Få bort beläggning på grytor

Jag brukar använda en matsked propplösare eller kaustisksoda och en liter kokhett vaten, låt stå 1 minut och vispa sedan runt med diskborsten.

Det som inte försvinner då har förtjänt att sitta kvar till domedag.

Det positiva är att du även får rensat ur avloppet när du heller ur kastrullen.

Måste bara uttrycka min förvåning över att folk vill ha skinande grytor, spelar det någon roll? (Rena är helt begripligt, men skinande?)

Skura med typ svinto är bara att förstöra. Sockerbit är det mest effektiva. Skadar inte grytan oavsett material och är skonsamt.

Jag brände beschamelsåsen (med överseende för stavningen) i min Le Cruiset gryta. LEDSEN OCH ARG blev jag. det var min finaste gryta. Fått den i bröllopspresent. Formad som ett hjärta. :love:
Men så fin den blev med ett par socerbitar. Så ut med allt vad kemiska skurmedel heter, det funkar ju inte från morgon till förmiddagskaffe.

Numera städar jag med ättika och bakpulver, såpa, har också en rolig skursten med något miljövänligt skum i. Fungerar klockrent i duschen. Och inte luktar det ve o förbannelse heller som ex vis Cilit Bang. Jif och Ajax används också men inte så mycket som förr.

Klorin och andra vansinniga skurmedel som fräter hål på ett båtskrov *typ* åkte ut med buller o bang!

Förlåt nu skrev jag en massa annat som inte ens tillhörde grytsnacket men jag tänkte att jag kunde få dela med mig av vad jag tycker fungerar. :)

Varför måste du slänga dem bara för att det blivit små fläckar? Det är väl inte farligt alls? :confused:

Jag har bränt fast saker massor med gånger i mina grytor, stekpannor och kastruller och använder utan problem efter att jag diskat bort det värsta.

Måste bara uttrycka min förvåning över att folk vill ha skinande grytor, spelar det någon roll? (Rena är helt begripligt, men skinande?)
Måste bara instämma. Jag resonerar så som du skrev tidigare; om det inte lossnar när jag lagar mat i grytan så betraktar jag det som permanent missfärgning, och missfärgningar i grytor betraktar jag som en oundviklig konsekvens av normalt användande.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Hemmet Jag har ärvt ett jättefint fruktfat i porslin som jag hela livet trott gått i bruna toner. Nu när jag börjar diska av det inser jag att...
Svar
1
· Visningar
599
Senast: doppler
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar