Få gång i trav och uppmuntra

Wendy1000

Trådstartare
Hej!
Jag har nu under hösten börjat köra en shettis en gång i veckan och ska börja köra så ofta
som möjligt nu då han måste motioneras betydligt mer.
Han är envis och lite lat när han inte är på humör men när man väl får igång honom är han en liten
kanonkula i skogen. Men har fortfarande svårt att få honom till trav och galopp när JAG vill det just nu är det hans som bestämmer, något tips? Sen skulle jag gärna få honom och tycka det är riktigt kul att bli körd! Ägaren har 5 andra hästar och har då inte så mycket tid för honom så han rids nu bara av "småtjejer" en gång i veckan och går i princip i hagen med sin kompis resten av tiden då jag inte kör honom...Så jag vill försöka få honom till att ha kul när vi kör och uppmuntra honom, jag kan bara köra på helgerna nu när det är så mörkt när jag kommer hem från skolan så tyvärr blir det inte så ofta som han kanske skulle behöva:(
Så tar tacksamt emot förslag på allt möjligt ni tycker jag ska göra för att få honom aktiv:D
MvH W1

Hej!
Jag har nu under hösten börjat köra en shettis en gång i veckan och ska börja köra så ofta
som möjligt nu då han måste motioneras betydligt mer.
Han är envis och lite lat när han inte är på humör men när man väl får igång honom är han en liten
kanonkula i skogen. Men har fortfarande svårt att få honom till trav och galopp när JAG vill det just nu är det hans som bestämmer, något tips? Sen skulle jag gärna få honom och tycka det är riktigt kul att bli körd! Ägaren har 5 andra hästar och har då inte så mycket tid för honom så han rids nu bara av "småtjejer" en gång i veckan och går i princip i hagen med sin kompis resten av tiden då jag inte kör honom...Så jag vill försöka få honom till att ha kul när vi kör och uppmuntra honom, jag kan bara köra på helgerna nu när det är så mörkt när jag kommer hem från skolan så tyvärr blir det inte så ofta som han kanske skulle behöva:(
Så tar tacksamt emot förslag på allt möjligt ni tycker jag ska göra för att få honom aktiv:D
MvH W1
Vad kul att du fått en liten körkompis!
Har han mycket päls? Många hästar blir jättetrötta och flåsiga vid pälssättningen och även när de blir för varma.
B-vitamin och en klippning kan göra susen!

Vissa hästar måste motioneras mer än de tycker är kul men de kan också bli piggare av att motionera. Men, jag vill säga att det är inte alla hästar som tycker det är roligt att motionera även om de behöver det.

Jag tror jag skulle göra så här; att irritera honom i skritten när jag vill ha trav. Dvs, det ska vara jobbigt att vara kvar i skritt. Man kan dutta med spöt, låta och samtidigt göra en mild cowboy-skakning med tömmarna. För att irritera alltså. När han så väljer att trava för att slippa, vilken segtrav det än är, så slutar man och blir passiv. Belöningen blir att trava för då får man vara ifred.

Det kanske bara blir några steg i början men man får kanske se det som att så smått sätta igång hästen. När den sedan kan det så kan man ju irritera tills den travar fortare. Om den saktar av för snabbt så irritera igen så den sätter igång.

Har han mycket päls? Många hästar blir jättetrötta och flåsiga vid pälssättningen och även när de blir för varma.

Nja, B-vitamin är numer förlegat recept på pälsfällning och pälssättning. Man har kommit på att det är mer protein de behöver.

Jag har en ardenner som aldrig vill trava. Hon är den här nidbilden av ardenner som bara drar tungt som fan i lågväxel och allt annat är kränkande. Precis som @Efwa skriver finns det dock hästar som måste motioneras mer än vad de tycker är roligt. Min måste upp i flås pga alarmerande insulinvärden. Det jag har märkt gör skillnad på min är igångsättningar/avsaktningar. Hon kan trava betydligt längre sträckor om hon kontrollerat får skritta några steg ca var 50m. Och sen har jag upptäckt att min piggnar till som attan (aldrig som en kanonkula dock..) om vi drar vagn i lite eländig terräng. Vet inte om hon tycker att det känns mer meningsfullt då (arbete) men ut på gropiga skogsvägar eller stubbåkrar funkar. Man får vara uppfinningsrik och testa olika miljöer. Hon går dessutom bättre nu med rockarden, än sin bekväma åkvagn, trots att rockarden är lite felavvägd och pyspunka... Och allra bäst gillar hon när vi hänger på harven bakom rockarden och lättharvar paddocken.
Nu, två veckor in i igångsättningen från noll, så vill hon galoppera i uppförsbackarna, och det uppmuntrar jag henne till.

Sammanfattningsvis: det kan ta tid, man får testa olika vägar och miljöer, och kontrollerade övergångar skritt/trav. Och förresten, som tidigare sagts, ibland kan det hjälpa att klippa.

Jag håller med @Mli om att vissa hästar mer gillar att ha lite motstånd och guppigt av någon anledning.
Min ena fjording är helt övertygad om att han är född som riktig arbetshäst, inte tävling eller träningshäst.

När han får dra tungt i skogen är han som allra bäst. Han tar i, är jäkligt lyhörd och väldigt uppmärksam på terräng. Även med vanliga åka-vagnarna lever han upp när vi kör på stigarna och det är mer skog än väg.

Något jag också vill trycka på som Mli skriver är att uppmuntra när de vill framåt. Om det av någon anledning råkar bli trav när man ber om mer skritt, eller galopp när man vill trava så får man helt enkelt berömma och låta det ske snarare än att bromsa och kräva rätt gångart.

Min måste också motiveras och få en uppgift hela tiden, så är inne på samma spår som @Mli
Min ponny går alltid med mest energi när jag "jobbar" honom i form, kör lite avsaktningar och sätter krav. Om jag "bara" låter honom trava så segar han jättemycket. Antar att det inte är särskilt kul. Så jag tror också på att ge hästen en uppgift hela tiden. Jag ställer och böjer, flyttar bakdelen lite, växlar tempo ofta osv.

En annan sak som hänger ihop lite med detta är att om jag inte har kontakt i tömmen så går han mycket långsamt, men om jag har kontakt och "driver honom in i handen" jobbar han på super med bra energi.

Ja, han har en hel del päls då han går ute året runt och bor i Uppsala där det är rett så kallt och ruggigt nu.
Jag kan fråga ägaren om vi kan klippa honom. Men kan ha fortfarande gå ute hela tiden då, eller behöver han ha en box att gå in i
om det skulle behövas?

Vissa hästar måste motioneras mer än de tycker är kul men de kan också bli piggare av att motionera. Men, jag vill säga att det är inte alla hästar som tycker det är roligt att motionera även om de behöver det.

Jag tror jag skulle göra så här; att irritera honom i skritten när jag vill ha trav. Dvs, det ska vara jobbigt att vara kvar i skritt. Man kan dutta med spöt, låta och samtidigt göra en mild cowboy-skakning med tömmarna. För att irritera alltså. När han så väljer att trava för att slippa, vilken segtrav det än är, så slutar man och blir passiv. Belöningen blir att trava för då får man vara ifred.

Det kanske bara blir några steg i början men man får kanske se det som att så smått sätta igång hästen. När den sedan kan det så kan man ju irritera tills den travar fortare. Om den saktar av för snabbt så irritera igen så den sätter igång.
Ska testa att irritera honom nästa gång jag ska köra (på söndag) kommer med uppdatering då om det funkar, håller tummarna för det då han måste motioneras och gå ner i vikt.

Jag har en ardenner som aldrig vill trava. Hon är den här nidbilden av ardenner som bara drar tungt som fan i lågväxel och allt annat är kränkande. Precis som @Efwa skriver finns det dock hästar som måste motioneras mer än vad de tycker är roligt. Min måste upp i flås pga alarmerande insulinvärden. Det jag har märkt gör skillnad på min är igångsättningar/avsaktningar. Hon kan trava betydligt längre sträckor om hon kontrollerat får skritta några steg ca var 50m. Och sen har jag upptäckt att min piggnar till som attan (aldrig som en kanonkula dock..) om vi drar vagn i lite eländig terräng. Vet inte om hon tycker att det känns mer meningsfullt då (arbete) men ut på gropiga skogsvägar eller stubbåkrar funkar. Man får vara uppfinningsrik och testa olika miljöer. Hon går dessutom bättre nu med rockarden, än sin bekväma åkvagn, trots att rockarden är lite felavvägd och pyspunka... Och allra bäst gillar hon när vi hänger på harven bakom rockarden och lättharvar paddocken.
Nu, två veckor in i igångsättningen från noll, så vill hon galoppera i uppförsbackarna, och det uppmuntrar jag henne till.

Sammanfattningsvis: det kan ta tid, man får testa olika vägar och miljöer, och kontrollerade övergångar skritt/trav. Och förresten, som tidigare sagts, ibland kan det hjälpa att klippa.

Har en massa åkrar runt om stallet, ingen stubb kvar dock, funkar det? Får man köra på åkrar hur som helst nu under hösten, eller måste man fråga ägarna?
Sen har vi gamla banvallar (ganska breda grus/jord/sten/ler vägar) genom skogar och lite vanliga skogsstigar, har tänkt gå en runda bara jag eller med honom i grimma för att se om vi hittar någon bra,körbar och lite mer terräng stig, blir nog av på måndag eller imorgon förhoppningsvis vet dock inte hur pass mycket vagnen klarar, den är i ganska dåligt skick och den som är bra står på nr 372 i listan som ägarna ska fixa säger dom...suck

Ja, han har en hel del päls då han går ute året runt och bor i Uppsala där det är rett så kallt och ruggigt nu.
Jag kan fråga ägaren om vi kan klippa honom. Men kan ha fortfarande gå ute hela tiden då, eller behöver han ha en box att gå in i
om det skulle behövas?

Jag kan nog inte hålla med om att det är kallt och ruggit här i Uppsalatrakten. Min ahar alldeles för mycket päls för detta klimat just nu. Jag bor precis utanför Uppsala.

Det är ett fåtal dagar det är minusgrader på natten men det har ännu inte varit det på dagarna. Temperaturen senaste veckan har som mest varit runt 13 grader plus och som minst 3 grader plus. Inget regn på flera veckor. Det måste nog anses som väldigt milt i november.

MIna är spårklippta och går helt otäckade sedan början av oktober. Dock står de inne på natten.

Men vid denna tid på året ska alla hästar ha tillgång på ligghall om de är ute dygnet runt så då tycker jag man iallafall kan raka bogen och halva halsen.

Jag håller med att den här metoden är otroligt effektiv! :up:
Bara man är nogrann med att sluta på en gång när hästen gör som man vill och berömma med eftergift (eftergiften är alltså att man slutar irritera/smacka på), snart kopplar hästen ihop ett och ett utan massa tråkiga och våldsamma metoder som får båda irriterade. :) (dock kan en stor potion tålamod vara nödvändigt med vissa envisa individer haha)

Jag kan nog inte hålla med om att det är kallt och ruggit här i Uppsalatrakten. Min ahar alldeles för mycket päls för detta klimat just nu. Jag bor precis utanför Uppsala.

Det är ett fåtal dagar det är minusgrader på natten men det har ännu inte varit det på dagarna. Temperaturen senaste veckan har som mest varit runt 13 grader plus och som minst 3 grader plus. Inget regn på flera veckor. Det måste nog anses som väldigt milt i november.

MIna är spårklippta och går helt otäckade sedan början av oktober. Dock står de inne på natten.

Men vid denna tid på året ska alla hästar ha tillgång på ligghall om de är ute dygnet runt så då tycker jag man iallafall kan raka bogen och halva halsen.

Jo, kanske är det milt, är nog bara jag som är väldigt kall av mig :grin:
Så du säger att han borde klippas ? Isåfall tar jag upp det med ägaren.
Kom på nu att hans lilla C-ponny kompis som också
går året runt med honom är klippt på bogen och benen, dock rids han betydligt mera, minst 4-5 ggr i veckan av mera erfarna ryttare
som jobbar honom mer.

Jo, kanske är det milt, är nog bara jag som är väldigt kall av mig :grin:
Så du säger att han borde klippas ? Isåfall tar jag upp det med ägaren.
Kom på nu att hans lilla C-ponny kompis som också
går året runt med honom är klippt på bogen och benen, dock rids han betydligt mera, minst 4-5 ggr i veckan av mera erfarna ryttare
som jobbar honom mer.

Jag tror att man måste bestämma det själv. Det är ju inte farligt för en häst att svettas men det kan ta tid för dem att torka vilket kan leda till problem på vintern.
De kan också bli lite piggare av att vara rakade.

Halva halsen (nedre delen) och bogen utan att ta benen tror jag kan vara till nytta utan att tulla för mycket på vintervärmen.

Jag tror att man måste bestämma det själv. Det är ju inte farligt för en häst att svettas men det kan ta tid för dem att torka vilket kan leda till problem på vintern.
De kan också bli lite piggare av att vara rakade.

Halva halsen (nedre delen) och bogen utan att ta benen tror jag kan vara till nytta utan att tulla för mycket på vintervärmen.

Oki,ska höra med ägaren och se vad hon tycker, kommer med uppföljare sen

Oki,ska höra med ägaren och se vad hon tycker, kommer med uppföljare sen

Min shettis klipps alltid i slutet av september/början av oktober och då täckesklipps han. Sedan 1 gång till i november-december och då antingen spår eller täckesklippning. Han går på lösdrift, alltid utan täcke.

Lite dålig bild men såhär klipptes han runt 1 oktober i år.
12108992_10153280850972637_7965975975498769689_n.jpg

Min shettis klipps alltid i slutet av september/början av oktober och då täckesklipps han. Sedan 1 gång till i november-december och då antingen spår eller täckesklippning. Han går på lösdrift, alltid utan täcke.

Lite dålig bild men såhär klipptes han runt 1 oktober i år.
12108992_10153280850972637_7965975975498769689_n.jpg

Haha, "lite dålig bild". Jag tyckte det var en jättebra bild!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 143
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024