Få hästen att sluta väva?

Sv: Få hästen att sluta väva?

Hej! Trist med en häst som väver..men nu står han ju där han står..många råd har du redan fått, här kommer några fler som säkert dryftats tidigare innan det blev pajkastning.. låt hästen stå på bra halm, se till att den har tillräckligt med grovfoder, helst fri tillgång, så att den har att äta och plocka med när den vill.. ta bort kraftfodret som ger x-tra energi, som den ändå inte kan göra av med, men den skall naturligtvis ha mineraler, vitaminer, kalk osv..vore nog bra om den kunde få sällskap av ngt slag.. F ö vad gäller lösdrift så finns det mycket att säga, men det kan väl få en egen tråd..?! Lycka till..

Och med det vill du ha sagt!? Under den tiden så ska ju även hästen ridas, vila och äta så det innebär ju inte att den står och hänger läpp. Även hästar på lösdrift står ju still och äter samt vilar. :cool:

Kicki :)

Med det vill jag ha sagt att även om hästen rids i 2 timmar så tillbringar den halva dygnet i box.

Jag tycker att du är nästan löjligt anti mot lösdrift. Jag säger absolut inte att alla hästar som står på stall mår dåligt eller är misskötta. Men ts's häst har ju faktiskt en allvarlig beteendestörning. Då tycker jag att man får rannsaka sin hästhållning och antränga sig lite för att få hästen att må bra.

Har haft hand om en häst som var uppvuxen på lösdrift. Han vävde när han kom in på stall och vi trodde att det var för att han var van att gå ute mkt. Men det visade sig att han hade vävt lika mkt på lösdriften, då hade han knappt vart inomhus.. Om något så vävde han ngt mindre när han kom in på stall och kom ut på dagarna bara. Så lösdrift kanske inte alls är lämpat för ALLA hästar? Det är ju inte riktigt samma individer vi har att göra med som för 100-150 år sen, då hästarna kanske var bättre rustade för utelivet.

Med det vill jag ha sagt att även om hästen rids i 2 timmar så tillbringar den halva dygnet i box.

Jag tycker att du är nästan löjligt anti mot lösdrift. Jag säger absolut inte att alla hästar som står på stall mår dåligt eller är misskötta. Men ts's häst har ju faktiskt en allvarlig beteendestörning. Då tycker jag att man får rannsaka sin hästhållning och antränga sig lite för att få hästen att må bra.

Var någonstans är jag anti mot lösdrift!? :confused: Vore jag det så skulle jag väl inte låta mina kor och ungdjur ha det i 17 år! :smirk: (som jag skrev i inlägg #30, om du läste det?) Det som jag är anti mot är folk som tror att dom har monopol på att ha den bästa hästhållningen samt att utgå ifrån andra inte vet ett dugg. Så ge mig inte åsikter som jag inte har!

TS häst har en beteendestörning, ja men det är ju inte detsamma som att hästen för den skull skulle fungera på lösdrift! Som tidigare sagt så är inte alla hästar "lösdriftshästar" man måste se till individen. Man kan inte bara titta på ett problem med det ena ögat.

Kicki :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ochså varit med om en häst som både vävde och krubbet ute,när han hittade nått att ta stöd mot, ibland till och med hhästkompisen.. så i alla fall är det inte den optimala lösningen för att bli av med beteende störningar ,att släppa på lösdrift( får jag väl höra att jag är anti-lösdrift oxå);)

Jag har ochså varit med om en häst som både vävde och krubbet ute,när han hittade nått att ta stöd mot, ibland till och med hhästkompisen.. så i alla fall är det inte den optimala lösningen för att bli av med beteende störningar ,att släppa på lösdrift( får jag väl höra att jag är anti-lösdrift oxå);)

:bow: Helt klart så man måste "gräva djupare" för att råda bot på dessa problem! :) Och mycket bottnar nog i "kicken" som hästarna på sikt utvecklar.

Jo risken finns att du åxå får en anti- lösdriftsstämpel i pannan! :D

Har haft hand om en häst som var uppvuxen på lösdrift. Han vävde när han kom in på stall och vi trodde att det var för att han var van att gå ute mkt. Men det visade sig att han hade vävt lika mkt på lösdriften, då hade han knappt vart inomhus.. Om något så vävde han ngt mindre när han kom in på stall och kom ut på dagarna bara. Så lösdrift kanske inte alls är lämpat för ALLA hästar? Det är ju inte riktigt samma individer vi har att göra med som för 100-150 år sen, då hästarna kanske var bättre rustade för utelivet.

Här så ser man ju att det finns så mycket mer som orsakar och håller beteendet vid liv! Den här hästen skulle ju egentligen ha haft alla förutsättningar för att aldrig bli vävare om endast lösdrift gjorde att hästar hölls problemfria.

:bow: Helt klart så man måste "gräva djupare" för att råda bot på dessa problem! :) Och mycket bottnar nog i "kicken" som hästarna på sikt utvecklar.

Ja, hans beteende var så rotat, han hade väl utvecklat det när han gick på banan(galoppör) och även när han kom ifrån det fortsatte beteendestörningen. Dock vet jag inte hur mkt tid och kraft ägarna lade ner på att bryta det, eftersom det inte var min häst, och jag var rätt mkt yngre.

Jaaa..jag är beredd på det nu;)

En häst som har börjat väva slutar aldrig med det. Det kan man bara slå ur hågen...Om hästen går på bete eller går i lösdrift kan beteende minska lite, näst intill 0 - men det skall inget till förrän "5-öringen trillar ner" - och då är det full rulle igen. Tyvärr..

Precis, TACK, några som håller med om att alla hästar inte är lämpade för lösdrift!:bow::)

/Dennis:)

:)

PRECIS!
Det går ju inte att säga något ont om lösdrift, då får man ju en Anti- lösdrfitstämpel DIREKT!;)

/Dennis:)

Vävde eller väver vildhästar ?

Tror säker att även vilda hästar kan utveckla en beteendestörning i någon form, precis som vi människor. Olika individer är ju olika rustade och klarar ju därför saker olika. Men en helt vild individ har ju många andra svårigheter att tampas med än en som är tam.

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog där som "kicken" kommer in! Hästarna blir ju höga på att väva, krubbita o.dyl. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det börjar av en orsak och fortsätter av en annan.

Trodde att jag skulle få någon respons av Trani på mitt senaste inlägg, #105! ;)

Tror säker att även vilda hästar kan utveckla en beteendestörning i någon form, precis som vi människor.

Har väldigt svårt att tro det, men så kanske det är.
TS nu jag jag läst hela tråden du säger att lösdrift inte funkar för din häst men har du testat att ha han på lösdrift ?

Har väldigt svårt att tro det, men så kanske det är.

Ja det är ju inget som jag kan säga med säkerhet. Men den psykiska hälsan är ju inte enbart miljöbetingad. Och givetvis så kombineras psykisk "svaghet" med understimulans, stress, otrygghet och annan negativ miljö så ger det ju ett säkrare utslag än för en individ med samma miljö som ovan men bättre utrustad mentalt.

Det är därför som jag menar att man inte får se så enögt på detta problem. Det är ofta en kombination av flera saker!

KL.

Vi har en häst här som boxvandrar och väver. Ägarna har verkligen provat allt, men antar att den har hållt på så länge att den inte riktigt kan sluta...

När den går på bete går det ganska bra, men vi har tyvärr inte tillgång till bete året runt. Den har 2 hästkompisar och stor kuperad hage på vintrarna, men det enda den gör i hagen är att vandra vid grinden...

Min häst fick vävtendenser när han stod bredvid en vävare, antar att det blir en enorm stress att stå bredvid någon som väver och väver i timmar. Men då började jag ha ute honom några timmar längre (till ca 20-21 på kvällen) och de tendenserna försvann snabbt.

För TS är det enda tipset jag kan ge:
Ha ute hästen så mycket som möjligt (när den är frisk), ge den så mycket grovfoder som den kan äta (fri tillgång), daglig motion.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
805
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama