Få hus varmare?

Lycanthrope

Trådstartare
Tips på hur man kan få gamla huset varmare?

Vi har pelletskamin på nedervåningen, element i badrummet. På övervåningen har vi sovrum med element och ett rum med alla terrarium med element på hög värme samt värmelampor och grejer.

Nu är det 30 minus ute och kylan kryper in. Kan minen värme bra men det är ändå ruggigt.
Vi håller på att täta alla fönster men vad mer kan man göra?

Vi hyr huset så vill inte lägga massor av pengar på det, men vill inte frysa ihjäl såklart. :p

Sv: Få hus varmare?

Finns det fler rökkanaler än den till pelletskaminen? Möjlighet att sätta in fler eldstäder?

Drag vid fönster och dörrar? Tjocka gardiner och draperier gör skillnad. Samt att lägga någon textil/kudde/stoppning i fönstren och vid dörrarna.

Tanten kom med bra tips, jag vill även lägga till mattor. Tycker trasmattor funkar riktigt bra på kalla golv, kan även rullas och läggas vid tex balkondörr.

Inga fler rökkanaler.

Tycker mest det drar kallt här och där.

Ska nog skaffa lite tjockare gardiner! Det drar även lite vid vissa golvlister :meh:

Jag tror också på textilier som "frysstoppare". Jag förstår ju att ni inte vill lägga så mycket pengar när det är ett hyrt hus men det låter som att det är undermåligt isolerat och att fönstrerna skulle behöva kittas om.
I vårt gamla hus har vi faktiskt bara värmepumpen inställd på 10 grader än så länge (utetemperatur som lägs - 17 idag), vi kör någon brasa i öppna spisen (insatt kassett) då och då men det håller värmen förvånandsvärt bra! Byggt 1700...

Inga fler rökkanaler.

Tycker mest det drar kallt här och där.

Ska nog skaffa lite tjockare gardiner! Det drar även lite vid vissa golvlister :meh:

Då så.

Lägg textilrullar i fönstren, det behöver inte vara tjockt, bara de finns där det drar.

Om de drar vid golvlisterna så kan man göra en fuling och försiktigt spruta in lite silikon i springan golv-list....

Mattor på golven, textilrullar i fönstren och kanske också nya tätningslister runt alla fönster och dörrar? Tätningslister blir gamla och det kan göra stor skillnad att sätta dit nya.

Tätningslister blir gamla och det kan göra stor skillnad att sätta dit nya.
Amen på det.
Märkte stor skillnad i mitt föräldrahem när jag bytte. Från att ha dragit en del från fönstren (och varför förstod jag när jag öppnade och såg resterna av de torkade listerna och luften emellan) till att inte dra alls.

Mitt tips blir då att köpa ett konvektorelement från jula eller nått, 200 kr typ, inte att ha på hela tiden men när det behövs. Placera mitt i rummet så inte den varma luften kryper ut direkt.

Draperi framför ytterdörren kan vara idé om det drar, handdukar i fönstren ihoprullade osv.

Textiler som alla nämnt, hästfilt framför balkongdörren tillexempel. Tjocka gardiner. Rullgardinerna nerdragna i sovrummet fast det är mörkt ute.

Alla rum som ska hållas varma kan ni ha dörrarna öppna till, men överväg även att "kallställa" ett rum om det inte används så ofta. Sparar pengar. Vi håller TV-rummet ganska kyligt, och när man ska se på något kryper man ner under ett mysigt täcke och efter 1-2 timmar så är det varmt av vår egen kroppsvärme + TV:n (52", den är iprincip ett element).

Frystejp runt alla fönsterlister är bättre än inget alls, det stoppar faktiskt drag väldigt effektivt. Och är sjukt billigt.

Och ett extra element från Jula om det finns något ställe som saknar element på ett bra ställe och där man befinner sig ofta (för oss är det vid datorbordet, som står i hallen på övervåningen).

Du har fått massor av bra svar redan, men jag undrar om du får runt värmen i huset från kaminen ordentligt?
Cirkulation är A och O, en vanlig bordsfläkt kan göra underverk ;)

Vi har en takfläkt väldigt nära kaminen som vi har igång, då sprids det lite bättre :)

Tätade en del fönster förra året, ska fixa lite fler i år. Dörren är inte så värst tät heller så ska kika på den också.

tjocka gardiner och mattor överallt gör att det drar åtminstone lite mindre.
den gamla delen i vårt hus var förut svinkall på vintern och alldeles för varm på sommaren, är bara jordgolv under parketten och väggarna var/är 200 år gamla tegel/ och ler väggar. (skånelänga). 4 element men ändå kallt.

förra året så isolerade vi väggarna och nu är det faktiskt beboligt där, håller sig runt 16-17 grader. lagom då vi ändå inte är där så mycket.

fd grannen hade ett mycket stor och mycket gammalt hus, och ingen värme :p, han hade el element i de rum han var i och klädde sig varmt :D. 1m tjocka stenväggar så var kallt där även på sommaren :p.

förstod jag det rätt att ni har elelement och manuell pelletskamin( dvs den kan inte vara på när ni är borta utan kräver ständig övervakning?)

förstod jag det rätt att ni har elelement och manuell pelletskamin( dvs den kan inte vara på när ni är borta utan kräver ständig övervakning?)

Element på övervåningens och i badrummet på nedervåningen. I vardagsrum/kök har vi pelletskamin, den står på dygnet runt förutom när vi städar ur den då och då.

Låter med andra ord som att rummet som har kaminen är varmt med de övriga är kalla?
isåfall hade jag tagit en vanlig bordsfläkt eller liknande så att du får cirkulation från kaminen, jag gissar nämligen att den inte går på full effekt hela tiden utan att den reglerar ner för de rummet blir varmt

Hallen vid dörren är svinkall, badrummet också trots att dörren dit är stängd och det är ett element på där inne. Verkar inte dra så mycket från badrumsfönstret men ska sätta vadd eller något där.

Hallen vid dörren är svinkall, badrummet också trots att dörren dit är stängd och det är ett element på där inne. Verkar inte dra så mycket från badrumsfönstret men ska sätta vadd eller något där.

utan att veta hur ditt hus ser ut så´skulle jag säga att ditt badrum är kallt just för att det är stängt, samtidigt så finns det ett element där men det behöver inte vara tillräckligt "stort" för att värma det utrymmet själv.

hallen... är det en gammal dörr? otät?

Går kaminen på fulleffekt hela tiden, blir det varmt i de rummet?

Det är en gammal dörr som inte är helt tät.

Rummet med kaminen är ganska stort, kan bli rätt ruggigt och rent av kallt ibland :(
Jag har målat en ritning, måste bara få upp den på någon sida och länka hit!

hus.jpg

Är lite dålig på mått men största rummet är ungefär 7 meter långt. RR är ett stämt litet rum med eget element där vi har råttor och möss i burar.
Badrummet har ett litet element.
Sneda strecken ska föreställa dörrar och där det är extra tjocka linjer är det fönster :o
Försökte mig på att skissa en trappa också :P

K=kamin!

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar