Få hästen att sluta väva?

Sv: Få hästen att sluta väva?

Varför ska jag ställas till svars?? Jag har inga mentalt störda hästar, tvärtom!

Men eftersom du är nyfiken, ett kort svar: Innan jag skaffade första egna hästen, "tränade" jag hästhållning på andras i familjen med flera. Samma f ö med andra djurarter jag haft.
Nej, jag kunde inte allt, men jag kunde mycket även från ridskolor, lantbrukare m fl. Tack vare NH har jag också lärt mycket som inte finns att lära från andra håll. Jag kan inte allt nu heller men lär för varje dag. Jag inser också ju mer jag lär mig, att jag aldrig kommer att kunna ens nästan allting. En livstid räcker inte till.

Nu väntar jag på redovisning av dina hästkunskaper. :d

På vad sätt har jag varit nedvärderande?
Du missuppfattade tydligen vad jag menade med "lull lull". Konkreta och tydliga svar har inget med det att göra.

Ska jag förstå dina svar som att du tycker nedanstående är rätt väg att gå?
"Undrar också över att man tycker det är OK att köpa en häst och först därefter lära sig vad hästägeri och hästhavande innebär, PÅ BUKE!!."

LIA

Ts kan knappast ställas till svars för hur hästen tidigare hanterats!? Och nu vill han ha hjälp med att i mesta möjliga mån få till sin häst.

Du skriver ju själv att du lär för varje dag, något som andra då åxå måste ha "tillåtelse" att göra. Är väl ingen som tyckt att man ska skaffa hästen först och lära sig sedan. :confused: Det uppfattar jag inte heller att TS gjort. Men man ska ju inte måsta kunna allt innan man skaffar en häst heller! Och Buke är väl bl.a till för att man ska kunna fråga och ge råd oavsett var någonstans man än befinner sig i sitt hästkunnande!?

Tycker att man är nedvärderande om man undrar om TS är kapabel att ta hand om en häst. Finns väl inget i frågeställningen som gör att han är olämplig som hästägare.

Jag var inte intresserad av någon redovisning av dina hästkunskaper, endast om du var fullfjädrad när du köpte häst och aldrig behövde fråga om råd. ;)

Kicki :)

*kl*
Tips till trådskaparen...

Av vissa har du fått bra tips att gömma hö o godsaker i boxen...Vill fylla på med tips att träna lite konster o trix i o med vad framknät tål. Vinka kanske??. Träna in en klicker o använda sig av det i framtiden??? target-stick???

Varit medryttare på en häst som var konvalesent från o till och han levde rövare i boxen (boxvandrade m.m.)...Tränade lite NH med honom att flytta sig undan mig, att smyga m.m. Hade jag haft den kunskapen om ovanstående då hade jag utnyttjat det... Lite mentalträning gjorde att han var lugn några fler timmar på dygnet...

LYCKA TILL!!!

Jag får alltid lite ont i hjärtat när jag ser hästar som väver. :( Det känns som de har en sådan tråkig tillvaro, fast ägaren gör så mycket hon kan för att hästen ska må bra.
Nu har inte jag någon egen häst, så jag kan erkänna att jag inte är så insatt..men finns det ingenting, typ någon hästleksak eller liknande man kan hänga på boxgallret som hästen kan pilla på med. För att tänka på något annat en liten stund menar jag :o

Jag red en häst för många år sedan, som hade ett halvt bildäck hängande i boxen som han buffade på, och tyckte nog det var rätt kul ibland ;)

*knapplån*

Kvistar och granris är mums att smaska på!
Bind fast dem på gallret. Det håller dem sysselsatta ngra timmar.

Har själv en "passiv vävare" och jag vet exakt vad som utlöser det på honom och det är alltid stressrelaterat. Kan vara så enkelt som "fel" box -att han inte kan ha bra koll på vad som händer tex.
En del stall är utformade på ett sätt som inte alls passar honom. Man får pröva sig fram.
Skulle kunna skriva en hel instruktionsbok på ca 750 sidor på honom.

Verkar din häst nervös när han väver = spänd, eller är han uttråkad =borta i blicken?

Hej!

Det är alltid svårt att få hästen att må bra när den tvingas ha boxvila. Vävning är en stereotypi (beteendestörning) som tyder på att något i hästens miljö är/har varit fel. Har en häst en gång börjat väva kan det vara svårt att få den att sluta även om den flyttas till en bättre miljö, även om frekvensen av beteende sannolikt sjunker med flytten. Vävde din häst redan när du köpte den beror det på att den har bott i en dålig miljö. Då är det inte konstigt att beteendet återkommer och ökar i frekvens när den får boxvila. Har den börjat väva efter det att du köpte den får du nog rannsaka dig själv. Vad kan du förändra i hästens miljö så att den får en möjlighet att bete sig naturligt?

Står hästen på spån/torv?
Får den mindre än 1,5 kg ts grovfoder/100 kg kroppsvikt?
Är den själv inne?

(möjligt att du har svarat på ovan, jag har inte läst allt)

Har du svarat ja på något av ovan kan det förklara beteendet. Halm, mkt grovfoder och hästkompisar hjälper, även om det troligtvis blir svårt att få bort vävningen så länge som den har boxvila.

Hoppas att hästen snart är bättre!

Så du var när du köpte häst och är nu fullfjädrad i ditt kunnande!? Du behövde förstås aldrig fråga någon om råd eftersom du redan kunde allt!? :cool:

Man kan komma med konkreta och tydliga svar utan "lull lull" utan att vara nedvärderande!

Troligen inte. Klart att LIA är perfekt ända sedan födseln.:cool::cool:

Kan ni inte prova att binda upp hästen i spilta och se hur den gör då? Den ska ju absolut inte väva med en fraktur. Så man måste i detta fallet ta till alla medel.

Jag får alltid lite ont i hjärtat när jag ser hästar som väver.
Det får jag med! :(
Hästarna lider mentalt enormt, alldeles i onödan.

Det känns som de har en sådan tråkig tillvaro, fast ägaren gör så mycket hon kan för att hästen ska må bra.
Nej, det är det ägaren inte gör!
Det enda ägaren (talar inte om TS) behövde göra första gången hästen började väva, var att ändra dess livsbetingelser. I 99,9% (min gissning) av alla fall, låta den slippa vara instängd.
En häst som redan etablerat vävandet, lär inte bli bättre av att vara fortsatt instängd. Beteendet kanske inte försvinner, men chansen till det blir i a f större, om den slipper ut från cellen.

LIA

Till alla:

Jag är lite kluven här i allas resonemang..jag tycker lite av varje här!

Lösdrift är ju det bästa alternativet för en häst, då det är närmare deras naturliga sätt att leva. Alla hästar skulle få detta alternativet.
MEN sen är det faktiskt inte alla hästar som klarar det! det kan vara många faktorer som spelar in, så som känslighet mot knott, en häst som blivit påpackad hundra lager täcken hela livet, svårt att passa in i en flock, svårt att hålla hullet av olika orsaker osv..Man kan alltid göra ett försök, för det är ju otroligt bra för hästen att få bestämma över sin vardag, och fåutlopp för sitt rörelsebehov under dygnet, men jag tror inte alla hästar klarar det, beroende på olika bakgrunder, uppfödning osv...

Det här med vävningen är ju hemskt trist, och sliter ju på hästen. Beror ju självklart, enligt mig på att hästen har det otroligt trist, har överskottsenergi, och har därför ökat sin beteendestörning just nu.Kan ju inte vara bra för hästen att stå och väva med fraktur..Stimulans, kolla över rutiner, försöka aktivera, eller kanske behöver hästen mer lugn i sin box? Svrt att veta utan att ha sett individen som sådan..Lycka till med det iaf!

Sen tycker jag att resonemanget om att man ska vara fullärd när man skaffar häst är vannsinnigt! VISST, man SKA kunna ta hand om sin häst, kunna det viktiga,vanliga som hör till hästägarskapet men framförallt ha duktiga personer i sin närhet som man kan ta HJÄLP av när problem uppstår..Att man ska kunna allt om vävning närman skaffar häst låter i mina öron knas. och buke är välen skitbra tilgång att lära sig mer. Vad e det som säger att personen inte frågar folk i sin närhet oxå? Ju mer tips, desstu mer möjligheter har man att förbättra situationen! Jag kan titta tillbax när jag skaffade min första häst, jag hade jättemkt erfarenhet då, men idag känns det som jag var en nybörjare, med allt jag lärt mig på vägen, tagit reda på fram tils idag! Man blir ju aldrig fullärd, men är man villig att lära sig, så är det ju det som gör att man blir en bra hästägare!!

Lycka till!

Senast ändrad:

Lösdrift är ju det bästa alternativet för en häst, då det är närmare deras naturliga sätt att leva. Alla hästar skulle få detta alternativet.
MEN sen är det faktiskt inte alla hästar som klarar det!
Hur vet man det, om hästen alfrig fått chansen?

... det kan vara många faktorer som spelar in, så som känslighet mot knott, en häst som blivit påpackad hundra lager täcken hela livet, svårt att passa in i en flock, svårt att hålla hullet av olika orsaker osv..
I de flesta fall kan man antagligen anpassa utevaron till att passa även dessa.

Sen tycker jag att resonemanget om att man ska vara fullärd när man skaffar häst är vannsinnigt!
Vem har påstått något så dumt?

LIA

Jag får alltid lite ont i hjärtat när jag ser hästar som väver. :( Det känns som de har en sådan tråkig tillvaro, fast ägaren gör så mycket hon kan för att hästen ska må bra.
Nu har inte jag någon egen häst, så jag kan erkänna att jag inte är så insatt..men finns det ingenting, typ någon hästleksak eller liknande man kan hänga på boxgallret som hästen kan pilla på med. För att tänka på något annat en liten stund menar jag :o

Jag red en häst för många år sedan, som hade ett halvt bildäck hängande i boxen som han buffade på, och tyckte nog det var rätt kul ibland ;)

Klämmer in med lite ang redskapet "häst". För är det inte så att dessa djur har blivit ett redskap.
Var i helgen på en jättefin ridanläggning. Två stora ridhus med alla faciliteter. Hiss för rullstolsbundna, så att dom kan komma upp läktaren. Ett stall du bara kunde drömma om med helt underbara boxar, dock fanns det också spiltor?? (jag trodde att det skulle bli förbjudet). Nåja, en stallplan helt befriad från bajs. Stora och bekväma ytor för oss människor.

Men vad såg jag... hästarna. Stora starka hästar stod i varsin fålla på cirka 30kvm (mätte ej), gissar på ett ungefär, en och en utan att kunna trava eller galoppera. Några hade grimma på sig med haklapp, för att de sterotypt bet sig i täcket, eftersom dom inte hade något att göra överhuvudtaget. Fållorna var ju förstås dränerade och fyllda med sand. Det fanns inte ett grässtrå, inget att bita på utom sig själv. Där stod dom i sina fållor från 8 på morgonen till 14:00 på eftermiddagen, då dom blev intagna i sina boxar som givetvis hade de rätta måtten, såsom vi människor förespråkar.

Detta givetvis bar förenklat för personalen. Dom slapp tvätta leriga hästar, och dom tog in hästarna enkelt, eftersom det inte blev något kivande vid grindhålet om vem som skulle få gå in först.

Men det kanske är så vi vill ha det, så vi slipper ta det jobbiga, för om man har hästarna på lösdrift så vill jag ju påstå att det är mycket mer jobb än ovanstående.

Därför vill jag säga att hästar har blivit ett redskap för många (inte för alla), som tas fram när det passar oss, och sen är det bara att sjunka ner i soffan med chipspåsen för att bli ännu fetare.

Obs: ovanstående exempel är en stor ridskola.

Klämmer in med lite ang redskapet "häst". För är det inte så att dessa djur har blivit ett redskap.
Var i helgen på en jättefin ridanläggning. Två stora ridhus med alla faciliteter. Hiss för rullstolsbundna, så att dom kan komma upp läktaren. Ett stall du bara kunde drömma om med helt underbara boxar, dock fanns det också spiltor?? (jag trodde att det skulle bli förbjudet). Nåja, en stallplan helt befriad från bajs. Stora och bekväma ytor för oss människor.

Men vad såg jag... hästarna. Stora starka hästar stod i varsin fålla på cirka 30kvm (mätte ej), gissar på ett ungefär, en och en utan att kunna trava eller galoppera. Några hade grimma på sig med haklapp, för att de sterotypt bet sig i täcket, eftersom dom inte hade något att göra överhuvudtaget. Fållorna var ju förstås dränerade och fyllda med sand. Det fanns inte ett grässtrå, inget att bita på utom sig själv. Där stod dom i sina fållor från 8 på morgonen till 14:00 på eftermiddagen, då dom blev intagna i sina boxar som givetvis hade de rätta måtten, såsom vi människor förespråkar.

Detta givetvis bara förenklat för personalen. Dom slapp tvätta leriga hästar, och dom tog in hästarna enkelt, eftersom det inte blev något kivande vid grindhålet om vem som skulle få gå in först.

Men det kanske är så vi vill ha det, så vi slipper ta det jobbiga, för om man har hästarna på lösdrift så vill jag ju påstå att det är mycket mer jobb än ovanstående.

Därför vill jag säga att hästar har blivit ett redskap för många (inte för alla), som tas fram när det passar oss, och sen är det bara att sjunka ner i soffan med chipspåsen för att bli ännu fetare.

Obs: ovanstående exempel är en stor ridskola.

När det gäller lösdriften: det jag menade var att ja, alla hästar skulle iaf få chansen att "prova" detta, för att sen se hur dom reagerar!!Som du säjjer, att man vet inte förrän man testat!:idea:

När det gäller att anpassa utevistelsen, så ja, det finns säkert många bra lösningar, men inte alla problem går att lösa ute, man har kanske inte tillgång till en lösdrift som passar kanske just min känsliga häst behov. Inte sagt att man inte kan testa detta, men lösdrifter kanske inte är "bra" nog runt därman bor, och alla har inte pengar att kunna bygga upp det efter en hästs behov. Då får den kanske stå inne på nätterna istället, om hästen mår bättre av det, och man som ägare inte kan erbjuda nått bättre..

Fullärd låter dte ju nästan som man ska vara, även om det aldrig skrevs just som det ordet,för om man frågar nåt, och försöker lära sig nåt på buke, så ska man inte ha häst? så tolkde jag det. Vad e det för skillnad att fråga frågor här, som att höra med någon i sin närhet? Visst, man ska ha nån att tillgå, i "verkligheten" men dte skrev jag också..men att fråga här om vad man kan göra för att få sin häst att sluta väva, tycker jag är helt okej, och visar att man bryr sig!

Hur vet man det, om hästen alfrig fått chansen?

I de flesta fall kan man antagligen anpassa utevaron till att passa även dessa.

Vem har påstått något så dumt?

LIA

Det är DU själv som påstår det!!!
Om du läser dina egna inlägg så är det DU som säger emot dig själv hela tiden:mad:

Det verkar nästan som om du medvetet är ute för att provocera!

Nej,jag tror inte att foderbytet och gallret har med saken att göra.

Men, jag reagerade på det där med att han inte kan gå på sommarbete för att han blir nervös.
Det är inte så att han är känslig för knott och insekter på sommaren,då kan de lätt stressa upp sig och att det var därför han ville gå in?

Mitt fullblod försökte springa :eek:ifrån styngflugorna tills hon blev genomsvettig!!!

Snarare är det nåt annat i hans förflutna som stör honom eller hur han reagerar på dig som ledare.

Man behöver nog veta mycket mer för att hjälpa till.
Är det ett fullblod?har han startat? Är han sur i boxen för övrigt?
Är han ordentligt genomkollad av vet osv.

hej igen!:)

okej, vi vet inte vad han är för ras, han är som sagt importerad från belgien, så troligtvis ett belgiskthalblod/fullblod..
Han är från grunden hopphäst, men har även blivit tränad i dressyr upp till St george..

Han har ett väldigt hett temperament när han står i boxen..:(

//Dennis:)

Och detta grundar du på!? Du kan ju omöjligt ha koll på hur varenda individ fungerar och som i så många andra fall så måste man ju i FÖRSTA hand se till individen.

Varför dra slutsatsen att man har noll koll bara för att man inte anser att varenda häst i Sverige kan gå på lösdrift!? :confused: Jag VET vad lösdrift innebär även om jag inte har det till mina hästar. Vi har sluten kall lösdrift till våra mjölkkor (75st) och öppen lösdrift till våra ungdjur(120st) och har haft det i 17 år. Så jag lever inte i villfarelsen att man bara "slänger ut dom i en hage och låter dom klara sig själv"!! :smirk:

Bra sagt!:)

Mot bakgrund av dina inlägg, så undrar jag om du är kapabel att ha ansvar för en häst? Detta sagt med omtanke om din häst.

LIA

Du vet ingenting om min "hästkunnighet" du har bara läst vad jag skrivit här på buke, Jag ger min häst en god skötsel och jag har många hästkunniga människor runt omkring mig.. Så kom inte o säg att jag inte kan ta hand om en häst!!!:mad::mad::mad:

hej igen!:)

okej, vi vet inte vad han är för ras, han är som sagt importerad från belgien, så troligtvis ett belgiskthalblod/fullblod..
Han är från grunden hopphäst, men har även blivit tränad i dressyr upp till St george..

Han har ett väldigt hett temperament när han står i boxen..:(

Där är du ju:)

Jag kunde tänka mig att det är dn typen av häst,
känslig,med mycket nerv,behöver fasta rutiner,starkt ledarskap,mycket psykisk stimulans(fast se upp så det inte blir stress!)

Det är ju inte så mycket du kan göra nu,kanske ge nåt lugnande örtpreparat,

Hoppas hästen blir frisk snart så du kan tag i hans stressproblem.

Ursäkta att detta urartade till en tjafstråd!!!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
805
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama