Få häst att hålla hoven själv

Molekyl

Trådstartare
Ni som tränar hästar, hur får ni dem att inte lägga all tyngd på människan utan hålla hoven uppe själv?
Har ett halvblod på 1 1/2 år som jag håller på och grejar med.
Oftast får man dra upp framhovarna, speciellt den vänstra, bakhovarna lyfter han själv på. Däremot lägger han tyngden på man håller i. Det är inte så mycket för balansens skull längre, den har han hittat, utan jag tror att det mest är bekvämt.

Jag har försökt att släppa hoven utan förvarning men då dimper den bara ner i backen, hamnar där den landar, ofta med spetsen neråt och han står och tittar och nästan hånler åt mig och undrar vad jag är för idiot!

Min vuxna häst hänger också men hon är 15 så jag tror inte att det är nån idé att göra nåt åt henne, men som sagt den lilla vill jag få fason på medans han fortfarande är en liten skit!

För min egen spelar det ju mindre roll, jag håller ju sällan foten såpass länge, men jag tänkter främst på hovslagaren!


Malin
 
Sv: Få häst att hålla hoven själv

Jag tror det bara är att fortsäta träna. Hästen maste lära sig att lägga över tyngden rätt fördelat pa de andra benen för att avslappnat och lätt kunna lyfta den fjärde hoven. Ibland har en del svarare med att lägga över tygden rätt än andra men träna pa bara sa kommer din yngling att fa lätt för det ocksa. Jag tror du utan problem kan träna med det äldre stoet ocksa.

Lycka till.:)
 
Sv: Få häst att hålla hoven själv

Att hästen är 15 är inget hinder för att lära den nya saker.

Ett sätt att lära hästen hålla upp benet själv (det tar tid, var beredd på det) är att knacka försiktigt med ett spö eller hovkratsen eller vad du vill, tills hästen helt enkelt lyfter benet. Det behöver inte vara mycket i början, se bara till att du slutar knacka så fort hästen lyfter.
När hästen börjar förstå vad du menar kan man välja två saker:
1. Nöja sej med att hästen lyfter själv, och börja fånga upp benet när hästen lyft det.
2. Lära hästen att så länge du håller kvar (inte knacka!) spöet, hovkratsen eller vad du nu använder, mot hans ben, så ska han hålla det i luften.

Det tar som sagt lite tid, men om man ändå lyfter hästens ben varje dag, så går det ändå realtivt fort. Man ska inte börja dra i hovskägg eller ben, eller luta sig mot hästen eller något sånt, utan helt enkelt ha tålamod och vänta på att hästen själv lyfter.

Det fungerar, även om det kna låta lite dumt i vissa öron. Jag har gjort så med min(a) häst(ar) och det har gått utmärkt. nu har jag bytt ut knackandet mot att peka på det ben jag vill ha upp och säga "Lyft". Så lite fantasi, då går det mesta lättare än man tror.
 
Sv: Få häst att hålla hoven själv

Problemet är inte att få den stora hästen att lyfta fötterna. Jag säger bara lyft och lyfter hon inte då petar jag lite på benet så lyfter hon.
Problemet är att hon lägger en del av tyngden på hoven jag håller i.
Inte hela tyngden, men tillräckligt för att man blir trött efter en lite längre stund, som för tex för hovslagaren.

För unghästen är inte heller problemet att lära honom att lyfta, det är bara frambenen som växer fast lite.
Det jag vill är att de ska lägga tyngden på de andra tre benen.

Men på unghästen ska jag prova det med knackandet på framhovarna.

Tack för era svar.

Malin
 
Sv: Få häst att hålla hoven själv

Det brukar de allra flesta hästar göra när de lyfter ett ben själva.. Då blev det genast värre. Om du testar hålla på ett sånt sätt att du inte "bär upp" hästens ben? Jag vet inte hur jag ska förklara, det är bara en känsla jag har.. Bara ge lite stöd under med ett pekfinger ungefär? (kanske inte just ett pekfinger rent bokstavligt nu, det var bara för att visa hur jag menar).
 
Sv: Få häst att hålla hoven själv

Testa att bara hålla två fingrar under tån. Då kan dom inte lägga tyngd på benet utan att det blir obehagligt. :)
 
Sv: Få häst att hålla hoven själv

Hej hade själv samma problem med en äldre travare 165 cm och han la all sin vikt på en så jag skakade benet så han måste hålla balansen annars skulle han ramla. Vet inte om det är lämpligt med en unghäst? Efter det hade jag alldrig några mer problem med det igen.

Hoppas att det går bra
 
Sv: Få häst att hålla hoven själv

Min shire gör likadant, mindre kul kan jag säga! Ska testa skakandet o se om det hjälper!
 
Sv: Få häst att hålla hoven själv

Ni som tränar hästar, hur får ni dem att inte lägga all tyngd på människan utan hålla hoven uppe själv?
Har ett halvblod på 1 1/2 år som jag håller på och grejar med.
Oftast får man dra upp framhovarna, speciellt den vänstra, bakhovarna lyfter han själv på. Däremot lägger han tyngden på man håller i. Det är inte så mycket för balansens skull längre, den har han hittat, utan jag tror att det mest är bekvämt.

Jag har försökt att släppa hoven utan förvarning men då dimper den bara ner i backen, hamnar där den landar, ofta med spetsen neråt och han står och tittar och nästan hånler åt mig och undrar vad jag är för idiot!

Min vuxna häst hänger också men hon är 15 så jag tror inte att det är nån idé att göra nåt åt henne, men som sagt den lilla vill jag få fason på medans han fortfarande är en liten skit!

För min egen spelar det ju mindre roll, jag håller ju sällan foten såpass länge, men jag tänkter främst på hovslagaren!


Malin

Jag brukar ta tag i tån och vika hoven uppåt och bara hålla i hoven så att om den sänker foten inte kan ställa ner den på hoven. Jag ger inget stöd alls mer än viker upp hoven. Det brukar räcka för att få hästen att sluta hänga.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag köpte mig en häst för två månader sedan. Och har upptäckt att framhovarna växer olika fort. Hennes högra hov växer något snabbare än...
Svar
6
· Visningar
1 432
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp