Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HannaPP skrev:Vad är det bästa sättet att få en mager häst i hull? förutom en massa hö/ensilage för det vet jag.
Vad är era tips?
Mvh Hanna[/QU
50 % kornkross och 50 % havre, sen kan man blanda i lite sojamjöl och lite uppblött betfor.... jätte bra!!!!
zaching skrev:Jag har en häst som har en stooor hömage men är nästan sjukligt mager på resten av kroppen. Hon är så sönderstressad att hon hugger bara man tar ut och ryktar henne men det råd jag fick av min tränare var att jag skulle (försöka) se till så att hon rörde på sig ordentligt och ge henne havre då det innehåller mer än korn som (efter vad jag har hört) nästan bara är fett.
Emmahpemma skrev:(jag kommer förmodligen få alla bukes foderexperter på mej nu, )
Becca85 skrev:Olja ska väl vara lite mer fett i.
rocki skrev:Nää, som sagt vad, så äter ju hästen ca 18-22 timmar om dygnet, i vilt tillstånd, så det är inte bra att dra ner på grovfodret...hade en travare för ett par år sedan som hade svårt att hålla hullet, gav honom ett färdigblandat kraftfoder med 50% korn kross i, han var jätte fin hela tiden sen, man kan även koka kornet då blir det ännu mer effektivare....
sissu skrev:Om du läser i bl.a. utfodringens abc...
Lovisaleonora_ skrev:Om du menar Kraffts "foderbibel" ger jag inte mer för den "kunskapen" än pappret den är tryckt på.
När foderproducenter ger ute goda råd och tips tycker jag man ska vara lite försiktig med att tro blint på vad som står. Mycket är vinklat för att sälja mer av just deras produkt...
milly skrev:För övrigt är det väldigt svårt att säga innan man vet VAD som fattas hos hästen - är det energi (MJ) eller är det protein? Eller båda delarna?
Om det t ex redan är gott om protein i en foderstat (en hög kvot alltså) så skulle man kunna använda sig av OLJA som är ren energi. Då sänks kvoten.
Men om kvoten redan är låg (för låg proteinmängd i foderstaten) är det riktigt dumt att ge OLJA och sänka kvoten ännu mera.