Få hästen att jobba i rätt form

U

Umbria

Jag känner mig konfunderad över vilken tränar jag ska lyssna på hur hästen ska ridas, vad gäller dressyren. Jag har en 9-årig valack efter cortez drygt 170 ganska lång rygg och långa ben....

Han är väldigt sen och tycker det är jobbigt att hålla reda på sin stora kropp. Han har mkt fina gångaret (8,8,9). Nu till min undran den ena tränaren tycker jag ska rida honom i högre kortare form i ett lungt tempo för att få honom att acceptera handen så att jag inte behöver bära runt honom (känns stundtals som han bara knäpper av och spänner sig). Tränare nr 2 (från holland) tycker att man ska rida honom rejält framåt i en rundare djupare form och få honom att acceptera det för att sedan ta tillbaka och upp honom. När jag rider som denne vill känns det stundtals väldigt bra men jag kan tycka att det går lite väl fort och att det känns som om han "blir för framtung" (känns dock inte som om jag har hela honom i handen) och jag blir då orolig för att han ska gå sönder..:confused:

Ska tillägga att jag är hoppryttare och har hittills bara tävlat honom i hoppning vilket funkar hur bra som helst, måste dock få ihop galoppen lite till. Jag vet att han har kapacitet inom dressyren (många som sagt till mig att jag skulle satsa på dressyren istället) och jag börjar tycka det är riktigt kul men nu har vi kört fast och hur kommer vi vidare?? Jag vill ju kunna tävla honom i båda disiplinerna och jag vet att dressyren har man väldig nytta av i hoppningen. :bump:

Någon som har något att säga, tycka....:D

Sv: Få hästen att jobba i rätt form

Jag skulle köra på tränare nummer två, man får bara akta sig så att man inte stressar fram hästen.

Min häst har blivit riden som tränare nummer ett (Nästan 10 år sen) och har så tappat otroligt mycket motor att jag än i dag har svårt att få fram den ibland. (Det här ridsättet plus dubbla dressyrspön av en som "hjälpte" mig då har han också fått utstå. :crazy: )
Rider man för mycket med handen så riskerar man att få en häst som protesterar (beroende på psyket på hästen förstås). Min häst kunde bli helt knäpp och backa flera varv i ridhuset, snurra rundor med huvet i vädret. Nu när jag inte längre rider så mycket med handen så har han blivt mer harmonisk och vill verkligen igen.

Den holländska tränaren är mycket noga med att man ska vara lugn och absolut inte stressa hästen, utan "fråga snällt" med handen i form av en halvhalt. Hästen är mycket känslig och pressar man honom för hårt börjar han tänka bakåt....

När vet man att det är dags å ta upp honom i form...:D

Det låter ju bra.
Man får prova sig fram. Plocka upp lite, rid så en stund och lägg ner igen, sen ökar man på stunden där man har hästen uppe. Hela tiden får man vara uppmärksam så att hästen inte knäpper av då lägger man ner igen. Det är också viktigt att bakbenen hela tiden är med och att hästen inte hänger sig i munnen. Men för en dialog med din tränare då det är h*n som ser er hela tiden under ett ridpass.
Det är inte farligt om hästen blir lite tung i handen ibland, så länge den inte samtidigt lägger sig på bogarna, även om det helt klart inte är önskvärt.

Sen så ska man ju alltid variera formen så att den inte blir statisk.

Tack, mycket kloka ord...:D

Jag ska börja om från början igen och succesivt "plocka upp" honom korta stunder! :banana:

jag skulle rida i låg form i ett friskt men ej överilat tempo. hästen får inte tappa balansen heller.

tränare 1's metod ger för mkt bakåttänk, det funkar inte alls på min häst. och han är av liknande typ som din, stor (177) och långbent med mkt kropp att hålla reda på.

Jag tycker tränare 2´s metoder verkar bäst.
Och som Kratus red brukar jag själv försöka rida (höst som jobbas igång efter skada,och inte orkar så mkt) och tycker det fungerar mkt bra! :)

Det är aldrig dags att TA UPP en häst i form. När hästen är stark och redo för det så kommer den upp själv. Brukar ta ca 2 år av seriös ridning innan den orkar det i alla gångarter.
Självklart ska du ta tränare nummer 2, Tränare nummer 1 låter som vilken ridkoletränare som helst....

nja, håller inte med dig där.. man kan visst "ta upp" hästens form. dock måste man se till att hästen är stark nog till att klara det, men jag tror inte hästen själv reser upp sig, då detta är jobbigare än att gå lång och låg.

man måste allt motionera och bygga upp hästen för att den ska klara att bära sig och hur gör man det då? jo, genom att ta upp den dit och "tvinga" den gå där några steg innan den plockas ner igen.

skickligheten som ryttare kommer då in i form av avgörandet när hästen är stark nog i grunden för att klara det.

Nej skickligheten som ryttare är i att kunna stärka hästen utan att tvinga upp den.
dvs att rida "ner" hästens bakdel så att framänden kommer upp....

Det är aldrig dags att TA UPP en häst i form. När hästen är stark och redo för det så kommer den upp själv. Brukar ta ca 2 år av seriös ridning innan den orkar det i alla gångarter.
Självklart ska du ta tränare nummer 2, Tränare nummer 1 låter som vilken ridkoletränare som helst....

Håller med du.
hästen ifråga verkar vara en elektrisk o känslig natur. tror att den garanterat kommer upp själv- ibland för mkt.

En levande hand o snabba tempoväxlingar gör den kortare i kroppen o bär sig lättare.

Nej skickligheten som ryttare är i att kunna stärka hästen utan att tvinga upp den.
dvs att rida "ner" hästens bakdel så att framänden kommer upp....

och hur gör du det då? jo, du rider dit den. tränar upp musklerna och stärker den! just det jag menar, att man "tvingar", eller kanske utmanar passar bättre... eller stöttar eller rider hästen till den form man vill. om man inte aktivt rider hästen i en allt högre form och utmanar den, kommer den heller aldrig att gå i högre form, utan föredrar att gå i en låg, bekväm och avspänd form, eftersom detta är enklare.

man kan ju givetvis aldrig tvinga en häst i den bemärkelsen! ungefär som att tvinga mig att lyfta 200 kg och förvänta sig att jag ska klara det, utan att få träna upp mig först. :angel:

Tränare 2

Men variera formen!! och inte bara form utan även tempo och se till att bibehålla takten.

Ang att "ta upp hästen" så kan du även göra det genom att be om en högre form, du behöver ju inte dra upp den för att den ska lägga sig högre. Det räcker ju att rida några steg i en högre form för att sedan gå tillbaka till en låg.

Att tränare 2 tycker att du ska rida rejält framåt kanske inte betyder ett överilat tempo, en stor häst behöver lite mer ridning framåt för att röra sig genom kroppen. Jag kollade på en film från min träning igår med min stora långbenta häst som också är rejält "sen" och där jag tycker att vi gör ordentliga ökningar så ser jag med skrämmande tydlighet att han lixom bara rör sig ordentligt genom kroppen med bra sug :o Det kan alltså kännas som rejält framåt, men det är bara vad som behövs för att snurra igång pålle?

lite svammel från mig

Jag har erfarenheten att ryttare som är fixerad vid att rida dit en högre form är för huvudfixerade för att lyckas.....
Jag har aldrig hört en BRA ryttare ens nämna ordet hög form.
Jag kan trycka till vilken stackars gammal travare som helst till att gå i en hög form, det är bra att använda rumpan. Det har dock knappast nån nytta av det.

Jag kan trycka till vilken stackars gammal travare som helst till att gå i en hög form, det är bra att använda rumpan. Det har dock knappast nån nytta av det.

:rofl: varsågod och kom och rid min gamla travare i hög form. då. :angel: det går inte, hon är inte nog tränad till det!

Jag håller med Malinsky - variera formen. Men försök också att leta efter ett mellanregister, för det är i mellanregistret som du kommer att få bäst kvalitet på arbetet.

Den kortare formen kan du behöva använda stundtals för att styra in hästen i en arbetsställning där den kan få leta sig fram till den balans som behövs för att den ska orka bära sig, i ett tempo där den har en chans att balansera sig. Använd den formen i ganska korta repriser, och låt det aldrig bli dragkamp. Ange ramarna genom att ha en stilla stadig hand som inte går bakåt - lite som en inspänningstygel - och arbeta med att rakrikta.

Använd den stora, fria ramen och det högre tempot till att lösgöra i början och slutet av ridpasset, samt mellan repriserna av den kortare formen. Detta lösgör hästen och bibehåller framåtbjudningen, samt sträcker ut musklerna.

I den korta formen, sträva alltid efter att försöka öka ramen utan att hästen trillar iväg och tappar balansen/ökar tempot.

I den stora ramen, arbete emellanåt med att försöka korta ramen utan att förlora lösgjordheten och framåtbjudningen. Här är det däremot också bra att även försöka göra den stora ramen större, att få hästen att sträcka och runda sin överlinje mer och mer. Det är en sorts gymnastik som behöver finnas med på agendan under hela hästens liv som ridhäst.

Spelar ingen roll om den inte är tränad för det. Jag har tränat mig till en beridarrumpa. Vare sig hästen vill eller inte så hamnar den i den form min rumpa vill. Det resulterar i att gamlaa stela travare sätter sig på röven i ren förvåning...Och kolappsar 2 minuter senare :-)

..........................

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka