Nu tycker jag du uttalar dej väldigt hårt med tanke på den extremt lilla information du har om min och mina hästar situation. Fattar inte ens varför jag lägger ner energi på att svara dej.
Min ena ponny hade kraftig fång hos en tidigare ägare för att hon gick på grovt bete utan någon form av motion eller tillsyn av en kunnig person. När jag köpte henne visste jag inte om hennes tidigare fång och hon fick ett mildare återfall för några vintrar sen i min ägo. Hon återhämtade sig på några dagar, för det upptäcktes tidigt och behandlades snabbt och det var inte allvarligt. Veterinären sa då att om vi i framtiden begränsar höet så räcker promenader gott och väl. Hon går i hagen dygnet runt, hon mår inte på något sätt dåligt över att få gå och vara häst. Man kan jämföra det med hästar som har sommarvila, så har min vintervila. Jag tillgodoser min ponnys behov, hade hon varit i behov av något i större utsträckning än vad jag kan ge henne så hade jag självklart åtgärdat det (sålt, hyrt ut osv.)
Det jag ville få ut av tråden var om någon hade ideer på hur jag kunde begränsa mina hästars ätande mer än vad jag redan gjort, utan att hästarna drabbas negativt. I nuläget har hästarna överhull men inget som dom mår dåligt av och som genast måste åtgärdas.
(kan redan nu be om ursäkt för detta inlägget, jag är trött och grinig och mina idioter till grannar skjuter raketer vilket inte gör mig gladare..)
iNHALE: Smart med olika halmsorter, har inte tänkt på det. Minns dock inte vad jag gav dom för halm innan. Får testa lite olika
Andra: Skor och broddar är inget alternativ. tråden gäller inte motion utan foder