Få bort hästhår?

OliviaLillans

Trådstartare
Har köpt ett begagnat fleece täcke. Täcket är väldigt väldigt hårigt. Jag har tvättat det och kört med sån där klister rullare (vet inte namnet). Några andra tips som ni brukar göra?

Sv: Få bort hästhår?

Jag har inte testat det själv, men jag funderar på om det skulle funka att tvätta det i maskin tillsammans med ett par vanliga tvättsvampar? Tänker att svamparna kanske kan suga ut sig en del hår.

Ryktsten är riktigt bra för att få bort hår från tyg, kan dock slita lite på tyget så man får vara försiktig.
Men fleece är ju typ omöjligt, det suger åt sig allt.

Torktumling! Utan värme så det inte krymper. Funkar iallfall på hundarnas plädar så det borde funka på hästhår också

Tror tyvärr inte att du kommer att få täcket helt hårfritt. Men jag brukar dra några drag med rotborsten innan jag tvättar mina fleecetäcken. Det tar bort ganska mycket hår.

Har du provat dammsugarmunstycket för plyschsoffor? Det brukar ju funka att ta bort hund- och katthår...:idea:

Här finns en tråd som heter typ "smarta tips" eller nåt sånt, där gav någon ett smart tips om jag inte minns helt fel! Hittar inte denna personen hit så leta upp tråden och se om du hittar!

Sätt på dig ett par vanliga diskhanskar och sedan är det bara att dra händerna över täcket så blir alla hår till en hårboll i handen :)

Bästa tipset ever!

Jag använder också gummiskrapa, och tycker det fungerar jättebra.

Sen har jag också en mjuk gummiborste, som jag köpte på GHS-mässan för flera år sedan. Själva skaftet och ovandelen är hårdare, och sen är det smala fyrkantiga "strån", ca 5 cm . Superbra att borsta bort häst-, hund- och katthår med både från hästtäcken, kläder och mattor.
I förrgår använde jag den bosten när jag "rensade" källartrappen, som är klädd i nålfiltsmatta, från katthår. Det tog max 5 minuter och jag fick ihop en jätteboll med hår (som jag inte ens kunnat se innan).

Alltså, varför är det så viktigt att få ett hår-fritt fleecetäcke? Du har ju tvättat det.

Tycker faktist det var en liten onördig kommentar. Hästar stör sig på när det killar och stix därför ska man alltid borsta av en häst ordentligt efter klippning, det är precis samma sak tycker jag. Sen ser det mycket mycket fräschare ut med ett ljusrosa täcke än ett halv rosa täcke fullt med massa bruna hårstrån....

Tack för tipsen alla! :)

Tycker faktist det var en liten onördig kommentar. Hästar stör sig på när det killar och stix därför ska man alltid borsta av en häst ordentligt efter klippning, det är precis samma sak tycker jag. Sen ser det mycket mycket fräschare ut med ett ljusrosa täcke än ett halv rosa täcke fullt med massa bruna hårstrån....

Tack för tipsen alla! :)

Jaha. Jag har i och för sig aldrig upplevt att mina hästar varit irriterade av att det finns lite pälsstrån i fleecetäcken eller schabrak. Men jag har ju mest kallblodiga hästar så de kanske inte är lika känsliga.
Och jag klipper inte hästarna heller så det problemet har jag heller inte stött på.

Synd att du tycker att min fråga, som var uppriktig eftersom jag faktiskt inte förstod problemet, var dels onödig och dels en kommentar.

Jaha. Jag har i och för sig aldrig upplevt att mina hästar varit irriterade av att det finns lite pälsstrån i fleecetäcken eller schabrak. Men jag har ju mest kallblodiga hästar så de kanske inte är lika känsliga.
Och jag klipper inte hästarna heller så det problemet har jag heller inte stött på.

Synd att du tycker att min fråga, som var uppriktig eftersom jag faktiskt inte förstod problemet, var dels onödig och dels en kommentar.

Hade du sett täcket i detta fallet hade du nog faktist också velat ta bort stråna.. Dessutom var de begagnade, tycker ennu värre om det då ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: cili
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen... 2
Svar
33
· Visningar
1 299
Senast: Gunnar
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31
  • Stora canvasburar