Sånt här är mycket svårt att hjälpa med från internet. Jag vill kunna se hästen för att säga något, eftersom man brukar ha helt olika referensramar och uttrycka sej på olika sätt.
Det där med att han trampar över i skritt skrev jag därför att man ofta ser PRE med väldigt kort skritt.
Tja, att man upplever det som att PRE har "kort" skritt tycker jag mest beror på att de flesta av dem har väldigt kort frambenssteg. Dvs de trampar inte bak så förbannat långt med frambenen utan plockar upp dem tidigt. För oss som är van vanlig halvblodsskritt (där frambenen nästan är bak vid ljumskarna innan de lyfts, ganska typisk draghästskritt) kan det se märkligt ut. Vad exakt det beror på vet jag inte, kan säkert ha en del med att de är mer balanserade på bakdelen av naturen (kroppskonstitutionen).
Varför din häst har större övertramp vet man inte utan att ha sett honom. Beror det på att han har kvar sina framben länge i backen? Eller att han trampar in långt under sej med bakbenen?
Fast det är inte så intressant egentligen, mest en anekdot
.
Ok detta ska jag göra, men jag förstår inte vad du menar med innehöften fram. Jag antar att du vill att länden ska flyttas uppåt när man tar fram och ner huvudet..??
Njae, inte riktigt. Nu fokuserar jag på BÖJNINGEN i ett första skede. Samling, dvs när hästen sänker sin bakdel, höjer länden och använder ryggen som en hävstång för att lätta i framdelen och bära upp vikten på bakdelen, är något du får eftersom - Rom byggdes inte på en dag! Böjningen hjälper hästen att komma till detta.
Det jag menar med höften fram är alltså själva böjningen - när hästen böjer sej så för den fram den inre höften och för bak sin yttre höft, hela inre sidan blir kortare och hela yttre sidan blir längre (även hals/nacke).
Det högra varvet är mycket sämre. Där vill han inte böja kroppen i volten och höften sänks ner, han tippar inåt och bakbenet vill gärna sticka av utåt från kroppen.
Detta är lite märkligt tycker jag, men kan ju ha med att han är kobent att göra.
Oftast så brukar det snarare vara så i hästens svaga varv att den skjuter upp/ut sin höft när den tar ut bakbenet utanför kroppen. Å andra sidan har han nog en rätt "normal" variation - många hästar är sneda på just det sättet du beskriver, dvs i vänster vill de falla ut ur volten och i höger vill de falla in, de är högre på vänstersidan av höften och lägre på högersidan.
Är han behandlad så att equiterapeuten anser att du kan jobba med honom "normalt"? Dvs bäckenrotationen (för en sådan lär han ha haft, som det låter) är åtgärdad?
Å andra sidan kan det ju vara så att han hela tiden rör sej så att rotationen kommer tillbaka, så ett väl avvägt arbete under en uppbyggnadsperiod kan ju hjälpa till för att fixa till bäckenet.
Mitt tips är att jobba mycket från marken dels vid hand men också longering/lösarbete, var noga med sökning fram-ner och att han böjer sej jämnt genom kroppen. Till viss del kan nog även skolor, där man är noga med att arbeta bakbenen in mot tyngdpunkten och inte tvära för mycket, stärka och hjälpa en sådan häst men var försiktig och låt hästen ta det i sin egen takt.
Travarbete skulle jag nog undvika i några större mängder, däremot kan travigångsättningar vara nyttigt där man jobbar med att starta igång traven bakifrån genom att rida/arbeta (från marken) skritten närmare diagonal tvåtakt då såna hjälper att stabilisera upp bäckenet på "rätt sätt".
Hoppas du fått några användbara tips.