Få bort missfärgning av järn i vatten

Shark

Trådstartare
Vi ska hyra ett hus där toa, badkar och handfat är illa missfärgat av järnet i vattnet.
Hur får man bort detta? Gissar att det suttit där ett tag.. :mad::crazy:

Sv: Få bort missfärgning av järn i vatten

Prova kalkosan, brukar funka hos mig det gäller att låta det verka ett tag bara..

Jag har samma problem hemma hos mej. Ser jätteäckligt ut :eek:

Jag blev rekomenderad citron eller citronsyra. Men det funkade inte märkbart. Det kanske blev aningen bättre men långt ifrån bra.

Man kan prova med 24% ättika. Problemet blir väl att få ättikan att vara kvar på t.ex. badkarets sidor tillräckligt länge för att verka ordentligt.

Kolla in tipsen på Perstorps Ättikas hemsida, tror det fanns ett tips om hur man blandade med didkmedel för att göra rent i duschen.

Kalkosan! Det innehåller fosforsyra och är mycket effektivt. Finns på tex färgaffärer.

Annat med syra i funkar också, men det gäller att hitta nåt högkoncentrerat.

Låt det verka en stund och ta sen en svamp eller nåt och dra runt. Då försvinner det hur lätt som helst!

Tack för svaren, får bli att testa kalkosan, hoppas det går bort för som sagt, det har nog suttit där ett tag!! Vet inte hur man ska göra om det inte går bort för det är inte fräscht!

Liknande trådar

Hemmet Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte...
Svar
11
· Visningar
520
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Hemmet Svärfar har varit hemma hos killen i 3 dar, troligen har han inkontinens problem, då det var droppar av kiss från sängen till toan...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Rosett
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka