Få hus varmare?

Sv: Få hus varmare?

Kaminen går inte på fullt hela tiden, oftast står den på L (låg förbränning, finns h och m också) och auto low. Fast nu när det är kallare står det heating hela tiden. Vill man puffa på lite extra varmt så får vi höja till h eller m en stund.

Det sitter en fläkt i taket över datorerna som vi har på när vi är i soffan tex, då kommer det mer värme dit tycker sambon.

Nu ska jag gå ner på pet-nivå ;)
Hur fördelar takfläkten luften?
På vintern vill du att den drar upp den varma luften från golvet upp emot sig och sen upp i taket och ner utefter väggarna, då sprider du värmen där den gör bäst nytta.
På sommaren ska du vända varv på fläkten så att den drar upp kall luft efter väggarna och rakt ner i golvet under sig, då kyler den bäst.

Sen skulle jag komplettera med en liten fläkt som du styr ut den uppvärmda luften från rummet med kaminen rakt ut genom dörren till köket, där kan du ställa ytterligare en fläkt som styr den värmda luften ut mot badrummet - där du ska ha dörren öppen!
Fläktarna ska inte vara ställda högt så att dom "fläktar", dom ska bara flytta luften lugnt och stilla. Du ska inte uppleva drag av dom, då blåser dom för mycket ;)

P.s Har kaminen tillräcklig till-luft-försörjning? Annars kommer den att förse sig med luft, dvs öka självdraget du har från springor runt fönster och dörrar...

Senast ändrad:

Är inte så haj på takfläkten :o Vet inte om den har olika riktningar eller bara olika hastighet.. Sambon har nog bättre koll som kommer hem imorgon :p

Hur vet man om kaminen har tillräcklig luftförsörjning? Är inte hemma nu men kan kika i instruktionsbok och sånt sen.

hus.jpg

Är lite dålig på mått men största rummet är ungefär 7 meter långt. RR är ett stämt litet rum med eget element där vi har råttor och möss i burar.
Badrummet har ett litet element.
Sneda strecken ska föreställa dörrar och där det är extra tjocka linjer är det fönster :o
Försökte mig på att skissa en trappa också :P

K=kamin!

om du sätter en fläkt av typen badrumsfläkt(kallas gärna värmeförflyttare) enligt det röda i bilden , högt upp så tror jag du kommer märka stor skillnad.
dett pga att du får cirkulation på den varma luften från kaminen

På gamla hus med stenfot finns det ofta INGEN isolering i golvet. "Katthålen" i grunden är bra för grunden men på vintern kan man ta en plastpåse med rockwool och plugga igen dom. Kolla bara så inte någon katt är instängd och glöm inte att ta ur påsen på sommaren.

På gamla hus med stenfot finns det ofta INGEN isolering i golvet. "Katthålen" i grunden är bra för grunden men på vintern kan man ta en plastpåse med rockwool och plugga igen dom. Kolla bara så inte någon katt är instängd och glöm inte att ta ur påsen på sommaren.
OT
I huset jag bodde i såg man marken genom springorna i trägolvet :). På vintern var det runt +8 grader när det var kallt ute. kanske var det därför 500-liters akvariet sprack och vattnet rann ut genom springorna i golvet:D. Ingen vattenskada ens

Stolsdynor (från utestolarna med hög rygg) har vi framför ytterdörren när det är kallt.
Tjocka fodrade gardiner och tjockt fodrat draperi (fleece) framför ytter dörr gör en del på värmen.
Med vänlig hälsning
pudlan

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar