via

Trådstartare
Sent igårkväll hittade jag vår ena åring i hagen. Han stod gömd bakom en gran i mörkret, och ville inte följa med in. Det visade sig att han har fått ett sticksår in i ena bakknäet...
Han har idag opererats i Helsingborg, och prognosen verkar inte god.:cry:
Han har en inflammation, och skadat ledbrosk. Veterinären sade att det ser inte helt kört ut, men det är mycket allvarligt.
Det här är en snygg åring med bra temperament, korrekta ben och en fantastisk trav. Det är inte speciellt roligt just nu, vill mest bara gråta.:cry: :crazy:
Nu får vi hoppas att det får vara nog för ett tag. Sedan november har vi haft en kastning, fått slakta ungarnas ponny pga fång, och nu detta.

Alfas Domino:
DSC_4440800.jpg

Sv: F-n!!!!

Min gissning är en grangren. Jag har inte hittat något uppenbart. Veterinären trodde innan operationen på en spark, men det håller jag för osannolikt. Han går med de andra åringarna (tre till) och en gammal valack som är stallets snällaste. Alla är oskodda. Visst bråkar småpojkarna med varandra mest hela tiden, men jag har svårt att tro att de skulle lyckas sparka hål i i knäleden på varandra. Nu var det ju dessutom skador på broskytan, så jag antar att veterinären har reviderat sin uppfattning, men jag har inte talat med opererande veterinär efter op, utan en annan.

Så himla trist att sådant händer :cry:

Men samtidigt måste man ju försöka hålla hästarna på ett sådant sätt att de får ett bra liv och då är det ju tyvärr omöjligt att bygga bort alla faror - de måste ju få leka och busa och dumma sig :D även om det innebär risk för skador.

Men det är så fruktansvärt när något händer, både för djurets skull och för ägaren.

Lider med dig!

Usch då, det är alltid skit när sådant händer. Vi har haft ett sto som fick en pinne/gren i knät. Behövde dock inte sys, lite inflammerat men har blivit återställd. Så lite hopp kan man väl säga att det finns? Håller tummarna på att det är så med din gosse också.

usch..men jag hade en 2 åring som fick en knäskada av en spark...hade säkert 7 st lösa benbitar + att stormuskeln hade släppt och halkat ner rejält..
Vetten trodde aldrig att det skulle funka ...vísserligen blev han ingen travhäst , men det berodde inte på skadan...han har (lös)hoppat 140 och vunnit en hel del mindre tävlingar...så för honom gick allt bra trots dålig prognos.

Det är ju alltid uppmuntrande att höra om hästar som det har gått bra för, så tack för det.:bow:
Imorgon ska vi ringa och få prata med den vet som gjorde operationen, så kanske vi får veta lite mer då. Minst en vecka ska hann stå där, lille killen.
Nu ska jag gå ut och ta in hans kompisar, och sedan gå och lägga mig efter en lååååång dag.

Enligt vet idag så är chansen att han ska bli bra ca 50%
Han kommer troligtvis att opereras igen på söndag eller måndag.

Håller tummarna för att ni får de "rätta" 50 procenten!!

Vi vet inget mer ännu. Vet skulle ringa imorgon om inget tillstöter innan dess.

Nu ser det lite ljusare ut. Han är nästan haltfri, och ledvätskan ser "förvånansvärt fin ut". De har inte varit in och spolat fler gånger, utan avvaktar. Han kommer dock troligtvis inte få komma hem den här veckan.

Ja, jag längtar efter den lille (store) rackaren. Han är så himla trevlig och vettig. Eller hur vettig ett ettårshingst nu kan vara på våren. De är så rara grabbarna, och liksom ställer upp för varandra. Vill hemskt gärna betäcka varandra medan man leder ut dem och så. Tur att de har gamle Kingen som ser till att förse dem med lite vett.

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat