Få bättre relation med sin häst

S

Safiya

Kan ni några lekar eller aktiviteter som kan stärka relationen du har med din häst? :)

Sv: Få bättre relation med sin häst

Jag har dels kört NH-övningar (gått ett par kurser och sen tagit hem den tränaren till mig för enskild lektion) och dels kört klickerträning. Båda är väldigt nyttiga. NH känns mer nödvändig - för att få ett bra ledarskap på hästen. Klickerträning är mer "grädden på moset", något kul man gör tillsammans med hästen.

Jag har inte klickertränat så mycket, men det jag har lärt mina båda hästar är att lyfta på fötterna på kommando (man får börja från början med varje fot!) vilket är väldigt användbart när hovslagaren kommer. Det första jag lärde ut var att sänka huvudet - eftersom det är ett sånt enkelt trick.
Och just klickerträningen gjorde att jag fick ett annat förhållande till hästen, när vi "lekte" tillsammans istället för att jag "beordrar" saker.

Eftersom jag tidigare hade klickertränat min hund visste jag redan vad det handlade om - men jag köpte en jättebra bok som inspiration: "Clicker Training for your horse" av Alexandra Kurland. Tyvärr på engelska, men det finns kanske någon bra bok på svenska? Annars går det att hitta väldigt mycket bra information på Internet, förstås.

Tack! Jag klickertränar med både min hund och kanin, visste inte att det gick med hästar (hemska klickerljudet?) så jag ska nog testa några enkla trick till att börja med med hästen :) Tack för rekommendationen, går den att köpa på typ Amazon eller Ebay? Jag kommer från Australien så engelskan är inget problem ;D

Att rykta och ge mat fungerar på alla hästar :)

Haha sant;)
Jag gör väl som ovan, ibland kör jag lite snabb lydnad för att min herre ska bibehålla respekten för mig. Bara enkla saker som att flytta hästen åt sidorna och backa den och så. Trickträning gör vi också ibland "pussen" är en stor favorit och pollen gör den numera UTAN kommando... Bara sådär när han vill ha uppmärksamhet:mad:...:rofl:
Annars så går jag ut i hagen ock myser bara:laugh:

Tack! Jag klickertränar med både min hund och kanin, visste inte att det gick med hästar (hemska klickerljudet?)
Jag tror det finns klickers med mildare ljud, själv köpte jag den som var aktuell på djuraffären - den lät mildare än den jag köpte till min hundklickerkurs för c:a 5 år sen. Hästarna har inte reagerat på att ljudet från den är otrevligt.

går den att köpa på typ Amazon eller Ebay? Jag kommer från Australien så engelskan är inget problem ;D
Jag köpte den på Adlibris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1890948357 (finns inget foto på boken där, men man kan se framsidan på författarens egen sida http://theclickercenter.com/2004/store/booklist01.php - jag tyckte bara det var enklare att köpa från Adlibris...). För övrigt finns det massa fler böcker på theclickercenter.com, jag funderar även på att skaffa "Riding with the clicker" - eftersom den första boken bara beskriver klickerträning från marken...

Att rykta och ge mat fungerar på alla hästar :)

När vi fick hem vår haflinger-unghäst hade han gått i hingstflock ett bra tag, inte så mycket hanterad. När vi började borsta osv steg han mest undan och såg ut som "måste ni?". Men med tiden har han verkligen lärt sig att njuta av borstning och kamning. Sä när jag sprayar honom mot insektsmedel - vilket han hatar - sprayar jag ett sprut, kliar lite på hans "bästa ställe", sprayar lite mer osv. Då står han gärna kvar!
Nu när han är lite bromsbiten tycker han att det är jätteskönt när jag smörjer på salva runt skapet och på insidan av låren - där brukade man inte få "vara" så gärna förut.

Jag brukade tycka att det var tråkigt att vi hade råkat få en så "o-gosig" häst, men det har ju ändrat på sig. Han är fortfarande inte sån att han söker upp en för att bli borstad eller kliad, men han står och grimaserar av njutning när man väl gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Seabaz
Att rykta och ge mat fungerar på alla hästar

Jo absolut väldigt klokt! :D Tack alla för alla svar!

Nh-övningar, klicker osv. kan säkert vara jätte bra! men jag tror inte på att några övningar gör att allt bli bättre!
utan det viktigaste är vardags hanteringen. Dels att hästen respekterar dig och ser sig som sin ledare. (där kan man få hjälp utav NH).. Att hästen ser dig som ledaren och följer dig är det absolut viktigaste! och det "vinner" du inte genom några speciella övningar, utan du måste ha med dig det hela tiden. Se när hästen försöker flytta på dig.. små, små signaler, det kan ex. vara att hästen ställer sig och "väger" på ena frambenet och står lutad åt ditt håll (lätt förklarat) -hästen "hänger på dig" psyksikt. Det är sånt som ett ovant öga inte märker av. Vissa tycker att hästarna är "gosiga", men i själva verket försöker dem flytta på dina ben, "-ledarhästen flyttar de andras ben."

Att träna lite NH (finns mycket bra övningar som man kan hitta på internet) kan träna ditt öga och känsla för att märka när hästen försöker att "ta över". Men med endast några speciella övningar kan man aldrig stärka relationen om man inte tar med sig det till vardagen.

Jag själv har en mycket bra relation till min häst nu för tiden! han är endast 4år, men står lös på stallgången när jag borstar, sadlar osv. Jag brukar även massera honom ibland, det tycker han om.. jag gör aldrig någon "riktig" massage då jag inte är kunnig, utan bara lite avslappnings massage -strycka med händerna på hästens kropp. Min häst älskar det och slappnar av nästan på en gång.
Jag brukar även klia honom i mankammen, (har handen på ett ställe och kliar) , Så gör stona på sina föl när dem försöker lugna dem eller få dem att slappna av.
Jag är samtidigt väldigt sträng emot honom, hela tiden. ex. när jag borstar honom så måste han stå stilla, han får inte ens gå ett steg! Jag vill ha en väluppfostrad häst. Jag är sträng och hård emot honom, men samtidigt mjuk vid rätt tillfällen och gör allt för att han ska ha det så bra som möjligt.

Jag tillhör dem som inte tror på övningar utan på tät och konsekvent hantering. Förutom att mata och borsta, var tydlig och konsekvent med vad du kräver av hästen och vilka gränser du sätter. Hästar är vanedjur och blir trygga av att veta vad som förväntas av dem.

Umgås med den, ha kul ihop och gör saker utan att ställa några krav på den.
Ta promenader, sätt dig i hagen och läs en bok, lek med hästen i hagen eller på ridbanan. Hästarna jag hade tyckte det var skitkul när matte sprang omkring i hagen och kom springade efter. :D
Titta hur hästarna leker med varandra. Det behövs inte massa metoder och sånt för att få en bra kontakt med sin häst.
Allt som krävs är tid, tålamod, sunt förnuft och lite fantasi:)

:bow:

Vill du göra saker, bygg en hinderbana som du traskar runt med hästen o har kul.
Nu menar jag inte en hoppbana, utan lite mer som man fick göra på gympan i skolan ;)

Över, under och emellan saker. Ta en lastpall och spika på en skiva o upp o stå på den, ducka under presenningar eller bommar, gå på prasslande saker...

Kan ni några lekar eller aktiviteter som kan stärka relationen du har med din häst? :)

Du behöver inte göra en massa specialgrejer/övningar. Relationen arbetar du med varje gång du hanterar hästen; rider, fodrar, ryktar, klappar nosen... Var en trevlig och lugn person som hästen vill vara med, och kan lita på.

En relation är inget som bara "blir", den utvecklas långsamt under tiden som går. Spendera tid med hästen utan krav och "tjafs", bara gå en promenad och beta ibland. :laugh:

När jag skaffade min häst var han väldigt skygg, och mestadels var han rädd för beröring.
Han var väldigt svår att få kontakt med och var väldigt känslig och impulsiv, rädd för allt osv. :(

Men när han blev halt för ett år sedan så blev det ju mer tid över till att lära känna varandra, hann med att borsta honom två timmar om dagen eller mer, promenader för hand, leka i hagen, och sitta bredvid honom medans han åt sin mat - och bara mysa och berätta en massa för honom.
och nu, ett år senare har jag en häst som är skadefri och nu världens underbaraste - han behövde den tiden för att börja lita på mig. :)

Han är fortfarande känslig och lite knäpp, men det är bara så han är. Men nu när jag gett honom så mycket uppmärksamhet och tid så fick vi världens underbaraste kontakt! Vi har nu en jättemysig realtion, och han har blivit jättelugn i ridningen. Han gör mig så glad varje dag när han kommer gnäggande och i full galopp mot mig när jag kommer ner till hagen, sen gosar han ner huvudet så gulligt i min famn :love:

Långpromenader! Man är länge från resten av flocken och övar gärna på att gå fram lite varstans. Helt fantastiskt trevligt sätt att träna förtroende på!

Jag brukar köra på vanliga promenader.
Den hanteringen från marken räcker lixom. Plus rykten och maten då ;)

Tycker det är ett trevligt inslag i träningen att gå på promenader ibland istället för att rida lr tömköra.
Brukar även passa på att springa lite och klättra lite så jag själv får kondition. För det ska vara bra att ha har jag hört ;)

Ja det finns massor! Grejen är inte vad man gör utan hur man gör. Har inget till övers för klickerträning, däremot finns det en mängd bra övningar alá NH-tänk. Men som sagt det spelar mindre roll vilket av dessa man gör, det viktiga är att man gör dem rätt.

Vill även tillägga att NH biten är inte enstaka övningar, eller någon diciplin utan ett förhållningsätt. Det är lätt att när man pratar om att "nu ska jag träna NH" att man tror att det är ngt. man bara gör på ridbanan. Däremot finns det många bra verktyg till en förbättrad relation till sin häst, alltså övningar man kan ta till som hjälp på vägen.

Senast ändrad:

dvs att nh är en livsstil inte ett ridsätt :)

som de som skriver ovan!
Rykta och mat funkar.
Gå ut och gå.
Gör saker som hästen tycker är roligt! :)
Lycka till!
/neres

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I april arrangerar Maria Gretzer, tillsammans med Jonas Holmberg från Vellinge Ridcenter, en gratis clinic med Eamon Hickey om säker...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama