F-skatt- flera verksamheter

S

seifur1

Hej
Är det någon som vet hur man gör om man redan har ett företag, enskild firma och vill ha en till verksamhet i samma form?
Behöver man registrera igen, eller bara anmäla ny verksamhet på Skatteverket?
Man bokför ju separat men beskattas det då ihop?

Sv: F-skatt- flera verksamheter

Hej
Är det någon som vet hur man gör om man redan har ett företag, enskild firma och vill ha en till verksamhet i samma form?
Behöver man registrera igen, eller bara anmäla ny verksamhet på Skatteverket?
Man bokför ju separat men beskattas det då ihop?

Jag vet inte om man ens FÅR driva två separata enskilda firmor, med samma organisationsnummer - då måste du gå via aktiebolag. Varför inte ha olika verksamhetsgrenar? Beskattning och allt annat blir ju ändå exakt lika? Hur du bokför spelar ingen roll egentligen, dela som du vill, beskattningen blir ändå lika.

Man kan till sitt första enskilda bolag starta med en bisyssla. D v s ett företag till med annan inriktning. Det man då får göra är att vid deklarationsdags förutom N1 till "huvudverksamheten" också fylla i en till blankett som jag tror heter N1B, men är inte säker.

Jag har haft brödförsäljning som bisyssla till mitt lantbruk tidigare utan problem.

Och jag jobbar som designer/fotograf/journalist och har en näringsfastighet som "bisyssla", ligger som en underavdelning till min enskilda firma. Man måste dock meddela skatteverket hur många procent som den sysslan står för så att de kan ange detta i den sk SNI-koden som du har.

Anmäler till skattemyndigheten blankett SKV 4621aa "Ansökan/Anmälan ändring". Har själv Jordbruk med massage och fastighetsmäkleri som bisyssla :D Bokför under jordbruket men med egna konton.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag har 2 enskilda firmor + en näringsfastighet.
Har haft det i 5 år utan problem.

Jag har 2 enskilda firmor + en näringsfastighet.
Har haft det i 5 år utan problem.

Och då har de 2 enskilda firmorna samma org. nr men olika moms.reg.nr ?

Frågan är varför man vill ha det så? Eftersom alla delar ändå till slut måste samredovisas. Men det finns säkert alla möjliga skäl....

Tack för alla svar!
Man kan alltså ha olika verksamheter i samma firma. Det var nog så jag tänkte ändå.
Ger ni de olika verksamheterna olika firmanamn?
Jag hittade inte 4621 men 4639 verkar vara liknande, eller?
Jag ser att en del av er har väldigt skillda verksamheter och då kan ju inte samma firmanamn passa?

Jag funderar vidare. ;-)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp