Få hästen söka sig nedåt!

J

Jack miss kitty

Hej!
jag har en quarter på 3 år som ja börjat rida in. Rider henne med sidepull som fungerar jätte bra. Men hur ska ja få henne söka sig nedåt mm. Lite tipps är alltid bra. Alla har ju olika ideer. Tacksam för svar :banana: mvh christin

Sv: Få hästen söka sig nedåt!

huvud och halsens placering ska man inte stirra sig blint på under inridning... formen kommer att komma när hästen är stark nog att gå lågt, jobba mer på drivning och balans!

ja ok :) tack för svaret.. man hör så mycket om att vid den åldern ska hästen börja söka sig. Men hon måste ju bygga ryggmusklerna först. :smirk:

Ja, precis; hästen kan ALDRIG gå ärligt om den inte har rätt möjligheter för det, dvs styrka, lösgjordehet och balans. Och utan framåtdrivning blir det bara upptrampning av damm.

Ja precis... Rider henne rätt långa turer nu mot vad ja gjorde innan för då blev hon trött efter bara en kvart. Nu kan man lugnt ta 40 min och hon är lika pigg när man kommer hem. Men måste ta tag i detta med longering ska nog göra de idag :)

Som sagt, skit i huvudet och halsen. Jobbar hon rätt (även i skritten) så kommer formen och rätt sökning automatiskt.

Vad hade du tänkt med longeringen och hur länge?

Nej måste börja med de alla säger att man ska börja från marken, inte villat prova longering på henne än men får prova någon dag. Men tömmkörde henne idag istället som går jätte bra :)

Måste bara fråga er som inte tycker att man ska bry sig om sökningen framåt/nedåt - är det för att det är för tidigt i utbildningen eller verkligen som ni skriver att allt kommer hamna "rätt" automatiskt om den blir stark?

Jag har alltid fått lära mig motsatsen, en av de första sakerna man lär hästen (när det mest basics är inlärt, start - stopp, skänklar m.m.) är just framåt/nedåt men utan krav på formen i övrigt för att hästen ska kunna muskla sig i det läget och höja sin form när den känner sig starkare. Särskilt vid uteritter känns det som betydligt mindre risk för slitage om hästen söker sig framåt/nedåt, lättare för hästen att hitta balans med ryttaren och inte spänna ihop ryggen :p

SÖKNINGEN och DRIVNINGEN är inget jag skiter i.
Däremot bryr jag mig inte om huvud och hals som första prioritering. Jag ser inte på huvudet för att se om hästen jobbar rätt. Jag snöar inte in mig på hästens placering av huvudet under träningen, utan tittar på resten av kroppen (bakdel, rygg & mage, bogar).
Det är skillnad.

håller helt och hållet med malumbub... men det finns ett undantag, det är om man rider en häst som har halsen nästan helt lodrätt upp, då vill jag plocka ner den lite så att ryggen får lättare att komma upp, men formen kommer alltid när hästen är stark nog för den!

Ja precis måste bygga upp muskler mm. Många klagar ju på en p ga där ja bor är de bara typ folk som rider dressyr, inte för ja har nått emot folk som gör de. Men många klagar på att ja ej kan få min häst i form. Men har ju bara ridit henne några månader liksom och hon är ju bara 3. Sen så blav ja rekomenderad idag av en granne mitt över min hage att ja skulle låna inspännings tyglar för att de ska hästen vänja sig med. Men NEJ tack... vill ju som sagt ha en naturlig ridning (skillnad om de ej skulle gå) :smirk:

Ja, när hästen går och kikar på himlen och bygger underhals så har den inte en möjlighet att jobba med ryggen och då måste man ju göra nåt åt det. :)

Inte ens dressyrhästarna går i korrekt tävlingsform efter tre månader eller ens i närheten av det. Och kunnigt folk vet om det.

Inspänningstyglar o dyl kan vara bra i vissa sammanhang om folket omkring vet vad de gör, men inte här. Skulle jag inte använt i a f.

Viktigast är att veta hur man samlar en häst, hur man får den att gå i rätt form - och inte bara kröka på nacken.

Ta hjälp av en bra tränare så att det blir rätt från början. Det brukar löna sig i längden.

SÖKNINGEN och DRIVNINGEN är inget jag skiter i.
Däremot bryr jag mig inte om huvud och hals som första prioritering. Jag ser inte på huvudet för att se om hästen jobbar rätt. Jag snöar inte in mig på hästens placering av huvudet under träningen, utan tittar på resten av kroppen (bakdel, rygg & mage, bogar).
Det är skillnad.

Ah, då förstår jag. Eftersom rubriken var "få hästen söka sig framåt/nedåt" och det lät på ett par av er som att man ska strunta i om hästen gör det eller inte så lät det konstigt i mina öron. Men då har jag fått det förklarat! ;)
Håller med om att huvudhöjden (uppåt) och krökningen på nacken bör ha väldigt låg prio, men huvudhöjden framåt/nedåt, eller avslappningen snarare, borde ju ha väldigt HÖG prio :p

håller helt och hållet med malumbub... men det finns ett undantag, det är om man rider en häst som har halsen nästan helt lodrätt upp, då vill jag plocka ner den lite så att ryggen får lättare att komma upp, men formen kommer alltid när hästen är stark nog för den!

Så ni jobbar övningar eller uteritter eller dylikt för att få NER huvudet också? Eller är det som sagt att ni tror att hästen är för grön för att det ska vara dags för den pusselbiten?

Har ju inte ridit henne så länge typ 4 månader max. Och ibörjan var de bara små turer lära sig ha sadel liksom. :rofl:
Men de är kul att få höra lite vad olika tycker liksom.. de är bra att få hjärnkontoret att tänka lite :)

den häst som vi pratar om nu (TS. häst) tror jag är för grön för att kräva låg form av. den är ju ändå bara tre år och har inte blivit riden mer är 4 månader. Även med tanke på att det är en quarter brukar den låga formen komma väldigt naturligt när hästen är stark nog... Men för varje träning man gör med hästen så blir det ett steg närmare en bra och låg form... så träning för formen tränas hela tiden...

Gå i låg form är inte detsamma som att söka sig framåt nedåt. Framåt nedåt är som någon skrev att hästen vågar slappna av med dig på ryggen och länga sin överlinje. Detta är förstadiet till samling och detta måste funka för att hästen senare ska kunna bära dig och sig själv utan en massa fuskhjälpmedel för att få till en falsk samling, dvs en massa inspänningstyglar. Om hästen ska våga bli lång och låg är mycket beroende av hur du agerar där uppe på ryggen.

1) har du balans och en lodrät sits - dvs en linje mellan fot, knä, höft och axel?
2) ger du hästen lång tygel så att h*n har möjlighet att sträcka på halsen och slappna av? Hästar som går med mulen i vädret och bygger underhals gör det ofta för att ryttaren haft okänsliga händer.

Jag hade skrittat ut lugnt och fint på lång tygel och när hästen slappnar av och sänker huvudet så berömmer du massor, tex med rösten. Gör detta massor. När det börjar bli en vana för hästen kan du lägga till ett kommando tex en liten (obs mjuk och liten!) förhållning så hästen sänker huvudet på kommando.

Man kan även träna hästen från marken att sänka huvudet på kommando genom att stryka från manken längs mankammen och applicera ett tryck på knölarna på huvudet. Trycket ska ökas succesivt tills hästen sänker huvudet - om än bara pyttelite. Ta genast bort trycket när hästen svarar. Om denna övning fungerar "i sömnen" från marken kan du ta med den upp på hästryggen och sträcka dej fram och hjälpa hästen sänka huvudet.

Jag råder dig att ta hjälp av en tränare, det är svårt att läsa sig till råd om hästträning.

Man kan börja träna den me o lyfta ena tygeln , ibörjan kan den gå mot( lyfter huvet ännu högre) men efter ett tag sänker den huvet o ger efter för trycket ge eftergift o beröm. Sen ska den signalen: lyfta tyglarna så sänker den huvet.
Användbart även om hästen blir orolig.
D gäller även när hästen blir nervös så ber man den sänka huvet då slappnar hästen av (svårare för hästen o spänna sig) .Får den gå med huvet i vädret har hästen lättare o spänna sig när den blir rädd.D gäller o få hästen att uppleva platsen som trygg där den får vara ifred..
Bara ett av många sätt.;)
o detta kan man ta direkt har inget med form direkt utan mer en säkerhetsgrej...

Liknande trådar

Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 913
Senast: Bowman
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka