Få hästen att sluta väva?

Sv: Få hästen att sluta väva?

Det står ju att hästarna sökte sig in efter en vecka så jag antar att dom inte var sjuka eller avlivade. Undra vad du fick det ifrån?

Så hästarna blev inte sjuka?

Och stoet ansågs vara av ett sådant gott exemplar att hon användes i aveln?

Och ändå anser man att detta stoet var mentalt störd som ställde sig utanför vindskyddet och den väl fungerande flocken?
Att lösdrift kan vara farligt för den typen av häst?

Blev inte sjuka. Avlivades inte. Avelssto...
Vänta lite nu..

Men då kanske hästen valde att stå utanför av skäl vi frusna människor inte förstår oss på!:idea::rofl::rofl::rofl:

Hmmm, vi människor är knepiga ibland!
Står en häst utomhus när det är kallt så måste den vara mentalt störd!

:p

Men den är ju skadad och måste stå i box just nu! Svårt att ge den ett normalt hästliv då, eller hur.
Jag talar inte om "just nu" utan om hela tiden. Är en häst skadad/sjuk tar man hänsyn till det.

LIA

Mot bakgrund av dina inlägg, så undrar jag om du är kapabel att ha ansvar för en häst? Detta sagt med omtanke om din häst.

LIA

Mot bakgrund av dina inlägg, så undrar jag om du är kapabel att ha ansvar för en häst? Detta sagt med omtanke om din häst.

LIA

Varför skulle han inte vara kapabel att ta hand om en häst bara för att han inte vet hur han ska få hästen att sluta väva!? :confused: Måste man veta och ha svar på allt för att kunna handha en häst?

Kicki :)

Så menade jag inte. Skrev bara min tanke om det och då behöver du inte låta spydig.
Och jag hade inte använd det stoet i avel om det varit mitt. Och det grundar jag naturligtvis inte på just den incidenten.
Dock så frös dom så dom skakade i en vecka, mest synd tyckte jag om fölungen. Den kunde ju inte välja att gå in eftersom den inte vågade gå utan sin mamma.
I det fallet hade jag tyckt det känns bättre att ta in dom bägge så att fölisen slapp frysa. Men visst, den dog inte av köld, den klarade sej. Men jag vill gärna att mina hästar ska slippa stå och hoppa på stället för att dom fryser.
Menar bara att alla hästar kanske inte passar på lösdrift.
Detta stoet har gjort fler konstiga saker som tyder på att hon har svårt att fungera i en hästflock.

Och dessutom så skrev jag att stoet kanske stod utanför av orsaker som jag inte förstod mej på. Men jag tycker fortfarande synd om fölet som inte kunde välja iomed att han följer sin mamma.

Och jag är säkert blödig. Men för det behöver jag inte bli påhoppad.

Senast ändrad:

Det du kan göra är att ge höet i hönät så han har lite extra att pilla med, en boll med godis i som han leka med.
Hitta på olika saker för att aktivera honom i boxen om han inte får gå ut.

(Min häst hade boxvila 1månad pga jätte dåligt öga, så hon började väva för att det var tråkigt och hon ville ha uppmärksamhet. Ändå fick vi leda ut henne en stund på kvällen och hon hade flera boxkompisar.)

Eftersom din häst fysiskt sätt inte är på topp utan står på boxvila så kan även det mentala må mindre bra och resultera i vävning.
om du nu är rädd eller inte vill släppa ut din häst i för stora hagar eller lösdrift så är det ju ditt eget val och vad som är bäst för hästen är svårt att veta innan man provat men du bör ju rimligtvis känna din egen häst bäst.
Det du kan prova är att hitta på saker med honom där han inte utsätts för fysisk ansträngning men mental stimulans. Var kreativ!

Lycka till med din häst. Det är nu det är dags att börja lyssna på hästen. Fortsatt vävning kan ibland ge inflammationer i framben och det är onödigt.

mirjabengtsson

Det är inte det enda TS skrivit.

LIA

Kan inte se något i tidigare inlägg/trådar som gör att han inte skulle vara kapabel till att ta hand om en häst! Iom. att man ställer frågor om saker och ting vittnar det ju om att man har lite självinsikt och frågar andra som man tror kan mer om råd. Den inställningen kommer man långt med tycker jag.

VARFÖR jag tror att hästen väver?:mad:

Lösdrift är inte alltid det bästa allternativet för en häst om du tror det.. Min häst är importerad och är väldigt frusen av sig, han fryser även på vintrarna när han har två tjocka täcken på sig med magplatta och halstäcke... så hur f*an skulle han då klara av att gå på lösdrift?

de trodd ejag ej min häst skulle klara helle rmen dom gör de.. bara dom har något vind tätt ställe att gå in å värma sej.. dom klarar de bättre än vad man tror..

de trodd ejag ej min häst skulle klara helle rmen dom gör de.. bara dom har något vind tätt ställe att gå in å värma sej.. dom klarar de bättre än vad man tror..

Hursom helst passar det inte alla människor att ha sina hästar på lösdrift. Och dessutom har hästen en fraktur och då kan dom inte gå i en lösdrift.

Men TS blev ju i det närmaste förbannad när h*n fick rådet om lösdrift. Och h*n verkade ju inte ha den blekaste aning om att det är en beteendestörning, eller för den delen vilka behov en häst har.

TS kanske är kunnig men av inläggen i den här tråden så får iaf jag intrycket av att det finns mer att önska på kunskapsfronten..

Skönt det finns fler som läser och tar in budskapen. :bow:

Undrar rent allmänt varför det är något slags tabu att komma med annat än lull lull i svaren?
Undrar också över att man tycker det är OK att köpa en häst och först därefter lära sig vad hästägeri och hästhavande innebär, PÅ BUKE!!.

LIA

Hursom helst passar det inte alla människor att ha sina hästar på lösdrift.
Är det inte hästen det ska passa för?? :confused:

Och dessutom har hästen en fraktur och då kan dom inte gå i en lösdrift.
Nu har den en fraktur, men den vävde enl TS även innan. Tvärtom kanske frakturen uppstått just p g av vävandet.
Ska man inte som hästägare angripa orsaken till skador och problem, hellre än symtomen?

Ber i förväg om ursäkt ifall inlägget av någon uppfattas som "hugg mot människor". Men jag bryr mig faktiskt mer om hästen än människan i såna här fall. :o

LIA

Är det inte hästen det ska passa för?? :confused:

Nu har den en fraktur, men den vävde enl TS även innan. Tvärtom kanske frakturen uppstått just p g av vävandet.
Ska man inte som hästägare angripa orsaken till skador och problem, hellre än symtomen?

Ber i förväg om ursäkt ifall inlägget av någon uppfattas som "hugg mot människor". Men jag bryr mig faktiskt mer om hästen än människan i såna här fall. :o

LIA

Självklart är det hästen det ska passa för, men det måste ju även passa människan som äger och sköter hästen. Det ska ju vara bra för båda!
Jag skulle ju exempelvis inte stå kvar i ett stall där hästen trivdes men där jag blev mobbad av dom andra stalltjejerna, skulle naturligtvis inte stå i ett stall där hästen inte trivdes heller.
Det ska passa båda.
Jag skulle inte vilja ha min häst på lösdrift. Däremot står vi i ett fint stall där dom går ute mycket och både min häst och jag trivs jättebra.

Men TS blev ju i det närmaste förbannad när h*n fick rådet om lösdrift. Och h*n verkade ju inte ha den blekaste aning om att det är en beteendestörning, eller för den delen vilka behov en häst har.

TS kanske är kunnig men av inläggen i den här tråden så får iaf jag intrycket av att det finns mer att önska på kunskapsfronten..

Det var väl inte rådet om lösdrift som gjorde TS förb..... utan svarets formulering! Man kan ju säga saker på olika vis utan att låta så nedlåtande! :cool:

OCH alla har vi varit okunniga eller hur!? Det viktiga är väl att man som jag tidigare skrev har insikt om sina begränsningar och frågar om råd likt TS gör här!?

Senast ändrad av en moderator:

Skönt det finns fler som läser och tar in budskapen. :bow:

Undrar rent allmänt varför det är något slags tabu att komma med annat än lull lull i svaren?
Undrar också över att man tycker det är OK att köpa en häst och först därefter lära sig vad hästägeri och hästhavande innebär, PÅ BUKE!!.

LIA

Så du var när du köpte häst och är nu fullfjädrad i ditt kunnande!? Du behövde förstås aldrig fråga någon om råd eftersom du redan kunde allt!? :cool:

Man kan komma med konkreta och tydliga svar utan "lull lull" utan att vara nedvärderande!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
805
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama