Få hästen att gå i form?

E

emlizZ

form

Hej hej !
jag heter emma och jagundrar om ni där ute kan hjälpa mig att beskriva hur man får hästen i form :bow:

Hejsan,
jag är inte så bra på att rida. Har alltid hållt på med trav. Så idiotförklara mig inte nu ;D
Hur får man hästen att gå i form, gå ner på tygel? Har ni några knep?

TAck :D

Sv: Få hästen att gå i form?

Det finns MASSOR av inspiration om du söker runt här på forumet, men en av grundreglerna är ju att du först måste veta vilken form du eftersträvar på din häst innan du startar träningen som ska ta er dit.

Ryttarens kroppsmedvetenhet och Hästens kroppsmedvetenhet i samklang samt vetskap om vad bästa formen för just din här, kan vara bra starter.

Ner på tygeln brukar inte vara en garanti för att hästen går i en ändamålsenlig form, dvs. att den bär sig med baken, istället brukar det tyvärr visa sig att hästen hamnar på frambenen och på så vis bringas fullsändigt ur balans.

Jag orkar inte skriva nåt ingående svar, dessutom finns det miljoner såna på sökfunktionen. Men jag vill bara poängtera att hästen ska inte Ner på tygeln, den ska Fram på tygeln.

Övergångar, tempoväxlingar. Öppna, sluta och skänkelvikning kan vara rörelser/övningar som hjälper till att få din häst lösgjord och att gå i rätt form. Att hitta ett bra tempo, kunna göra rörelser i det tempot och att sen göra rörelsen i övergångar är också övningar som kan hjälpa. Med övergångar i rörelsen menar jag att tex göra öppna i skritt och sen vara kvar i öppnan och sätta igång till trav.

Om du sett en del travtävlingar så går de hästar t.ex. Björn Goop Erik Adielsson Jonny Takter Torbjörn Janssonoch ett litet fåtal till nästan alltid på tygeln medan det i skiktet under finns mest "avknäppta" hästar.

Det kan vara betydligt svårare att ha hästen på tygeln i högre form eftersom det lätt blir spänningar i ryggmuskulaturen och hästen "ramlar isär" och blir tvådelad.

Det viktiga är att du känner att hästen söker kontakt med din hand för att "lyssna" efter vad du kan tänkas vilja säga till den genom tygeln - om det är du som söker kontakt - så är det hästen som har dig på tygeln - lätt att kontrollera genom att sakta korta och länga tygeln - och se om hästen "hänger med"
Lycka till

Om du sett en del travtävlingar så går de hästar t.ex. Björn Goop Erik Adielsson Jonny Takter Torbjörn Janssonoch ett litet fåtal till nästan alltid på tygeln medan det i skiktet under finns mest "avknäppta" hästar.

Det kan vara betydligt svårare att ha hästen på tygeln i högre form eftersom det lätt blir spänningar i ryggmuskulaturen och hästen "ramlar isär" och blir tvådelad.

Det viktiga är att du känner att hästen söker kontakt med din hand för att "lyssna" efter vad du kan tänkas vilja säga till den genom tygeln - om det är du som söker kontakt - så är det hästen som har dig på tygeln - lätt att kontrollera genom att sakta korta och länga tygeln - och se om hästen "hänger med"
Lycka till

En travhäst och en Ridhäst använder inte kroppen på samma sätt och att säga att en travhäst är på tygeln så som det är önskvärt för en Ridhäst kan i alla fall inte jag hålla med om.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 067
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
819
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 686
Senast: Bri
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama