Få en travare att skritta?

F

ForinVira

Hej!
Nu har jag fått hem min nya häst :)
Det är ett kallblod som är 5 år. Inte startad med tränad för trav.
Så nu när vi är ute för att rida så har hon väldigt svårt att skritta, jag får ner henne i skritt i några steg men sen vill hon dansa vidare.
Har ni några tips på hur jag ska få henne att förstå att det är ok att gå man behöver inte springa....
Tack så mycket, ha en kanon dag!!!
Helena o Glimra
 
Sv: Få en travare att skritta?

Åhh, du har samma problem som jag hade med en arab som jag hade på foder:smirk: jag säger bara en sak; ha tålamod! till tusen alltså. för det första; hon får aldrig trava eller galoppera innan hon har lugnat sig nog för att skritta. Ha en väg som du alltid skrittar. Aldrig något annat på den vägen. Sedan försök att rid olika varje gång, så hon inte lär sig att på den här vägen brukar jag få springa så mycket jag orkar, jippie! Håll lite kontakt i munnen på henne och "lek" lite med bettet, rid i olika tempo hela tiden så hon inte stressar upp sig, utan hela tiden måste koncentrera sig på vad du begär av henne. Och till sist, mycket beröm för det lilla! Man brukar säga "kräv lite och få mycke, kräv mycket och få kaos".
Lycka till!
 
Sv: Få en travare att skritta?

Hon stressar upp sig ännu mer om jag berömer, både med rösten o med strykning på halsen.kan jag beröma på något annat sätt?
jag kan ju erkänna att jag bara varit ute 2 ggr :crazy:
Vad tycker ni jag ska ha för bett?? nu har jag ett tredelat med fasta ringar...
Jag kommer att bara skritta henne så länge det krävs...
 
Sv: Få en travare att skritta?

Prova att rida ut i skogen, och då menar jag obanad terräng så hästen måste tänka lite på var den sätter fötterna. Det är dessutom jobbigare för dem, tillslut brukar de tröttna och ta ett steg i taget.
 
Sv: Få en travare att skritta?

Det här känner jag igen. :) Förra medryttathästen, oxå en travare, var likadan. Hon hade stått ett bra tag innan jag började rida henne. tror hon tog ett skrittsteg första gången jag provred. :crazy:

Vi skrittade bara i nästan ett år och i princip bara på stigar i skogen. I början var det väl mer taktande hela vägen än skritt, men när hon insåg att det inte kommer gå fortare ändå, så började hon lugna ner sig. Red på lite halvlång tygel eftersom hon stressade upp sig så fort jag gjorde en antydan till att korta den.
Vi fick använda ridkompisens häst som stoppkloss istället. :D

Så de bästa rådet jag kan ge är att skritta, skritta och skritta tills hon kan skritta avslappnat ute.

Behöver jag påpeka att ridkompisen var dödstrött på våra skritturer efter ett tag? :p :D
 
Senast ändrad:
Sv: Få en travare att skritta?

Är det säljaren som traavtränat hästen?
Kolla med h*n vilka ord hästen har lärt sig. Oftast har travhästarna ett annat språk. Kusken måste ju använda rösten för att få stopp på ekipaget.
Min reagerar med avsaktning så fort jag säger "Bra" eftersom att det låter som "brrrrrr" vilket innebär sakta ner.:crazy:
 
Sv: Få en travare att skritta?

Det är sant! jag ska ta o ringa honom!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp