få hästen att trampa

petrusans

Trådstartare
jag rider på två hästar, en som är ett fullblod och en arab och båda är super fina, men jag har väldigt svårt för att få dem att börja trampa och arbeta med bakbenen... Någon som har ett tips och rider på känsliga hästar, och då menar jag att araben är galet känslig, jag kan inte ens ha skänklarna i på långsidorna för då får hon spel och börjar flytta i sidled eller fatta galopp/trav!
 
Sv: få hästen att trampa

Hej
Har oxå 2 hästar en fullblodsmärr o en arab vallack det som är viktigt med så känsliga hästar är att använda mer säte och ytterst lite underben när du rider, det räcker med översta skänkeln (lårmuskeln) och om du av någon orsak behöver använda från vaden och ner så pressa bara försiktigt med vaden, något som hjälpt på mina 2 för att få med rumpan är att flytta skänkeln ca en halv cm bakom normalt skänkelläge (kan vara ännu mindre som du flyttar) så brukar de få med rumpan och trampa under sig.



Lycka till
 
Sv: få hästen att trampa

Mmm...
Har de gått på bana tidigare? I så fall sitter kanske "knapparna" på lite andra ställen. Prova med ett inlägg på fullblods och/eller arabtråden. Tror du får många bra tips där. Men tror generellt att det handlar mer om att tänka "hjälper" mer än att ge dem. Man blir lätt för stark i hjälperna på fullblod. Handlar mycket om att rida avslappnat med långa tyglar och få hästen att slappna av...
 
Sv: få hästen att trampa

Rid med en skänkel i taget och lär dom att våga ta tag i bettet. När dom vågar ta tag i bettet framåt så behöver dom inte leta utvägar uppåt.

Rid hörn (kvarts-bakdelsvändningar typ), svaga öppnor och slutor, 'kantiga volter' (4-5-6 hörn, stoppskyltsformad volt?). Fokus ska hela tiden ligga på att våga ta tag i bettet (både häst och ryttare!) på ytter, och att dom accepterar skänkeln. Skänkelvikning gör ni endast om hästen klarar att bibehålla formen (inte bara springer åt sidan).

Tanken måste ligga på att det är okej att röra sig framåt(!) vi ska bara rikta energin. Man får alltså inte 'strypa' energin (genom att jobba rakt 'bakåt' antingen man 'bara bromsar' eller försöker sätta dom i piafftänk, då blir det som att sätta upp en vägg framför dom och dom går uppåt istället) utan jobba mkt diagonalt, en skänkel i taget, där det hela tiden finns plats för dom att röra sig framåt (dock är det mer jobb än rakt fram och det är det vi är ute efter, det är där vi kommer till arbete utan att ha satt dom i knipa sas).

Känsliga hästar kommer till avslappning genom arbete, dom får en uppgift och kan fokusera på den, dom behöver inte vimsa runt som en humla i en papperspåse, utan kan koncentrera sig.

(jag har inte ridit fullblod, men jag har ridit många väldigt känsliga små hästar iaf) = )
 
Sv: få hästen att trampa

Nu kanske jag missförstår vad du menar, men jag har fått lära mig att det är en dödssynd att hålla hästen i munnen när den trampar. En häst som trampar måste ovillkorligen vara fri ifrån handen.
Till TS.
Det är inte så jättesvårt att få en häst att trampa som man kan tro. Det är bara att jobba hästen i skritten. Hästen måste ha en god framåtbjudning men vara avspänd! Pendla mellan 10 olika skritt-tempon, till slut samlar du upp hästen så att den börjar trampa 2-3 steg på stället. Släpp fram den omgående och gör om alltihop. Hästen måste vara uppe i formen och ha bakbenen väl under sig och som sagt, all form av stress är absolut förbjudet. Är inte hästen avspänd så gör inte denna övning. Man kan också välja att börja trampa ur en halt - istället för att gå framåt.
Din sits är otroligt viktig, det är den som samlar hästen, inte handen. Men naturligtvis måste hästen vara framme på hjälperna och vara vaken så att säga.
Några bra tips jag har fått är att man skall tänka att det är hästen som skall trampa, inte ryttaren. Sen skall man tänka tung mage och inte spänna till för mycket i sin rygg, och dra tillbaka underskänkeln så att du har hälen i linje med där ett normalt schabrak slutar. Och bara känna att man har all tid i världen, inte nu nu för då blir det för spänt.
 
Sv: få hästen att trampa

Men TS menar nog kanske inte tramp som i piaff? Jag får intrycket av att det är mer allmän aktivitet i bakbenen h*n vill ha hjälp med...
Så tolkar jag det iallafall!
 
Sv: få hästen att trampa

Tack, det var snällt av dig! :) Jag har en god vän som är ytterst välutbildad och det jag skriver är vad hon har sagt till mig. Och när jag gör som hon säger så går det utmärkt! Jag har tur som har henne! :)
 
Sv: få hästen att trampa

ja! jag menar att få dem att börja arbeta och få aktivitet i bakbenen! Inte som i piaff! hehe.. :D
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 882
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp