Få hästen att sluta väva?

Sv: Få hästen att sluta väva?

*knapplån*

Kvistar och granris är mums att smaska på!
Bind fast dem på gallret. Det håller dem sysselsatta ngra timmar.

Har själv en "passiv vävare" och jag vet exakt vad som utlöser det på honom och det är alltid stressrelaterat. Kan vara så enkelt som "fel" box -att han inte kan ha bra koll på vad som händer tex.
En del stall är utformade på ett sätt som inte alls passar honom. Man får pröva sig fram.
Skulle kunna skriva en hel instruktionsbok på ca 750 sidor på honom.

Verkar din häst nervös när han väver = spänd, eller är han uttråkad =borta i blicken?

Hej!

Tack för tipsen!:)

Jag kan inte direkt säga att han ser "borta ut i blicken" när han väver, han ser mer aggresiv ut och väldigt uttråkad..

/ dennis:)

Det är DU själv som påstår det!!!
Om du läser dina egna inlägg så är det DU som säger emot dig själv hela tiden
Dom där båda meningarna vill jag gärna att du ger exempel på!

Det verkar nästan som om du medvetet är ute för att provocera!
Kanske det, om man känner sig provocerad av min syn på hästhållning. Samtidigt kanske det får en och annan att fundera! :banana:

LIA

Där är du ju:)

Jag kunde tänka mig att det är dn typen av häst,
känslig,med mycket nerv,behöver fasta rutiner,starkt ledarskap,mycket psykisk stimulans(fast se upp så det inte blir stress!)

Det är ju inte så mycket du kan göra nu,kanske ge nåt lugnande örtpreparat,

Hoppas hästen blir frisk snart så du kan tag i hans stressproblem.

Ursäkta att detta urartade till en tjafstråd!!!

Hejsan!:)

Ja så är det nog.. ska göra allt för att försöka få honom sluta väva..;)

Ha det så bra!:)

Dennis:)

hej... hade oxå en häst som vävde HELA tiden.. när man skulle fodra, släppa ut, gick förbi, skulle byta täcke mm... med andra ord HELA TIDEN!!

Jag gjorde så att jag skruvade upp en massa skruvar i taket som stack ut ca 2-4cm (altså inte skruvade in dom helt) och hängde upp sockerbetor, morötter, äpplen mm i dom.. var noga med att sätta skruvarna så sakerna du hänger kan hänga fritt i luften.. Dom ska inte kunna trycka in dom i väggen och "fuska"..
Häng dom sedan i en lämplig höjd, som tex om du tar en morot och håller upp den så hästen får ta upp huvudet för att nå den.. det är lagom tycker jag.
det brukade gå år ca 10-15 st vaje natt, så det är en del hängande osv. Men smartast och fortast är om du har en gammal borrmaskin att borra igenom dom med (tack pappa.... ), så har du eliminerat lite tid..

Men men.. hoppas det löser sig för dig.. Min slutade helt efter ca 2 månader.. njaa... nu ljög jag... när hon blir RIKTIGT stressad så väver hon, men det är INTE varje dag iaf..

Du vet ingenting om min "hästkunnighet" du har bara läst vad jag skrivit här på buke,
Precis, det är just det jag går på, och det säger mig tillräckligt.
Det är omtanke om din häst (och alla andra hästar) som gör att jag svarar. Take it or leave it.

LIA

Dom där båda meningarna vill jag gärna att du ger exempel på!

Kanske det, om man känner sig provocerad av min syn på hästhållning. Samtidigt kanske det får en och annan att fundera! :banana:

LIA

Gud vilket humör du verkar ha!:angel:
Vi säger inte att du e "okunnig" när det gäller hästhantering, MEN vi tycker att du låter väldigt otrevlig i alla dina inlägg...:cool:

Jag har bara läst några få inlägg i tråden, men jag tycker redan att TS har en mycket konstig syn på lösdrift.
Det är väl ändå självklart att hästar ska få gå ute?! Även om alla hästar då inte kan gå helt på lösdrift så borde de ändå få komma ut flera timmar om dagen. Det är jättebra för både deras psykiska och fysiska hälsa och dessutom förtinar inte musklerna bort utan de kan själva aktivera sig med hjälp av utrymme och kompisar.
Att hålla en häst inne för att den fryser är inte direkt välmening. Antagligen är din häst rakad? Täcka den då. eller låt den odla vinterpäls och dra över ett täcka eller två på det.
Vi har våra hästar ute, orakade och utan täcken, de har också liggstall i båda hagarna. Hagarna är kuperade med mycket träd och ris. De har aldrig visat tendens till vävning. Hästar blir såklart frusna när de bara står still utan möjlighet att röra på sig, precis som för oss människor. Hästar är vilda djur och behöver få leva så mycket som möjligt som ett sådant.

Senast ändrad:

Jag har bara läst några få inlägg i tråden, men jag tycker redan att TS har en mycket konstig syn på lösdrift.
Det är väl ändå självklart att hästar ska få gå ute?! Även om alla hästar då inte kan gå helt på lösdrift så borde de ändå få komma ut flera timmar om dagen. Det är jättebra för både deras psykiska och fysiska hälsa och dessutom förtinar inte musklerna bort utan de kan själva aktivera sig med hjälp av utrymme och kompisar.
Att hålla en häst inne för att den fryser är inte direkt välmening. Antagligen är din häst rakad? Täcka den då. eller låt den odla vinterpäls och dra över ett täcka eller två på det.
Vi har våra hästar ute, orakade och utan täcken, de har också liggstall i båda hagarna. Hagarna är kuperade med mycket träd och ris. De har aldrig visat tendens till vävning. Hästar blir såklart frusna när de bara står still utan möjlighet att röra på sig, precis som för oss människor. Hästar är vilda djur och behöver få leva så mycket som möjligt som ett sådant.

Vad har jag för märklig syn på lösdrif? Det enda jag har sagt är att det verkar som om lösdrift INTE är den bästa lösningen för min häst, jag har ALDRIG sagt att lösdift är DÅLIGT!!! Men jag personligen tycker det är bekvämare med stall, och min häst brukar även stå och hänga vid grinden ibland när jag ska ta in honom... Så FATTA att jag inte säger något ont om lösdrift!!! Jag säger bara att inte alla hästar är lämpade för det..........:mad:

Dennis:)

Du förstår ändå inte? :confused:

LIA

Vet du vad? ursäkta, men jag orkar inte med dig längre, du gör inget annat än att klaga... finns bättre folk här om vi säger så, som verkligen fösöker hjälpa en, istället för att klaga...

Alla har olika åsikter,och islutändan är det DU som avgör vad som är rätt för din häst!!Lösdrift är kanske inte ett alternativ för Er, men jag tycker inte jag har upplevt att du har varit emot det på något sätt, mer att du inte kännt att du vill det med just denna häst. Sen ska man se förbi lite av kommmentarerna som folk kan skriva här på buke..även om mkt är bra!:)

Jag tycker iaf det är BRA att du söker råd!!:bow:

Jag hoppas du fått lite råd, och att du har människor i din närhet som kan hjälpa dig!!

Lycka till!

Läs då alla inlägg innan du skriver något som inte stämmer! Var någonstans tycker TS något negativt om lösdrift!? :confused: Och VAR har det inte varit självklart att alla hästar ska få gå ute!? Hästen står nu i boxvila p.g.a. skada och går normalt ute hela dagar med kompisar i en stor hage! Den står inte inne på grund av att den fryser!

Och nej, våra hästar är inte vilda djur utan tamdjur och med det inte sagt att de inte ska ha mycket utevistelse! Bara för att man har lösdrift så har man inte monopol på bra hästhållning!!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Varför skulle någon känna sig provocerad av lösdrift!? :confused:

Kicki :)

Det är inte lätt med vävande hästar. Min gamla tävlingshäst köpte jag som 5-åring och han vävde då (fick vi veta när vi skulle hämta honom..)Han var importerad och förmodligen stått instängd ensam i ett handelsstall för ahn klarade inte av att vara själv i stallet de första åren. Jag har försökt alla tips men han väver fortfarande och vävde alltid transporten. Värst var det när vi körde hem från tävlingar och isynnerhet om det gått dåligt...Han är nu 20 år. Får han stå inne för länge eller om det händer något i stallet så väver han, släpper man ut honom så står han och väver vid grinden, får han inte komma in samtidigt som de andra så väver han osv. Hopplöst fall med andra ord. Har dock lagt en tjock gummimatta innanför boxdörren för att avlasta hovar och ben en del iaf.

Och VAR har det inte varit självklart att alla hästar ska få gå ute!? Hästen står nu i boxvila p.g.a. skada och går normalt ute hela dagar med kompisar i en stor hage!

Om jag förstod TS rätt så gick den i hagen ca 5 till max 7 timmar per dag innan skadan.
Det lämnar 19-17 timmar kvar på dygnet..

Jag säger inte heller att lösdrift enbart är en välsignelse men att hästar som går på lösdrift de facto inte väver kan vi väl vara överens om allihopa?

Hoppas att du kommer tillrätta med problemet!
Jag hade en väninna som köpte en vävare.
Hon satte upp div. stimulerings-tjosan i boxen.
Det funkade ett tag tills hon fick komma på något nytt osv osv.

För henne var lösdrift det enda alternativet.
Hittade ett stall där även lösdriftshästarna hade varsin box så hon fick behålla sin stallkänsla och hästen fick gå ut!

Senast ändrad:

Om jag förstod TS rätt så gick den i hagen ca 5 till max 7 timmar per dag innan skadan.
Det lämnar 19-17 timmar kvar på dygnet..

Han går ute ca 7 - tidigast 5 ! alltså minst 10 timmar, inte max 7 timmar!!! jag skrev tydligt 7 - 5!:mad:

//Dennis:)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
805
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama