Få hela ryggen i arbete??

A

Alkemisten

Hejsan,

Jag har precis haft en liten utredning på min häst (tack vare er på bukefalos som tipsade mig om en equiterapeut :banana:) Pållen fick sitt bäcken rakställt med hjälp av akupunktur och fick lite lazer i sitt onda ben.

Nu är det så att han skall börja jobbas med skolor - tycker eqiterapeuten, och detta speciellt för att stärka hans ländrygg som vi aldrig lyckats sätta riktiga muskler på.

Min häst som är en PRE rör sig mycket mjukt och med god bärighet(ser det ut som)han trampar över rejält i skritt. Hans konformation och rörelse gör det svårt att riktigt känna om han jobbar eller inte, då han alltid känns som han flyter fram med bra bjudning.

Hur kan man veta om han arbetar med ryggen eller inte??

Alkemisten

Att han trampar över i skritt behöver inte betyda att han bär sig, ofta är det tvärtom (iaf de hästar jag sett).

Hur du SER om han jobbar rätt eller hur du KÄNNER att han jobbar rätt?

Tja, känns han bra att sitta på - "bär upp dej" bra på ryggen så kan man ju säga att du har en god grund.
I övrigt är det mesta arbetet absolut lättast att kolla av från marken, då kan du också lära dej att koppla samman vad du ser -vad som egentligen händer i hästens kropp när den gör vad, med hur det skulle kännas när du satt på.

Ländryggen stärks och gymnasticeras av väl avvägd böjning, bra sökning framåt-neråt (där överlinjen längs) samt skolor med lagom tvärning. En stark länd är ett gott tecken på att grundarbetet är väl utfört!

Finns en del sidor på internet som beskriver arbetet på marken rätt bra - kanske kan nån annan tipsa dej mer om det?

Det man letar efter är att hästen börjar arbeta "sunt" i sin kropp - och länden är oftast den bästa indikatorn på hur det står till i resten av kroppen.

Prova böja honom stillastående och håll dels ögonen på nacken och dels på ländryggen - när du får bra böjning i nacken så kommer innerhöften fram och släpps ner en aning. Hur mycket kan han böja sej och fortfarande ha framförd innerhöft? Var går gränsen innan han skjuter upp sin höft och "rätar ut sej" (dvs tar ett steg bort med bakdelen)? Många hästar är mycket stelare än deras ägare/ryttare "tror". Att överböja halsen tjänar inget eller litet till - skapar oftast en "falsk" känsla av eftergift (dvs du får inte den viktiga informationen från resten av kroppen genom handen, utan har "brutit kontakten" sas). Det som gäller är att hitta en lagom böjning och bra sökning fram till handen (särskilt ytter) där hästen är jämnt böjd genom hela kroppen och har chans att släppa ner och fram sin innerhöft. På det viset kan du påbörja det samlande arbetet, och långsamt stärka och gymnasticera ländryggen.

Prova (försöka) böja din häst runt dej på en volt och kolla hur den rör sej i ländryggen, i höften, bäckenet. Om den vill skjuta upp innersidans höft eller om den "släpper ner" den, om den "släpper fram" innersidans höft eller om den hela tiden vill skjuta bak den. Hur rör den sej i bakbenen (inre bak lättast att hålla koll på i början) - driver den på rakt bakåt eller vill den skjuta iväg utåt/inåt och isåfall HUR vill den trampa iväg och när?

Mycket frågor jag vet, men det är utifrån min erfarenhet också viktiga sådana innan man sätter igång med arbetet. Olika hästar kräver olika tillvägagångssätt.

Att hästen har stort övertramp säger sällan något om hur bärig den är, man måste se på många fler faktorer än så.

Lycka till!

Hej evis,

Hoppades att det skulle bli någon som du som svarade, tack!!

Det där med att han trampar över i skritt skrev jag därför att man ofta ser PRE med väldigt kort skritt. Det kan ju vara så att min häst till och med trampar för långt in.. jag vet inte..

Prova böja honom stillastående och håll dels ögonen på nacken och dels på ländryggen - när du får bra böjning i nacken så kommer innerhöften fram och släpps ner en aning.

Ok detta ska jag göra, men jag förstår inte vad du menar med innehöften fram. Jag antar att du vill att länden ska flyttas uppåt när man tar fram och ner huvudet..??

Equiterapeuten menar att hela rumpan måste ner och in och då flyttas ju länden uppåt och nacken blir i en högre båge. (det man strävar efter i ridningen såklart...) Som han går nu,longerad (menar eqiterapeuten) så sliter han på sina leder mer än han jobbar med sina muskler.

Han är kobent bak och det högra vill gärna peta ut lite mer än det vänstra vilket gör att han inte riktigt kan lyfta upp sig i höger varv. Att det är något mer utsvängt kan bero på att han är hingst och att "kulorna" :o tar emot.. eller att han har en sträckning eller liknande. (han fick laser på det så vi får se om det hjälper)

Sedan bäckenet blev tillrättasatt har han betydligt mer schvung i ryggen - alltså han gungar mer och det borde väl vara ett bra tecken..

Prova (försöka) böja din häst runt dej på en volt och kolla hur den rör sej i ländryggen, i höften, bäckenet. Om den vill skjuta upp innersidans höft eller om den "släpper ner" den, om den "släpper fram" innersidans höft eller om den hela tiden vill skjuta bak den. Hur rör den sej i bakbenen (inre bak lättast att hålla koll på i början) - driver den på rakt bakåt eller vill den skjuta iväg utåt/inåt och isåfall HUR vill den trampa iväg och när?

I vänster varv (longerad i grimma) bär han sig hyfsat bra, han har en bra böjning på volten och lutar inte inåt med höften, dvs han tippar inte inåt, det inre bakbenet rör sig så mycket framåt det kan med tanke på att han är kobent.

Det högra varvet är mycket sämre. Där vill han inte böja kroppen i volten och höften sänks ner, han tippar inåt och bakbenet vill gärna sticka av utåt från kroppen.

Detta är om jag inte korrigerar benen utan låter honom gå/trava som han vill på volten.

Vad tror du?

:confused:

Sånt här är mycket svårt att hjälpa med från internet. Jag vill kunna se hästen för att säga något, eftersom man brukar ha helt olika referensramar och uttrycka sej på olika sätt.

Det där med att han trampar över i skritt skrev jag därför att man ofta ser PRE med väldigt kort skritt.
Tja, att man upplever det som att PRE har "kort" skritt tycker jag mest beror på att de flesta av dem har väldigt kort frambenssteg. Dvs de trampar inte bak så förbannat långt med frambenen utan plockar upp dem tidigt. För oss som är van vanlig halvblodsskritt (där frambenen nästan är bak vid ljumskarna innan de lyfts, ganska typisk draghästskritt) kan det se märkligt ut. Vad exakt det beror på vet jag inte, kan säkert ha en del med att de är mer balanserade på bakdelen av naturen (kroppskonstitutionen).

Varför din häst har större övertramp vet man inte utan att ha sett honom. Beror det på att han har kvar sina framben länge i backen? Eller att han trampar in långt under sej med bakbenen?

Fast det är inte så intressant egentligen, mest en anekdot :).

Ok detta ska jag göra, men jag förstår inte vad du menar med innehöften fram. Jag antar att du vill att länden ska flyttas uppåt när man tar fram och ner huvudet..??

Njae, inte riktigt. Nu fokuserar jag på BÖJNINGEN i ett första skede. Samling, dvs när hästen sänker sin bakdel, höjer länden och använder ryggen som en hävstång för att lätta i framdelen och bära upp vikten på bakdelen, är något du får eftersom - Rom byggdes inte på en dag! Böjningen hjälper hästen att komma till detta.

Det jag menar med höften fram är alltså själva böjningen - när hästen böjer sej så för den fram den inre höften och för bak sin yttre höft, hela inre sidan blir kortare och hela yttre sidan blir längre (även hals/nacke).

Det högra varvet är mycket sämre. Där vill han inte böja kroppen i volten och höften sänks ner, han tippar inåt och bakbenet vill gärna sticka av utåt från kroppen.
Detta är lite märkligt tycker jag, men kan ju ha med att han är kobent att göra.
Oftast så brukar det snarare vara så i hästens svaga varv att den skjuter upp/ut sin höft när den tar ut bakbenet utanför kroppen. Å andra sidan har han nog en rätt "normal" variation - många hästar är sneda på just det sättet du beskriver, dvs i vänster vill de falla ut ur volten och i höger vill de falla in, de är högre på vänstersidan av höften och lägre på högersidan.

Är han behandlad så att equiterapeuten anser att du kan jobba med honom "normalt"? Dvs bäckenrotationen (för en sådan lär han ha haft, som det låter) är åtgärdad?
Å andra sidan kan det ju vara så att han hela tiden rör sej så att rotationen kommer tillbaka, så ett väl avvägt arbete under en uppbyggnadsperiod kan ju hjälpa till för att fixa till bäckenet.

Mitt tips är att jobba mycket från marken dels vid hand men också longering/lösarbete, var noga med sökning fram-ner och att han böjer sej jämnt genom kroppen. Till viss del kan nog även skolor, där man är noga med att arbeta bakbenen in mot tyngdpunkten och inte tvära för mycket, stärka och hjälpa en sådan häst men var försiktig och låt hästen ta det i sin egen takt.
Travarbete skulle jag nog undvika i några större mängder, däremot kan travigångsättningar vara nyttigt där man jobbar med att starta igång traven bakifrån genom att rida/arbeta (från marken) skritten närmare diagonal tvåtakt då såna hjälper att stabilisera upp bäckenet på "rätt sätt".

Hoppas du fått några användbara tips.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 670
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka