta ibland och kanske är det därför du (och kanske fler? :crazy: ) missuppfattar min mening?

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Jösses vad jag känner igen mig!!! I precis allt som står ovan!!

Borkan skrev:
milly skrev:

Jösses vad jag känner igen mig!!! I precis allt som står ovan!!

:) Då förstår du precis vad jag menar?

Jajjemen! :smirk: Man vill så väl men det blir så fel, för en överenergisk människa stänger folk av, hur väl man än menar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka