Få fart på magen...

Jamtland

Trådstartare
Ja, rubriken beskriver min fråga, hur får jag fart på magen? Jag äter ett gäng mediciner mot min fibro och minst en av dem har "förstoppning " som möjlig bieffekt. Så jag äter även en medicin som ska få fart på magen men den funkar inte så bra så jag tänkte hjälpa till så gott det går utan att tillsätta mer mediciner. Har ni några (enkla) tips?

Ja, rubriken beskriver min fråga, hur får jag fart på magen? Jag äter ett gäng mediciner mot min fibro och minst en av dem har "förstoppning " som möjlig bieffekt. Så jag äter även en medicin som ska få fart på magen men den funkar inte så bra så jag tänkte hjälpa till så gott det går utan att tillsätta mer mediciner. Har ni några (enkla) tips?

Rävlandablandning:

7,0 dl Kranvatten
200,0 gram Katrinplommon 32.5 % vatten
1,5 dl Russin
1,5 dl (Hela) Linfrön torkade
1,5 dl Vetekli

Låt stå ihoprört ca 8 timmar, koka sen 10 min och låt kallna, håller ca en vecka i kylskåp.

Serveringstips:
Serveras ihop med gröt eller flingor och fil eller äts rätt av skeden :)

Psylliumfrön + linfrön i vatten. Blir en slemmig deg. Hjälper mig mot trög mage!

Äter du möjligen citodon eller nåt annat kodein-/morfinpreparat?
När jag tar nån enstaka citodon (jag tål dem egentligen inte så bra, men kan i nödfall ta en...) måste jag komplettera med nåt som sätter fart på magen. För mig brukar dessa funka bra:

(Finns receptfritt på valfritt apotek och i välsorterade livsmedelsaffärer. Har man svårt att svälja stora tabletter finns de även som tuggisar...)
De sätter fart på magen utan att vara retande för tarmen, så som laxermedel är.
Eftersom jag även "missbrukar" energidrycker kan jag rapportera att de också brukar ha igångsättande effekt på magen.

Jag är barnsligt förtjust i rostade saltade pumpafrön. Tuggar dewm hela utanh att skala.

Bieffekten är att jag sitter på toaletten nästa morgon. :D
De är så effektiva att jag har dem dem i skåpet för de gånger när mina järntabletter har parkerat magen.

En annan variant som man köper på apoteket är Importal. Ser ut som strösocker och intas med mycket vatten. Funkar utmärkt. Har dem med mig på resa när magen kan krångla.

För mig funkar kokosolja (lite för bra).
Någon matsked bara.

Äter du möjligen citodon eller nåt annat kodein-/morfinpreparat?
När jag tar nån enstaka citodon (jag tål dem egentligen inte så bra, men kan i nödfall ta en...) måste jag komplettera med nåt som sätter fart på magen. För mig brukar dessa funka bra:

(Finns receptfritt på valfritt apotek och i välsorterade livsmedelsaffärer. Har man svårt att svälja stora tabletter finns de även som tuggisar...)
De sätter fart på magen utan att vara retande för tarmen, så som laxermedel är.
Eftersom jag även "missbrukar" energidrycker kan jag rapportera att de också brukar ha igångsättande effekt på magen.
6-8 citodon/dygn... Så du kan ju gissa hur still min mage står...

Torkad frukt, gärna lite uppblötta. Fikon/katrinplommon/aprikoser... vad du nu gillar.

Linfrö, psylliumfrö - antingen nedblandat i gröten, eller som legat i ett glas med vatten 20 min som du sedan halsar i sig. Smakar ingenting, rätt slemmigt.

Laga mat med kål (ungsbakad, stekt, kokt, whatever), brysselkål, vitkål, rödkål, grönkål, svartkål - jättebra för magen. Liksom alla rotfrukter och grönsaker med mkt kostfibrer. Purjolök, jordärtskocka, endiver, kokt kall potatis... Istället för potatismos, gör ungrostade "pommes" av palsternacka och morot med rödlökshalvor - typ.

Gillar du syrade grönsaker? Gör själv eller köp färdig burk ex från Tistelvind (så att den inte är fermenterad och alla goda bakterier döda).

Välj råris, fullkornspasta, etc istället för de vita versionerna.

Dricker tyvärr inte kaffe. Har verkligen försökt, för magens skull men det är ju jätteäckligt...
Dricker inte heller kaffe, men snusar och det sätter banne mig fart på magen, men inget jag rekommenderar.
Har nog inga bra förslag kvar att ge, då jag har en IBS mage och tål inte att äta vad som helst utan att magen ibland reagerar kraftigt.

Saltvatten!
Ett par teskedar salt i ett stort glas med vatten, då springer du på toaletten inom någon timme eller så. Inte jättegott men otroligt effektivt.Överdosera inte bara, det blir inte roligt.

Annars kör jag med magnesiumtabletter. När man gått över vad kroppen tar upp gör resten att magen sätter rejäl fart, men ligger man lite lågt innan kan det ju ta tid innan det händer. Men snällt och effektivt.

Cashewnötter eller pepparkakor var det som hjälpte mig bäst (dessutom gott så mängderna var väl inte så noga) när jag hade samma problem av mediciner.

Håller med en tidigare skrivare .Halstabletter brukar räcka med 3-4 st så måste jag vara nära en toa eller gammalt hederligt vattenlavemang .Fick någon typ av droppar på apoteket då jag åt mycket morfin som satte fart fast det var lång fördröjning

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 094
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar