Få hästena tt sluta!?

F

Franko_81

Har ett litet stort problem:mad: Min medryttare pålle står jämt och kraffsar/gräver/tigger med hoven i stallgången! Det är fruktansvärt irriterande + att han har broddar nu, så fort man säger NEJ så slutar han men så fort man börjar borsta så börjar han:smirk: Fick ett tips av en i stallet att jag skulle ta ett spö¨å drämma t han på benet:eek: Vilket jag inte tänker göra..

Några råd för att få han å sluta!??
 
Sv: Få hästena tt sluta!?

Har ett litet stort problem:mad: Min medryttare pålle står jämt och kraffsar/gräver/tigger med hoven i stallgången! Det är fruktansvärt irriterande + att han har broddar nu, så fort man säger NEJ så slutar han men så fort man börjar borsta så börjar han:smirk: Fick ett tips av en i stallet att jag skulle ta ett spö¨å drämma t han på benet:eek: Vilket jag inte tänker göra..

Några råd för att få han å sluta!??




bry dig inte , så tröttnar han kanske.
 
Sv: Få hästena tt sluta!?

Så gör min med när jag står och mockar eller om jag går till sadelkammaren.
han tröttnar inte när jag inte bryr mig, då luktar det bränt i stallet efter ett tag...
 
Sv: Få hästena tt sluta!?

Haha :rofl: Så gör min lilla polle med! Både i stallgången och i boxen, spec. när de nalkas mat! I början va jag riktigt arg och skrek NEJ! Men då sa stallägaren att man bara ska ignorera de, han vill ju bara ha min uppmärksamhet lix. Och de brukar funa, bara att man blir så j*vla irriterad när man hör de skrapandet. Haha javisst, de luktar bränt efter ett tag! :p
Nej! Att slå honom kommer inte göra saken bättre, våld löser INGET. Så försök ignorera honom bara, jag vet att de är svårt men.. :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästena tt sluta!?

Jag tror stenhårt på "bestraffning med eftergift" när det gäller det där förbaskade kraffsandet

Tränade en kallblodstravare som började så fort man ägnade uppmärksamheten åt något annat när man stod på gången. Stod jag bredvid och inte höll på med henne började hon direkt så bara när hon lyfte hoven för att börja fick hon sig en rejäl smäll på bogen och ett skarpt NEJ, när hon sedan ställde ner hoven berömde jag, en gång till... när hon lyfte hoven för att börja fick hon ett skarpt NEJ varav hon satte ner hoven illa kvickt och fick massor med beröm

det här tog 5 minuter och aldrig lyfte hon på hoven mer, aldrig

Har även haft hand om en jäkel till häst, han har fått göra precis vad han ville när han var ung och beteendet är därefter. Han krafsar och sparkar så fort ingen tittade på honom, från början t.om när man höll på med honom. Samma metod där, stod bredvid och ignorerade honom och när han lyfte hoven för att börja, pang, skarpt NEJ, beröm, vänta ett tag, ett skarpt NEJ, beröm massor, häst som står snällt och resten av tiden

Tycker det inte är nån mening att stå och skrika på andra sidan stallet eller gå fram till hästen och skälla när den har stått och försört stallgången ett tag. För att ett djur ska förstå vad den gjorde fel måste man tillrättavisa i ögonblicket det gör det felaktiga, inte en sekund efter för då förstår den inte vad den gjorde för fel. Men vara precis lika noga med berömmet att den gjorde rätt när den slutar och står still
 
Sv: Få hästena tt sluta!?

Jag tror stenhårt på "bestraffning med eftergift" när det gäller det där förbaskade kraffsandet

Tränade en kallblodstravare som började så fort man ägnade uppmärksamheten åt något annat när man stod på gången. Stod jag bredvid och inte höll på med henne började hon direkt så bara när hon lyfte hoven för att börja fick hon sig en rejäl smäll på bogen och ett skarpt NEJ, när hon sedan ställde ner hoven berömde jag, en gång till... när hon lyfte hoven för att börja fick hon ett skarpt NEJ varav hon satte ner hoven illa kvickt och fick massor med beröm

det här tog 5 minuter och aldrig lyfte hon på hoven mer, aldrig

Har även haft hand om en jäkel till häst, han har fått göra precis vad han ville när han var ung och beteendet är därefter. Han krafsar och sparkar så fort ingen tittade på honom, från början t.om när man höll på med honom. Samma metod där, stod bredvid och ignorerade honom och när han lyfte hoven för att börja, pang, skarpt NEJ, beröm, vänta ett tag, ett skarpt NEJ, beröm massor, häst som står snällt och resten av tiden

Tycker det inte är nån mening att stå och skrika på andra sidan stallet eller gå fram till hästen och skälla när den har stått och försört stallgången ett tag. För att ett djur ska förstå vad den gjorde fel måste man tillrättavisa i ögonblicket det gör det felaktiga, inte en sekund efter för då förstår den inte vad den gjorde för fel. Men vara precis lika noga med berömmet att den gjorde rätt när den slutar och står still
Men hästen vill ju bara ha ens uppmärksamhet, och då räcker de (iaf för mig) att jag bara ignorerar honom, och han slutar. I början så va jag kanske lite hård och kunde smälla till honom på bogen och säga nej, men det hjälpte lix inte alltid. Och att spring fram och tillbaka i stallet är ju ingen höjdare direkt. Men alla har ju sina små knep! :idea:
/Molli
 
Sv: Få hästena tt sluta!?

Jag brukar ta ett spö och slå i backen brevid hästen eller i väggen. Det har iaf funkat på min kallbloding som gjorde så då han kom :D
 
Sv: Få hästena tt sluta!?

Hästen skrapar pga att den vill ha uppmärksamhet. Om du slår den så kanske de får hästen att sluta den gången. Men är de lösningen på problemet?
Nästan gång hästen börjar skrapa på gången så gå bara rätt ut ur stallet och lämna den ensam. Sen får du vänta där en stund tills du hör att den har slutat skrapa. Den kommer att tröttna efter ett tag när den märkar att den inte får din uppmärksamhet som den vill. Du kanske måste vänta i 5 eller kanske 20 minuter. Men detta är kanske bara de första gångerna .Efter ett tag kommer hästen förstå att du bara går när den börjar skrapa och då blir de helt tvärt emot vad den vill. Lycka till!
 
Sv: Få hästena tt sluta!?

Har ett litet stort problem:mad: Min medryttare pålle står jämt och kraffsar/gräver/tigger med hoven i stallgången! Det är fruktansvärt irriterande + att han har broddar nu, så fort man säger NEJ så slutar han men så fort man börjar borsta så börjar han:smirk: Fick ett tips av en i stallet att jag skulle ta ett spö¨å drämma t han på benet:eek: Vilket jag inte tänker göra..

Några råd för att få han å sluta!??

Belöna honom när han står still, så får du en positiv förstärkning, med ord eller en godisbit. Så om du ställer ut honom och han står och gör ingenting en stund, beröm massor då.

Se till att du inte förstärker beteendet oavsiktligt heller, exempelvis genom att sluta borsta när han börjar skrapa.

Det är ganska svårt att släcka ett inlärt beteende, men om du konsekvent aldrig belönar det oönskade beteendet och förstärker det positiva så har du bättre möjligheter.
 
Sv: Få hästena tt sluta!?

Så gör min med när jag står och mockar eller om jag går till sadelkammaren.
han tröttnar inte när jag inte bryr mig, då luktar det bränt i stallet efter ett tag...

Verkar vara många hästar som gör så ;) För min räcker det med att man visar sig så slutar hon :rofl:
 
Sv: Få hästena tt sluta!?

ja så gör ju min kuse oxå men som sagt jag brukar ignorera totalt
och då slutar hon.
MEN går någon av mina flickor förbi eller min sambo :devil: då börjas det igen
jo varför för att kusen VET att dom ger henne all uppmärksamhet i världen och i basta fall oxå har dom godis med sig :D :D

så är det men nu tänkte jag ställa mig en egen liten fråga och gör alltså ett
KL

min häst blir hon själv i stallet eller inte varken hör eller ser shettis kompisen eller någon anna häst eller MIG då blir det ett jäkla liv i stallet hon gnäggar,skriker och lever rövare, inte så att hon blir stressad utan när jag kommer då blir hon lugn igen
i detta fall ger jag inte heller henne någon större uppmärksamhet utan pysslar på med mitt.
men hur får jag henne att lugna sig :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: Fiachi
·
E
Övr. Katt Jag har en kastrerad kattjej på 5år som följde med mig vid min ihopflyttning med sambon, till en början fick katten sova i sängen tills...
2 3
Svar
57
· Visningar
23 511
Senast: LillMumlan
·
H
Hästhantering Har ett litet problem jag tänkte någon kanske vet vad jag kan göra åt... Jag är medryttare på en jättefin häst och har varit det sen...
Svar
12
· Visningar
1 574
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp