Få en lång vacker man.

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Hade en riktigt bra hovslagare för ett tag sen som kunde extremt mycket saker om hästar :D
Han sa till mig att han flätade sina hästars man för att få manen att bli lång.
Stämmer detta eller är det bara humbug? :confused:

Min häst har en rätt lång man men vill att den ska va längre då han är en islänning o det ser så himla fint ut med lång man då :p

Sv: Få en lång vacker man.

Jag vet folk som flätar bara för att manen ska vara ifred. Vissa använder hårnät också. Inte för att den växer snabbare, utan för att den inte ska slitas. Tror jag.

Jag flätar manen på min 2 åring när han går mycket med täcken för att det inte ska skava så mycket, samma vid dåligt väder. Vet inte om det hjälper men gör vad jag kan för att den ska växa och framför allt inte bli kortare. Flätar så kallade mirakelflätor på honom.

Inte bästa bild men här har an sina flätor :p
32912639.jpg

och så här lång är manen oflätad :d vill få den knälång på honom iaf ^^
32897195.jpg

Jag har alltid fått för mig att flätor sliter den nedredelen av manen (där snodden är). Blir ju så på människor att håret slits av där man har tofsen och om har det mycket uppsatt:)

Men kanske inte stämmer med häst:p

Jag har alltid haft pälsglas och haft en rotborste och kammat igenom en gång om dagen sen någon gång i bland använd mig av en hårborste. Min förra hade lång fin man :) Manen som ovanför

Man bör tänka på att hästen har två olika hårremmar.. Det ena är täckhår och det andra är skyddshår..

Vill man nu förmänskliga hästen som individ och få den att uppfylla något som ägaren inte själv anser sig vara nöjd med men vill förmedla så kanske ägaren bör vara lite mera egoistisk i just detta fall eftersom hästen som individ skiter i hur lång/vacker manen är,, bara den uppfyller den funktionen den är av gud skapt till att uppfylla.;)

Ok :p pälsglans använder jag ibland, försöker borsta varje dag utan det om jag kan förvisso, manen brukar hålla sig rätt otrasslig då om man underhåller den ;)
Men finns inte risken att dem nu, när det är fällningstid, sliter av sig flätorna om dem kliar sig mot ex. träd? :s

Urkella, vad är mirakelflätor? :O eller snarare, hur göra man dem?

Fast.. Jag gör det inte bara för att det ser bra ut, utan även för att det ska skydda honom från insekter på sommaren :p manen är rätt tjock så det är inte många flugor som kan tränga sig igenom den xd

Jag använder pälsglans de gånger jag borstar manen, men borstar oftast inte mer än någon gång i veckan för att inte slita av manen.
024_149044730.jpg

För att svara på frågan så nej, flätor får inte manen att bli längre eller växa fortare/bättre.
Däremot kan det skydda manen mot trassel och att slitas ner av t.ex täcken.

Det man ska tänka på som redan nämnts här i tråden är att även flätor sliter. Se till att hästen har en väl balanserad foderstat med alla mineraler den behöver, bra balans och tillräckligt med protein, så kommer tageltillväxten att sköta sig själv :) Det finns förstås en del produkter att ge i fodret, spraya och gnida in för att få manen att växa, men huruvida det fungerar eller inte låter jag vara osagt.

i mitt stall växer alla manar o svansar som ogräs! Jag tror det är foderrelaterat, plus hälsorelaterat. De är ute 12 timmar om dagen i stor flock. De har fri tillgång på bra grovfoder. Glada hästar med glada magar! Leia o några till har pannlugg till näsborrarna, bammy som inte hade nån pannlugg har nu till mellan ögonen. Svansarna klipper jag ca 3-6 dm per år. Sen ska jag tillägga att mina hästar rör jag sällan man o svans på. Vid fototillfällen eller när de är riktigt smutsiga.

Ok, tack för alla svar :p
det ligger nog mycket vettigt i det ni säger. Kul att få svar iallafall. Kommer ni på något mer så skriv för fasen! :D alltid kul att få lite olika synvinklar på saken och lära sig nya saker :)

Jag sprayar massor med pälsgalns flera ggr vecka. Kammar försikigt ut man och svans max 1 ggr månad. Tar tiiiid. Men jag är galen i lång man och svans. Lillhästen får sin svans flätat i hopp om att det ska spara lite på den eftersom den är lite tunn.

Har hört att E-vitamin ska vara bra för päls och man, men absolut inte säker på om det fungerar....kanske dessutom bäst att läsa så inte för mycket E-vitamin är skadligt *le*

Har hört att man kan kamma manen med fingrarna för att inte slita på den, jag gör den på min shettis och han har riktigt lång och fin man. Borstar dock igenom den ibland också!

Har hört att E-vitamin ska vara bra för päls och man, men absolut inte säker på om det fungerar....kanske dessutom bäst att läsa så inte för mycket E-vitamin är skadligt *le*

En bra grundregel är att tillskott bara "fungerar" om det finns för lite av det aktuella ämnet i hästens kropp.

Jag undrar om du inte har blandat ihop vitaminerna lite. Det som brukar tipsas om för päls och tagel är B-vitamin.

E-vitamin är en fettlöslig vitamin som till viss del kan ersätta selen. Höga doser av E-vitamin kan också stärka immunförsvaret (i och med att det är ett "konserveringsmedel" och skyddar omättade fettsyror från att oxidera) C-vitamin som är den andra vattenlösliga räknas inte ens som vitamin för häst eftersom de kan syntetisera den från de växter de äter. Ungefär som att de, precis som vi, bildar D-vitamin i huden vid exponering för solljus.

B-Vitamin är däremot vattenlösligt och hit hör bland annat Biotin som är populärt för hovar, päls osv. Vattenlösliga vitaminer kommer ut med urinen om ett överskott bildas, och alltså ofarligt att överdosera. Hästar har mycket sällan B-vitaminbrist och det är alltså rätt onödigt att ge även såna tillskott.

Själva strået består av proteiner, så det är väl där man bör börja om man ska ge tillskott. (alltså tror jag också på att när hästen mår bra och har alla behov uppfyllda så växer även man och svans!) Pannluggen verkar ju dock vara genetiskt betingad, en del hästar får ju aldrig superlång pannlugg hur bra de än mår och hur lång manen än blir?

Nä vissa hästar får bannemej aldrig lång pannlugg..
Nu har min en fin inte jätte lång men tjock och fin :) men förra året såg den för jävlig ut! :(

Jag tror att det är genetiskt betingat. Vissa hästar har massor av tagel, andra har lite fjutt, och det oavsett yttre förhållanden.

Har araber här med massor av man och pannlugg, och så har jag ett par damer med några ynka strån till pannlugg. Och de får samma foderstat och går på lösdrift i flock, precis som de hårfagra!

Borstar sällan igenom manarna, reder ut med fingrarna i stället. Vill inte slita på taglet i onödan. Flätor blir det på unghästarna om manen inte vill lägga sig bara på ena sidan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 018
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 419
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 858
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?