Få fram ägarbevis KWPN

Skogstroll

Trådstartare
Är på gång och ska byta ett sto från Holland (KWPN) mot en unghäst.Nu fick jag ett mail av dom som vill ha henne och dom undrade om ägarbeviset fanns..Vi har pass på hästen samt ett papper som ligger i passet där hennes härstamning står,men mig veterligen inget ägarbevis.Kontrakt från när vi köpte hästen finns men det finns en ägare till emellan oss och den som importerade henne.Hur går man tillväga för att få ett nytt?Behövs det?Räknas inte kontraktet som ägarbevis? Jag vet att man ofta har sk ägarbevis på Tyska hästar,är det samma i Holland?
Slutligen- Hästen är chippad men jag hittar inte chipnumret i passet,samt det finns en beskrivning av hennes tecken står i passet men konturdiagrammet är inte inritat,kan en veterinär komplettera med dessa i passet eller vem gör det?

Sv: Få fram ägarbevis KWPN

Ingen? Kan tillägga att köparna vill registrera henne i Tyskland då dom har en hingst som är godkänd där men inte här och vill ta avkommor på dessa två.Behövs verkligen det?Hon är ju redan registrerad i Holland med fulla papper,blir inte fölet ändå godkänt i Tyskland? Dom registrerar fölen i Tyskland..

Hoho? Hittade ett papper som ligger som bilaga i passet med hennes härstamning,är det detta papper som ska följa hästen?

hästägarbevis är väl inget som man "måste" ha?
När jag köpte mitt KWPN sto har jag inte för mig att vi fick något hästägarbevis bara stamtavlan där uppfödarens namn står och röntgenplåtar. Sedan för att få ett pass så fick jag registrera henne i ASVH då fick jag ett hästägarbevis. Nu var det min mamma som skötte alla papper så jag kanske missat något men har för mig att det var så.

Det finns en bilaga i hennes Holländska pass med hennes stamtavla och uppfödaruppgifter,är det detta som är registreringsbeviset? Enligt KWPN s hemsida får jag fram att man behöver ett registreringsbevis som ska finnas som bilaga till passet för att kunna få fram ett nytt pass eller registrera om henne med full stam ("gröna"papper) i ett annat land. Det är ett "rosa" papper med KWPN s märke på och hennes uppgifter,räcker detta för omregistrering i Tyskland (och passet samt kontrakt på köpet från till oss och vidare från oss till nästa ägare?eller behövs alla kontrakt hela vägen från Holland?

ja papprena du har ska räcka för registrering i annat avelsförbund. Din sista fråga vet jag dock inte då jag inte vet vem som är ägare eller vilka kontrakt som skrivits på mellan er och importören osv, du har mer koll men sålänge det finns papper på allt så ska det väl inte vara något krångel.

Vi har ju bara ett kontrakt från den vi köpte hästen av,och ger ett ägarskifte till dem vi nu lämnar henne till,men mellan ägaren innan oss och Holland borde det finnas minst två ägarskiften till.Och dessa papper har vi ej.Det har mig veterligen inte gjorts några ägarskiftes ändringar på henne tyvärr.
Ny fråga-Betyder Transpondernummer - Chipnummer på Holländska?

Ska se om ja kan räta ut en del frågetecken.
Till att börja med så heter det inte holländks utan flamländska ;)

Beroende på hur gammal hästen är så har den inget ägarbevis utan där gäller passet.
Originalstamtavlan behövs om man vill regga in henne i ett tyskt avelsförbund (har en född KWPN som är reg.DK,NO och westfalen) och i sommar blir hon även reg.oldenburg

okay:) jag har en stamtavla på henne med originalunderskrift.Hon är född 97.
På det pappret jag har finns hennes stamtavla på ena sidan och hennes transpondernummer (chipnummer?) och hennes DNA nummer samt underskrift och sånt på andra sidan! så då har jag nog rätt papper:) Och så har jag ju hennes pass!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka