Få en dressyr häst att förstå tjusningen med lång tygel i skogen???

noble art

Trådstartare
Känns som en jätte fånig fråga.... Men min nya foderhäst, mkt dressyr riden och dressyr stam förstår inte tjusningen med att skritta på långa tyglar i skogen. Han vill att jag sitter till, håller om o har en bra kontakt med bettet, annars blir han sur. Är det jag som tänker fel? Själv är jag ju främst skogsmulle som tycker det är kul med ngt paddock pass då och då. Inte sitter ni väl o rider hästen i rätt form i alla gångarter i skogen?

Sv: Få en dressyr häst att förstå tjusningen med lång tygel i skogen???

Min ponny har inte heller förstått tjusningen med att skritta på långa tyglar. Onödigt och tråkigt tycker hon.
Jag har försökt i åtta år snart, men nej. "På tygeln" i skritt och trav och galopp vill hon gå.

Självklart rider jag hästen i "rätt form" i skogen i alla gångarterna. Men det hade varit trevligt att kunna lunka
på lång tygel utan att hästen stannar och vägrar gå...

Min dressyrpålle älskar skogsridning. Jag brukar skritta på lång tygel efter små skogsstigar så han får lyfta fötterna och "ta hand om sig själv" litegrann, brukar även trava och galoppera i fri form så han får balansera sig själv och inte alltid ha en ryttare som håller ihop här, gör halvhalt där, rakriktar där osv. Jag älskar att åka häst ute i skogen :)

smaken är som baken. Det är viktigt att hitta en häst man passar ihop med på alla plan.

Där sa du något. En häst som inte vill skritta ut i skogen kanske inte är så lämplig för en ryttare som älskar att rida ut på lång tygel. Men NA, du kan ju försöka vänja hästen vid det. Kanske har den aldrig upplevt att få skrittas ut utan att ridas i form (kanske har den inte ridits ut alls!) och blir osäker när du släpper tygeln och ger den frihet. Ge det lite tid så ska du se att det blir bättre.

Jag rider aldrig i FEL form ute, men rätt form kan vara vitt skillda saker beroende på vad man ska göra. Jag anser att skritt på lång tygel där hästen skrittar aktivt och engagerat är en väldigt bra form, för sitt ändamål. :)

Min älskar att skritta ut på lång tygel, han tycker det är jättekul för då kan han se sig omkring och kolla på alla spännande saker. Det finns ju så mkt intressant att upptäcka. :)

För mig funkade det att bara skritta på lång tygel under en period, inga andra gångarter. Då hade jag också ett bettlöst träns (rider med bett i vanliga fall) för att markera att när det kommer på blir det bara skritt.

Aha, så är det nog, har ej gått stigar o off road än eftersom han är under igångsättning- bara asfalt o grusväg. Det släpper nog då han måste koncentrera sig mer???

Så sant ang rätt form, utryckte mig fel. Då hästen har pålagringar bak så är det ej ett alternativ för honom att tränas. Jag sätter igång honom för att se om han håller o funkar som skogsmulle. Hoppas att han ska komma på tjusningen med det. Och inte bara lulla runt, utan vägvinnande skritt, frisk, avslappnad trav o härliga galopper i mkt varierad teräng. Samt ngt enstaka dressyr pass ibland.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 338
Senast: Badger
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka