Få bättre relation med sin häst

Sv: Få bättre relation med sin häst

Tycker det är ett trevligt inslag i träningen att gå på promenader ibland istället för att rida lr tömköra.
Brukar även passa på att springa lite och klättra lite så jag själv får kondition. För det ska vara bra att ha har jag hört ;)

x2 :D
Det där skriver jag under på! Sedan jag började promenera med mina pållar har vår reltaion förbättrats avsevärt! Ibland blir det bara korta promenader på 20-30 minuter, ibland kan vi vara ute 5 timmar! :eek: och vi kan gå ööööverallt, ute i skogen, på landsvägar, genom centrum :p bra att passa på att gå genom lite "läskiga" områden så man slipper sitta på om hästen skuttar runt lite, sen brukar det funka femton gånger bättre att rida där också :)

Som de andra sagt så bra är det guld värt att rykta och pyssla med sin häst, även ge mat och gå på promenader :).

Men faktiskt, den gång jag känner att jag har jobbat bäst på kontakten med min häst är efter en riktigt jobbig och lyckad träning, när båda är fulla med endorfiner och nöjda efter att ha åstadkommit något TILLSAMMANS. Det är då jag känner att man jobbat på vi-känslan som mest. Notera att det inte är just då man känner resultatet kanske, men jag tror att det till stor del är där arbetet görs och relationen kommer med tiden :).

Håller också med. Gick mycket med mitt sto, dels för att det var trevligt, dels för att vi skulle få bättre relation. Hon älskade promenaderna! från beteshagen ville hon alltid vända ner mot byn istället för att gå hem. Hon gick alltid helt avslappnad med nosen nästan i marken. Övade ofta på att hänga grimskaftet runt halsen på henne och ha henne lös. Många tycker att man är löjlig som promenerar med hästarna, man "ska" rida. Men jag kommer att promenera med alla mina hästar i framtiden också.

Många tycker att man är löjlig som promenerar med hästarna, man "ska" rida. Men jag kommer att promenera med alla mina hästar i framtiden också.

Jaaa! Jag fattar inte varför man inte "får" promenera med hästen? Jag får ofta kommentarer som "Haha ute och går med hunden?" och "Ska du lära henne att gå fot nu?" :p Jag garvar bara fast de säger det på ett hånfullt sätt. Vatusan, det är ju astrevligt att promenera med pållen! Att man får lite motion själv, lär känna sin häst tusen gånger bättre och att den blir trevligare att leda är ju bara ett plus.

Jag har gått ut och gått med min häst i många år och tycker att det är ett utmärkt sätt att träna in röstkommandon. Hon är nu så klockren att hon t ex löshoppar utan vare sig godis eller pisk utan jag släpper henne bara och smackar, hon hoppar, och stannar sen när jag säger åt henne att göra det. Likadant när jag rider så kan jag styra henne med rösten istället för med hjälper, om jag skulle vilja.

Fattar inte heller varför folk ska titta snett på en om man e ute och går med hästen. Vissa dagar pallar jag inte att rida (oftast när hästen bara ska skrittas). Då tar jag henne mycket heller ut och går en sväng.

Och sen har jag två unghästar. Det e ju helt perfekt att vänja dom vid trafiken när man e ute och går. Ingen av mina bryr sig om bilarna (inte änns när någon idot gasar upp bakom hästen;)).

Jag ser inget negativt med att gå med hästen, bara positiva saker:love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I april arrangerar Maria Gretzer, tillsammans med Jonas Holmberg från Vellinge Ridcenter, en gratis clinic med Eamon Hickey om säker...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama