Få i hull

HannaPP

Trådstartare
Vad är det bästa sättet att få en mager häst i hull? förutom en massa hö/ensilage för det vet jag.
Vad är era tips?

Mvh Hanna

Sv: Få i hull

det beror ju lite på varför hästen är mager/smal, dvs, har den varit sjuk/svulten/"naturligt" smal?

Är hästen frisk på alla sätt så är mycket mat och mycket motion det bästa receptet tror jag! d.v.s. bygga muskler på hästen..:)

Jag har haft en häst som var "naturligt" smal. han var frisk och avmaskad enligt konstens alla regler..
det enda sättet att hålla honom i ordentligt hull var MASSOR med träning och MASSOR med mat. och inte minska ner på kraftfodret mer än absolut nödvändigt vid vila.

Hästen fick fri tillgång på hösilage på dagarna (rundbal i hagen) och fr tillgång på torrhö på natten (ca 12-13kg)
utöver detta fick han 2-3kg kornkross, ca 10dl betfor(torrt mätt), 1,5kg krafft groov,
vid tävlingssäsong fick han utöver allt annat, ca 1kg havre.
(jag kommer förmodligen få alla bukes foderexperter på mej nu, :crazy: :D )
kan ju tillägga att två hästar tillsammans (alltså min häst och hans kompis) åt tillsammans ca 25kg/dag i hagen, och det var ett BRA hösilage/hö)

Min häst stödutfodrades rejält hela betessäsongen, ca 1-2kg kornkross och 1kg groov och lite betfor.

Min ponny hade väldigt lätt för att tappa vikt men vi gav henne ShyFeeder och då höll hon vikten bättre. Men vet inte om det kan hjälpa till när det behövs gå upp...

Jag har en häst som har en stooor hömage men är nästan sjukligt mager på resten av kroppen. Hon är så sönderstressad att hon hugger bara man tar ut och ryktar henne men det råd jag fick av min tränare var att jag skulle (försöka) se till så att hon rörde på sig ordentligt och ge henne havre då det innehåller mer än korn som (efter vad jag har hört) nästan bara är fett.

Olja ska väl vara lite mer fett i.
Annars så är korn bra, lusern mm....

Kraftfoder, fullfoder som rena fodersorter som innehåller hög halt fibrer, råfett och lite stärkelse samt att det bör vara lättsmält är susen för en mager häst.

Så läs på om olika fodersorter som finns och jämför, samt hur de fungerar i kroppen.

Sen finns det de fall som hästen står på alldeles för hög kvot alt. mängd så kvävehalten blir för hög och de hästarna tunnar också ur.

HannaPP skrev:
Vad är det bästa sättet att få en mager häst i hull? förutom en massa hö/ensilage för det vet jag.
Vad är era tips?

Mvh Hanna[/QU

50 % kornkross och 50 % havre, sen kan man blanda i lite sojamjöl och lite uppblött betfor.... jätte bra!!!!;)

zaching skrev:
Jag har en häst som har en stooor hömage men är nästan sjukligt mager på resten av kroppen. Hon är så sönderstressad att hon hugger bara man tar ut och ryktar henne men det råd jag fick av min tränare var att jag skulle (försöka) se till så att hon rörde på sig ordentligt och ge henne havre då det innehåller mer än korn som (efter vad jag har hört) nästan bara är fett.

Fel om korn - det innehåller faktiskt nästan exakt samma som havre.

Havre:
Energi: 9-10
Protein: 80-90
Kalcium: 0,8
Fosfor: 3,3
Magnesium: 1,1

Korn:
Energi: 11 (obs! mer i korn)
Protein: 90
Kalcium: 0,5
Fosfor: 3,5
Magnesium: 1,1

Däremot är det sant att korn innehåller MER FETT än havre.

Emmahpemma skrev:
(jag kommer förmodligen få alla bukes foderexperter på mej nu, :crazy: :D )

Nejdå inte när du ger fri tillgång på grovfoder i första hand. :bow: Sen om det utöver DET behövs dom mängderna kraftfoder så ska du självklart ge det!
Det jag brukar reagera på är när man ger en begränsad, ofta minimal, mängd med grovfoder och massor med kraftfoder - det är der som är fel!

Mitt bästa råd till den som utgår ifrån oanalyserat grovfoder (och därmed inte kan räkna ut vad för slags tillskott behövs) är att ge LUSERN. Till stor häst minst 1.5-2kg.
Lusern är som ett superbra hö!! Och det är inte farligt att överdosera med proteinet så länge det kommer från hö/silage samt lusern.

För övrigt är det väldigt svårt att säga innan man vet VAD som fattas hos hästen - är det energi (MJ) eller är det protein? Eller båda delarna?
Om det t ex redan är gott om protein i en foderstat (en hög kvot alltså) så skulle man kunna använda sig av OLJA som är ren energi. Då sänks kvoten.
Men om kvoten redan är låg (för låg proteinmängd i foderstaten) är det riktigt dumt att ge OLJA och sänka kvoten ännu mera.

Nää, som sagt vad, så äter ju hästen ca 18-22 timmar om dygnet, i vilt tillstånd, så det är inte bra att dra ner på grovfodret...hade en travare för ett par år sedan som hade svårt att hålla hullet, gav honom ett färdigblandat kraftfoder med 50% korn kross i, han var jätte fin hela tiden sen, man kan även koka kornet då blir det ännu mer effektivare....;)

rocki skrev:
Nää, som sagt vad, så äter ju hästen ca 18-22 timmar om dygnet, i vilt tillstånd, så det är inte bra att dra ner på grovfodret...hade en travare för ett par år sedan som hade svårt att hålla hullet, gav honom ett färdigblandat kraftfoder med 50% korn kross i, han var jätte fin hela tiden sen, man kan även koka kornet då blir det ännu mer effektivare....;)

Nu förstår jag inte riktigt - vad det här inlägget ett svar till MIG eller råkade du bara trycka på fel knapp?

Om du läser i bl.a. utfodringens abc så står det klart och tydligt att korn har mindre mängd fett och fibrer än havre och det innehåller även energi som för hästen är svårupptagligligare än havre samt att det högvärdiga proteinet är lägre i korn än i havre samt att det tas upp helt annorlunda i tarmarna än vad havre gör.

Så var har du fått i från att korn har högre fetthalt? Finns även tabell på hippocampus där det står fettt%?

sissu skrev:
Om du läser i bl.a. utfodringens abc...

Om du menar Kraffts "foderbibel" ger jag inte mer för den "kunskapen" än pappret den är tryckt på.

När foderproducenter ger ute goda råd och tips tycker jag man ska vara lite försiktig med att tro blint på vad som står. Mycket är vinklat för att sälja mer av just deras produkt...

Lovisaleonora_ skrev:
Om du menar Kraffts "foderbibel" ger jag inte mer för den "kunskapen" än pappret den är tryckt på.

När foderproducenter ger ute goda råd och tips tycker jag man ska vara lite försiktig med att tro blint på vad som står. Mycket är vinklat för att sälja mer av just deras produkt...

I så fall ger du inte mycket för CP heller då som verkar vara allas foderguru nummer 1för det står lika dant på bl.a. hippocampussidan fast med andra ord och meningsuppbyggnad. Eller varför inte kolla upp lite olika spannmålstabeller, alla tabeller ljuger inte!
Det är stärkelse som korn har mer av.

Sen kan du hitta denna info om korn vs havre på många ställen där det står ngt. om foder och funktion som hästfoder.

Senast ändrad:

Nej, många tabeller innehåller FAKTA. Men just Kraffts utfodringsråd tar jag med ett saltkar, då vissa av dem är felaktiga och andra högst tvivelaktiga.

Därför söker jag inte mina fakta hos enskilda foderproducenter utan från SLU och liknande, trovärdiga, källor.

Hästen i fråga är ett sto med mycket fullblod i sig, hon har blivit "utsugen" av sitt föl som hon lämnade för en månad sedan, hon gick på lösdrift med en massa andra ston och är väldigt låg i rang så hon har kanske inte fått komma till all mat. (jag hade henne inte då)

Hon ska inte ridas utan betäckas i vår. Hon är väldigt mager men har gått upp lite i vikt när hon kom till mig.

Idag ger jag henne 2 kg lucern, 1 kg havre, 2 dlolja och ½ kg blöt betfore. Kan man öka havren eller ska jag köpa korn också?

Mvh Hanna

milly skrev:
För övrigt är det väldigt svårt att säga innan man vet VAD som fattas hos hästen - är det energi (MJ) eller är det protein? Eller båda delarna?
Om det t ex redan är gott om protein i en foderstat (en hög kvot alltså) så skulle man kunna använda sig av OLJA som är ren energi. Då sänks kvoten.
Men om kvoten redan är låg (för låg proteinmängd i foderstaten) är det riktigt dumt att ge OLJA och sänka kvoten ännu mera.

Om man inte vet vilken kvot hästen ligger på är det tokigt att då ge olja öht? Hur mycket sänker man kvoten med oljan?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka