Få hästen att sluta väva?

Sv: Få hästen att sluta väva?

Såklart att du inte kan ha en skadad häst på lösdrift, verkar vara många här som inte läst varför den står på box... Jag kan heller inte se något negativt i att fråga andra som förhoppningsvis är kunniga om råd. Hoppas bara att du får bättre råd i stallet, för här verkar folk mest gå till personangrepp tyvärr.

Jag är säkert enligt många här den största ssortens djurplågare som finns. Mina hästar går bara ute från 8.30-17, står på box resten av dygnet.

Har tre ute på lösdrift, med det är bara åringar och en gammal shettis.

Det passar inte MIG eller mina hästar att ha lösdrift till alla. Vill heller inte ha dem ute när det blivit kolsvart.

En av mina starthästar väver och krubbiter, det har han gjort "alltid", jag har haft honom ca 1,5 år, men det här beteendet fanns långt innan. Ingen annan i stallet har tagit efter dessa beteenden. Han står och krubbiter och väver vid grinden när han vill gå in, han vill inte stå ute i mörkret.

Han har fri tillgång på grovfoder, får alltid lite mer än jag tror att han kommer att äta. Han väver inte varje dag längre och det är inte vid speciella situationer. Jag har accepterat hans beteende, jag tror inte att han kommer att ändra sig, och jag kan och vill i dagsläget inte ändra på det sätt jag har häst.

Lycka till med din häst.

*duckar för påhoppen som antagligen följer*

Trodde att jag skulle få någon respons av Trani på mitt senaste inlägg, #105! ;)

Kicki :)

Om du nu så gärna vill ha det:

Det är mycket möjligt att du inte har något emot lösdrift, och det är egentligen inte dina åsikter som diskuteras i tråden.

Det jag reagerar på är att du var så himla snar att ta TS's parti om att h*ns häst omöjligt kan gå på lösdrift/gå ute fler timmar i hagen, när du vet exakt lika lite som jag om TS's häst och framför allt om TS's kunskapsnivå.

Jag tycker att det relevanta i den här tråden är att TS vägrar ta till sig råden om lösdrift, samtidigt som h*n verkar vara relativt okunnig om hästars beteende och behov.
Exempel:
Vad menar du med lösdrift?
ska jag ställa ut honom på lösdrift bara för att få honom att sluta väva?:confused:
VARFÖR jag tror att hästen väver?:mad:

Lösdrift är inte alltid det bästa allternativet för en häst om du tror det.. Min häst är importerad och är väldigt frusen av sig, han fryser även på vintrarna när han har två tjocka täcken på sig med magplatta och halstäcke... så hur f*an skulle han då klara av att gå på lösdrift?

Dessutom det faktum att TS uppenbarligen har köpt en vävare utan att veta vad det innebär och inte har någon annan i sin närhet att rådfråga, utan måste vända sig till okända människor på internet - gör att jag tycker att kunskapsnivån är undermålig - och därför tar jag inte TS's ord om att h*ns häst absolut inte kan hållas på lösdrift på allvar.

Jag vill även påpeka (som jag skrev tidigare) att det handlar om att TS måste rannsaka sin hästhållning och utgå från hästens behov och inte sina egna.

Och till sist; det är skillnad på lösdrift och lösdrift - precis som det är skillnad på stall och stall, och hagar och hagar. Jag har svårt att tänka mig att det finns någon häst som under inga omständigheter kan hållas på lösdrift. Varför skulle den inte det? Skulle den må dåligt av att inte ha begränsad rörelsefrihet under halva dygnet?

Det kanke även inte är så att den enda lösningen för TS är lösdrift, men h*n kanske borde se över hur hagmiljön är. Har hästen bra kompisar? Har de tillräckligt stor hage? Är underlaget tillräckligt bra? Trivs hästen i hagen?

Jag tror att många som gav rådet om lösdrift i den här tråden gjorde det som en vink åt vilket håll TS borde tänka. Jag gjorde iallafall det.

Nej, exakt det är inte mina åsikter som diskuteras i tråden! Så därför så har jag svårt att förstå varför dessa har varit så viktiga att ta upp!? I synnerhet då det inte ens är mina åsikter, vilket borde ha framgått om man läst ordentligt!

Ser inte att jag var snar att ta parti!?:confused: Ansåg bara allmänt att alla hästar inte passade på lösdrift. Och det var på det inlägget du kände dig "tvungen" att förklara vad lösdrift innebar, eftersom du tydligen ansåg att man iom. detta inte visste hur lösdrift fungerade! :smirk:

Hur vet du att TS inte har frågat folk i sin närhet!? Trots det så kan man ju, vilket jag tycker är smart, fråga här på Buke där det finns bra många fler som kan ha erfarenhet och idéer!

Att ge en vink i all sin ära men det var nog mer än så TS var ute efter. Och om du läst ordentligt så ser du att jag åxå skrev att lösdrift kan vara ett alternativ även om jag inte trodde att det skulle räcka för att lösa problemet. Och det var nog det TS var ute efter i sin frågeställning, att.....skulle problemen lösa iom. att hästen gick ut på lösdrift, behövs det inte mer.

Det är väl knappast det att den INTE har begränsad rörelsefrihet som gör att hästen skulle ha svårt att gå på lösdrift, lär väl vara andra orsaker som styr.

Senast ändrad av en moderator:

Hur vet du att TS inte har frågat folk i sin närhet!? Trots det så kan man ju, vilket jag tycker är smart, fråga här på Buke där det finns bra många fler som kan ha erfarenhet och idéer!

:bow:Håller med, det är det jag har reagerat på oxå, att folk har förutsatt att man bara tar upp det här på Buke. Man kanske gör det oxå. Jag har många gånger slängt ut frågor här, men är det allvarliga problem har jag givetvis oxå hört med veterinär/ någon som jag vet kan det jag inte riktigt har koll på. Jag har lärt mig otroligt mkt här på Buke!Fått jättemkt tips och ideer som funkat kanon!:bow: *Tack Alla för det* Det ska man inte förkasta!:banana:

Vi har en idag 19 årig travardam som vävt sen hon var 2 år (bott hos oss sen hon var 4 ) & hon väver inne som ute. de går ute 7-17.. Och eftersom vi har 2 tävlingshästar så tas ju de in, vilket gjorde att damen ifråga fick "panik" ockh började tokväva. Så nej, enligt mig är inte utedrift alltid en bra lösning.

Om du nu så gärna vill ha det:

Det är mycket möjligt att du inte har något emot lösdrift, och det är egentligen inte dina åsikter som diskuteras i tråden.

Det jag reagerar på är att du var så himla snar att ta TS's parti om att h*ns häst omöjligt kan gå på lösdrift/gå ute fler timmar i hagen, när du vet exakt lika lite som jag om TS's häst och framför allt om TS's kunskapsnivå.

Jag tycker att det relevanta i den här tråden är att TS vägrar ta till sig råden om lösdrift, samtidigt som h*n verkar vara relativt okunnig om hästars beteende och behov.
Exempel:

Dessutom det faktum att TS uppenbarligen har köpt en vävare utan att veta vad det innebär och inte har någon annan i sin närhet att rådfråga, utan måste vända sig till okända människor på internet - gör att jag tycker att kunskapsnivån är undermålig - och därför tar jag inte TS's ord om att h*ns häst absolut inte kan hållas på lösdrift på allvar.

Jag vill även påpeka (som jag skrev tidigare) att det handlar om att TS måste rannsaka sin hästhållning och utgå från hästens behov och inte sina egna.

Och till sist; det är skillnad på lösdrift och lösdrift - precis som det är skillnad på stall och stall, och hagar och hagar. Jag har svårt att tänka mig att det finns någon häst som under inga omständigheter kan hållas på lösdrift. Varför skulle den inte det? Skulle den må dåligt av att inte ha begränsad rörelsefrihet under halva dygnet?

Det kanke även inte är så att den enda lösningen för TS är lösdrift, men h*n kanske borde se över hur hagmiljön är. Har hästen bra kompisar? Har de tillräckligt stor hage? Är underlaget tillräckligt bra? Trivs hästen i hagen?

Jag tror att många som gav rådet om lösdrift i den här tråden gjorde det som en vink åt vilket håll TS borde tänka. Jag gjorde iallafall det.

Jag säger inte att lösdrift inte skulle få min häst att sluta väva, utan det jag säger är att jag TROR inte att min häst skulle sluta väva bara för att han kom ut på lsödrift.. Han står ju som sagt och väver vid grinden när det börjar skymma ute o bli mörkt.. Så jag antar att det är för att han vill in i boxen o träffa sina stallkamrater..;)

OCH än en gång så säger jag INTE att lösdrift är något, dåligt alls, jag säger bara att jag inte tror att ALLA hästar är lämpade för det! t.e.x som när min häst och säkert många andras hästar står vid grinden och vill in - det borde väl ändå betyda att hästarna vill in??

//Dennis:)

Han står ju som sagt och väver vid grinden när det börjar skymma ute o bli mörkt.. Så jag antar att det är för att han vill in i boxen o träffa sina stallkamrater..;)

Du tror inte att det beror på att hästen;

1. Är hungrig
2. Som du säger, vill träffa sina kompisar. Man kan inte ha en häst på lösdrift ensam!

Hungrig må ju så vara, men jag tror knappast att hästen är lämnad ute ensam så att det är ALLA sina kompisar som den vill in och träffa!

Du tror inte att det beror på att hästen;

1. Är hungrig
2. Som du säger, vill träffa sina kompisar. Man kan inte ha en häst på lösdrift ensam!

MIn häst har kompisar i hagen.. det är bara när det börjar skymma som han söker sig till grinden o vill in.. och mat , det får han även ute!!!

det är bara när det börjar skymma som han söker sig till grinden o vill in

Men det är ju därför han vet att han får mat inne då. Men du har du testat att ha han på lösdrift ? Man kan ju inte bara säga att det inte går om man inte har testat ?:smirk:

försök o ge hästen sysselsättning finns tex såna slickgrejer med smak som man hänger upp i taket fungerade bra på min uttråkade häst när han stog på boxvila.
även fri tillgång på hö, om han får nån krafft lägg det i höet så han får grejsa för att få det....

Tack till alla er som verkligen har försökt hjälpa till och komit med bra tips!:):)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
805
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama