Få flughuvan att sitta kvar!

EjanKolifejan

Trådstartare
Startar en ny tråd då dom jag fann när jag sökte var gamla.

Bra tips på att få flughuvan att sitta kvar på hästen? Modeller som är bättre eller sämre på en häst som varje dag lyckas få av sig flughuvan? Skall man ha med karborreband eller utan? Har aldrig provat utan, kankse är värt att testa det?
Är trött på att varje dag leta igenom hela hagen på flera hektar efter flughuvor och grimmor som ändå är omöjliga att hitta i det höga gräset/skogen....
Hästen kryper ur både grimmor och flughuvor. Ingenting sitter kvar speciellt länge.
Igår sattes flughuvan på, idag när jag kom stod hon som tokig och bara viftade med huvudet för att få bort flugorna och ena ögat rann det ur, så vill helst att hon skall behålla den på :confused:

Senast ändrad:
Sv: Få flughuvan att sitta kvar!

Vad för flughuva har du nu? Min tog av sin förut men jag köpte en annan sort och då tog han inte av sig den. Kan kolla vad jag har för sort nu=)

Jag har ett antal olika, och en häst som är svensk mästare i urkrypning. Upplever att de hela med "puffigt" nät passa fröken bäst, en har fått sitta kvar hittills! Tror min är från Jacson, en bra lång modell som går nästan till näsan. Sluter åt också, de med kardborre glappar ofta.

Det är ett jäkla gissel när de plockar av sig grimman också, det hjälper ju inte att ha den över då.

Jag har upplevt att min kille tog mkt snabbare av/masakerade sin han fick som hade öron, så utan öron med karborre kör vi och så sätter jag den ganska tajt, den brukar han inte ha av sig alls.

Hjälper inte. Det har jag prövat innan, många gånger.
Hon kryper ur både flughuva och grimma.

Fläta fast i manen, tja hade man haft en nordsvensk eller något med mycket man och lugg så kankse det hade funkat men det går inte med hennes tunna man och pannlugg:p

Har samma problem som dig så jag lider med dig. Flugpannband kliar han också av sig. Bara grimma däremot är inget problem.

Kankse kan vara värt att testa för mig också! Men eftersom det är Jacson antar jag att det kostar lite mer än en vanlig "märkeslös" flughuva?

Egentligen vill jag inte köpa någon som kostar allt för mycket då hon går tillsammans med en unghäst på 4 år som biter på allt, han har redan bitit sönder en flughuva som hästen min tappat i hagen.. Men å andra sidan, är den bra och sitter kvar på hästens huvud så får han ju inte möjlighet att bita i den heller:idea:

Visst är det jobbigt! Jag vet inte hur min häst lyckas men jag brukar hitta flughuvorna/grimmorna antingen mitt i gräset i hagen eller inne i "skogen" så jag antar att hästen rullar sig och på så sätt får av sig de, eller kliar huvudet mot träden så de åker av....

Min häst är en märkessnobb;) Gillar bara Globus flughuva, den med ett hål för öronen. Den får sitta kvar!:)

Min häst huvor ligger oftast mitt i hagen så han kliar av sig dem med bakbenet. Resåren är aldrig öppnad. Har testat utan spänne efter att sitta fint på gick vi ett varv i hagen för att spana efter andra tappade huvor. När vi kom tillbaka satt den upponed.

Jag köpte nya idag, betalade 119,- för dem :) Inte så dyrt, tycker jag! Har iofs för mig att jag såg samma huva för 179,- eller mer i en annan butik.

Du kan få ärva en halvtrasig och testa med om det är rätt storlek :D

Min ponny var sådan, varje dag var det samma bestyr..."jaha, leta flughuva igen"haha!
Tills vi upptäckte att fick han en flughuva utan öron, ja då satt den på. En vanlig enkel med vitt nät och svart teddy!
Dock är det ju mycket för öronen som man använder flughuva (iaf för min egen del!)

Jag kör med Bucas. Och peppar peppar den brukar sitta kvar, även när kardborren började bli lite sliten. De som man trär på, typ elastiska som finns på hööks och liknande har jag dåliga erfarenheter av. Visst de sitter kvar, men mina gick hål i nätet efter 2 dagar:grin: Kanske finns några av bättre kvalisort?!

119 är ju helt ok pris! Man kankse skulle satsa på en sådan?

Fast å andra sidan, nu har min häst behållt flughuvan på i hela 3 dagar!:eek: Har nog aldrig inträffat förut!

Jag har en sort som ingen av mina hästar någonsin lyckats ta av sig, om inte jag har slarvat förstås.
Den är vit med svart ludd runt öron och näsa. Spänns under ganaschen med bred och rejäl kardborre som är stört omöjlig att få upp, sitter som berget!
Utan öron alltså.
Nätet är av det styvare slaget som inte går sönder bara för att hästarna gnuggar och kliar sig mot träd el dyl.
Den är inte helt tajt nedåt runt näsan, men det tycks inte spela någon roll för flugorna går sällan eller aldrig under vad jag kan se (till min stora förvåning).

Det är flera som gör denna flughuva, den går att köpa lite varstans med olika märken på sig. Kostar runt hundralappen.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där... 2
Svar
28
· Visningar
3 920
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 980
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 810
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka