Få hästen söka sig nedåt!

Sv: Få hästen söka sig nedåt!

Hej!
jag har en quarter på 3 år som ja börjat rida in. Rider henne med sidepull som fungerar jätte bra. Men hur ska ja få henne söka sig nedåt mm. Lite tipps är alltid bra. Alla har ju olika ideer. Tacksam för svar :banana: mvh christin

Prinsus har beskrivit det bra. Jag har jobbat min från marken (hon är 3,5 år nu) i huvudsak och hon vet vad det innebär att söka sig framåt nedåt. Det har jag lärt henne tidigt innan jag satt upp. Det är viktigt med tränare om man inte är säker själv. Jag har hämtat mina kunskaper från den akademiska dressyren där man jobbar hästarna från marken långt mycket längre än i andra grenar innan man sitter upp. Tagit godbitarna och lagt över den i min träning av fröken. Hon rids idag ca 1-3 ggr i veckan, resten är jobb vid handen.

Jack Miss Kitty- Du har pm:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår Totolas fråga för det lät som om framåt/nedåtsökningen inte var intressant alls. (vi missuppfattade)
Det är ganska intressant att läsa här för oss (mig) som inte är westernryttare och jämföra och få andra infallsvinklar.
för mig är framåt/nedåtsökningen viktig även i början av ridningen med unghäst, men jag låter hästen gå låg i formen för att utveckla balans och styrka. (remontform) jag stirrar inte heller mycket på hvuvudets placering. Hästen rids i låg form och efter hand som den blir starkare och bär mera bak kommer huvudet upp.
Alla hästar arbetar inte i ändamålsenlig form av sig själva och då får jag som ryttare visa vägen för hästen. Om jag låter hästen gå i en helt felaktig form utan att åtgärda det hjälper det bara hästen att sätta felaktiga muskler. Då får man bryta mönstret och hjälpa hästen hitta rätt med sin kropp.
När jag jämför med de westernryttare jag träffar så har hästarnas grundutbildning inte skiljt sig åt utan varit väldigt lika faktiskt. (sen skiljer det desto mer i påbyggnadsutbildningen förstås)
Men jag tycker det är bra att hästar får liknande grundutbildning, vilken gren eller inriktning man än ska ägna sig åt sen.

Senast ändrad:

När jag jämför med de westernryttare jag träffar så har hästarnas grundutbildning inte skiljt sig åt utan varit väldigt lika faktiskt. (sen skiljer det desto mer i påbyggnadsutbildningen förstås)

Jag red ju själv en westernlektion för inte alltför länge sedan (av rent infall, ville rida för en tränare men var så svårt att boka någon tid med knaisga arbetstider så när jag fick höra att det skulle vara en westernlektion med platser över anmälde jag mig med 15 minuter till godo! ;) ) och blev rätt förvånad över hur lika instruktionerna var mot det t ex AR-tränarna jag ridit för har sagt från början.
*Viktigt att hästen kan göra bra volter och ska lyssna endast för handens placering och vikt, och lite uppmuntran från sitsen för att böja sig = grovt sett samma
*Viktigt att hästen är avslappnad framåt/nedåt och kan hålla ett lugnt utgångstempo = samma
*Hästen ska till största del svara för ryttarens sits, i andra hand lägger man till hand = samma

Så overall tycker jag att jag red på precis som vanligt, fast betydligt längre (kusen höll på att få frispel av allt stillastående :rofl: ).

Ja grundutbildningen är förhoppningsvis väldigt liknande för de flesta hästar, men jag som också rider AR, red förra året ett antal lektioner för westerninstruktör. (på en ranch och på deras hästar) Jag blev istället totaltförvirrad. Ingenting stämde. Hjälperna skulle vara helt annorlunda och jag och hästen förstod varandra inte alls i början av passen. Hjälperna var också ologiska för mig så jag kände mig bara förvirrad. Jag trodde innan att det skulle vara mycket mera likheter. Men... jag tror säkert att det skiljer lika mycket mellan olika westerntränare som det gör mellan olika hopp, dressyr och AR tränare.

Ja alltså, westerntränaren sa inte så mycket till mig det var snarare- det är massor att jobba på, men det ser bra ut det du gör (alltså att mina "korrigeringar" och ridningen ändå såg ut att vara konstruktiv) så jag fick rida på i min egen stil! ;) Förutom att jag fick tänka lite extra på att länga tyglarna och så tränade vi ju sidepass och lite sånt (stolt över att kusen gick sidepass åt båda håll! :love: ) men när jag gör westernövningar försöker jag använda mig av westernhjälper, tycker de är väldigt logiska men ibland inte tillräckliga för att "hjälpa hästen" känns det som.

Fel forum att skriva sånt här i kanske? :angel:

Så overall tycker jag att jag red på precis som vanligt, fast betydligt längre (kusen höll på att få frispel av allt stillastående :rofl: ).

Men har du tänkt på hur nyttigt det var för din häst att vara tvungen att stå still emellan övningarna :idea:? Det är sånt som leder till en häst som kan stå och sova direkt efter en tok-galopp!

Men har du tänkt på hur nyttigt det var för din häst att vara tvungen att stå still emellan övningarna :idea:? Det är sånt som leder till en häst som kan stå och sova direkt efter en tok-galopp!

Egentligen nyttigt, men inte i det här fallet. (Jag tänkte också så när jag skulle välja vilken häst att ha på lektionen..)
Jag hade tränat massor med halter och stillastående innan, och med lite tålamod kunde jag sen utan problem stå stilla ca 20 sekunder och sen gå (ökade successivt) men 5 minuters stillastående blev helt enkelt för mycket. Min häst behöver inte lära sig resa sig på kommando! ;) för det blev inte direkt bättre, efter det kunde han bara stå stilla 1-3 sekunder i taget sen fick han som tvångstanke att man måste gå. Har tagit mig ca en månad att lära bort det och nu kan jag i mina lyckliga ögonblick få honom stå 5 sekunder! :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 913
Senast: Bowman
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka