Få bort skokräm på huden lätt eller svårt?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag har en karaktär i min roman som smetar skokräm i ansiktet varje dag för att dölja ett ärr han fick som barn. Tänkte testa på mig själv för att bättre kunna förmedla känslan men funderar på hur lätt eller svårt det är att få bort? Någon som vet? Ska vara ganska hudnära färg men vill ju inte ha det där i flera dagar om jag testar på mig själv :D

Jag har en karaktär i min roman som smetar skokräm i ansiktet varje dag för att dölja ett ärr han fick som barn. Tänkte testa på mig själv för att bättre kunna förmedla känslan men funderar på hur lätt eller svårt det är att få bort? Någon som vet? Ska vara ganska hudnära färg men vill ju inte ha det där i flera dagar om jag testar på mig själv :D
Det är nog inte speciellt nyttigt för huden, tänker jag... 🤪

Vad för pigment?
Jag tänker mig att en gammaldags skokräm består i princip av fett och sot. (eller ofärgad utan sot) Fett går nog bort med en bra dos såpa e.dyl.
Det som det hänger på då tänker jag är vad den tänks vara färgad med, om det i sig själv biter sig fast i huden?

Hudnära färg finns sällan som skokrämsfärg, för läder är hud och är hudfärgad utan tillsatser. Så för ofärgat läder används ofärgad skokräm.

Främst är det svarta och väldigt mörka läder, samt de som har udda kulörer som behövde färgad skokräm. Ett läder som är infärgat svart kommer ändå ha en ljusare kärna, varför man hade svart skokräm för att dölja slitage, rispor eller när lädret hade färgats ur av väta etc.

Hur svårt är det då att få bort skokräm från hud? Inte alls egentligen, om man inte har nåt annat i som ex.vis tjära, men det hade man definitivt inte velat ha i ansiktet i alla fall. Helt vanlig skokräm får man bort med tvål och vatten utan problem.

Kan inte föreställa mig att det skulle dölja nåt ärr dock. Skokräm är inte så pigmenterad. Det är ingen concealer eller foundation direkt.

Hudnära färg finns sällan som skokrämsfärg, för läder är hud och är hudfärgad utan tillsatser. Så för ofärgat läder används ofärgad skokräm.

Främst är det svarta och väldigt mörka läder, samt de som har udda kulörer som behövde färgad skokräm. Ett läder som är infärgat svart kommer ändå ha en ljusare kärna, varför man hade svart skokräm för att dölja slitage, rispor eller när lädret hade färgats ur av väta etc.

Hur svårt är det då att få bort skokräm från hud? Inte alls egentligen, om man inte har nåt annat i som ex.vis tjära, men det hade man definitivt inte velat ha i ansiktet i alla fall. Helt vanlig skokräm får man bort med tvål och vatten utan problem.

Kan inte föreställa mig att det skulle dölja nåt ärr dock. Skokräm är inte så pigmenterad. Det är ingen concealer eller foundation direkt.

Det finns ju flera nyanser av brun skokräm, från ganska ljust brun till nästan svart. Är det något nytt påfund, då?

Nej det är ju en annan sak att det inte täcker eller döljer något ärr men han tror att det syns mindre då. Omgivningen tycker mest det är konstigt att han alltid går omkring med skokräm i ansiktet 😄 Varken concealer eller foundation fanns 1917 när romanen utspelar sig.

Det finns ju flera nyanser av brun skokräm, från ganska ljust brun till nästan svart. Är det något nytt påfund, då?

Ljusbrun, ja. det finns ingen anledning till att färga läder till en färg det redan har naturligt. Mörkbrun skokräm finns för läder som är färgat mörkbrunt. Rödbrun finns också i specialskokräm, men den brukar inte finnas i valniga butiker.

Får knappt upp någon ljusbrun skokräm när jag googlar ens, förutom typ amazon. Man kan alltid lura nån stackare verkar det som.

Ljusbrun, ja. det finns ingen anledning till att färga läder till en färg det redan har naturligt. Mörkbrun skokräm finns för läder som är färgat mörkbrunt. Rödbrun finns också i specialskokräm, men den brukar inte finnas i valniga butiker.

Får knappt upp någon ljusbrun skokräm när jag googlar ens, förutom typ amazon. Man kan alltid lura nån stackare verkar det som.

Intressant!

Jag har haft rödbrun skokräm till ett par ridskor, längre än så sträcker sig inte min kunskap om brun skokräm :D Har bara för mig att jag sett flera nyanser av brunt, och jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara "nytt" :)

Jag föreställer mig att om någon "bland vanligt folk" skulle ha en blek eller hudfärgad skokräm 1917 så har man själv rört ner pigment i en ofärgad skokräm. Det borde gå bra med det man kan få från närmsta målare avsett att göra linoljefärg med. Inte ogörbart eller orimligt, mer en fråga om hur troligt, Och det beror väl på personen och miljön det handlar om...

Måste säga att jag blir lite nyfiken nu på att röra ihop en sådan smörja och se hurdan den skulle bli. :D

jag är ju ett fan av AI ;)
Fick dock väldigt varierande svar beroende på vilken jag använde, men jag tycker denna verkar ge bra råd

Skokräm är ganska fet och pigmenterad, vilket gör den svår att tvätta bort helt med bara vatten och tvål. Särskilt de vattenfasta varianterna kan sitta envist kvar på huden.

Om du vill testa på dig själv men enkelt kunna ta bort det efteråt, kan du först applicera en barriär, som en fet kräm (vaselin, barriärkräm eller tjock hudkräm). Detta gör att skokrämen inte fastnar lika djupt i huden.

För att ta bort skokräm effektivt:

1. Matolja eller sminkborttagning – Gnid in huden med olja (t.ex. oliv- eller babyolja) och låt det lösa upp skokrämen innan du tvättar med tvål och vatten.
  2. Rengöringskräm eller micellärvatten – Kan fungera bra om skokrämen inte är alltför envis.
  3. Alkohol eller handsprit – Fungerar, men kan vara uttorkande.
  4. Diskmedel – Fettlösande, men kan vara starkt för huden.

Skokräm funkar inte för att dölja ärr på någon annan än väldigt mörk hudton.

Det kanske är rimligare att huvudpersonen har något i stil med lera? Om hen är ljushyad dvs.

Eller zinksalva, det fanns ju 1917 (är dock kritvit, så lär väl inte funka så bra för att dölja heller).

Tjockt lager bivaxsalva kanske? Lite gultonat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
758
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 509
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka