F*n...vad ska jag göra nu????

caradan

Trådstartare
Skulle i dag testa att leda ponnyn med vagnen (ej fastsatt, som turvar) Förra ägaren hade kört honom en del i både skritt och trav med bra resultat (om detta nu stämmer????)
Ledde fram honom och vände runt och min medhjälpare lyfte upp skaklarna och hade dem på rätt plats men så fort han kände dem så tog han ett jätte språng och det blev kaos av allt.....(jag hade verkligen inte räknat med det)

Sen nu efter det så vill han inte gå i närheten av den alls utan han bara ryggar iväg.

Efter mycket om och med så fick jag honom till slut att stå stilla mellan skaklarna men då låg de inte emot honom....

Vad gör jag nu???
Vad gjorde jag för fel??

Jag skulle prata med förra ägaren och höra hur det egentligen är med inkörningen. Hästen är kanske inte van vid att skaklarna läggs på ovanifrån, utan vill kliva in mellan dem när de ligger på backen i stället?
Om jag inte fick vettiga svar av förra ägaren skulle jag be honom/henne komma och visa mig hästen körd. Om inte det går skulle jag förutsätta att hästen inte är inkörd (alternativt har råkat ut för något otrevligt) och börja om helt från början - antingen själv eller skicka den på inkörning hos en duktig kusk.

Så här brukar jag göra när jag kör in unghästar:
Jag börjar med tömkörning. Hästen ska lyssna på framåtdrivande hjälper (röst och pisk) kunna stanna, vända, skritta och trava. Jag tömkör både på banan, ute i skogen, längs vägar, förbi "farliga" saker och så vidare.
Sedan börjar jag med linor. Du behöver en förlängd draglina (eller ett kraftigt, långt rep) och två medhjälpare.
Den ena medhjälparen håller i framänden av linan, som bara hålls vid dragringen på selen utan att sättas fast till en början. Den andra medhjälparen går en bra bit bakom (förläng linan med ett grimskaft)och håller upp den från marken samt håller ut den från hästen (i början). Själv tömkör du. Gå på volter, gör vändningar etc och låt linan lugnt gå emot hästens bakdel och bakben tills den är van vid det på ena sidan. Byt till andra sidan och gör om proceduren.
När hästen är van vid lina på båda sidorna kan du sätta i linorna i respektive ring. En person går bakom och håller i linorna och du tömkör. Fortsätt med volter och vändningar och låt linorna gå emot hästen som om du körde och det var riktiga draglinor. Gunga dem lite svagt ibland så hästen vänjer sig vid beröringen av linorna mot benen. Så småningom kan medhjälparen "hänga" lite i linorna så hästen får prova på att dra.
Nästa moment är lösa skaklar. Lösa skaklar gör du av två stabila träslanor. I kraftigaste änden gör du ett hål genom vilket du kan stoppa skakelremmen. Du behöver också två medhjälpare.
En medhjälpare håller i den lösa skakeln framme vid selen. Medhjälpare två håller upp bakre änden från marken med hjälp ett grimskaft.
Gör precis som tidigare - du tömkör och medhjälparna låter skakeln komma närmare och närmare hästen, till hästen har vant sig vid att ha den på ena sidan och att den går emot bakbenet/sidan vid vändningar etc.
Gör likadant på andra sidan.
När hästen är helt säker och orädd för lösa skaklar kan du sätta ihop skaklarna till en enkel MEN HÅLLBAR ***OBS!!!*** släpa. Nu behöver du tre medhjälpare.
Låt två av medhjälparna gå på varsin sida, beredda att ta loss släpan om det blir problem. Den tredje går bakom och styr släpan med ett rep - så den inte dunsar emot hästens bakben i onödan. Själv tömkör du.
När hästen är så säker med släpa att den gärna drar den både rakt fram, på volter och i vändningar, och inte blir rädd när den kommer emot sidan och bakbenen, om det låter konstigt när den dras över grus etc - då är det dags att testa med rockard/vagn första gången. Och har man tagit det så här lugnt och allt har gått bra, brukar det nte vara några problem alls.

Fördelarna med att ta det så här långsamt är att hästen blir van vid att saker känns mot kroppen och benen och att du "gör konstiga saker med den".
Det är lätt för medhjälparna att snabbt ta loss linan eller skakeln om hästen får panik. En lina/lös skakel är inte lika svårmanövrerad som en vagn/rockard. Dessutom, inte minst, om hästen får panik och verkligen börjar mata på med sparkar slipper du få din fina vagn söndersparkad!

Det här sättet att köra in en unghäst på tar tid och kräver medhjälpare, men det är ett bra sätt - tycker i alla fall jag!

:banana:

Kolla om hästen är inkörd med eller utan skygglappar.
Det som du beskriver kan hända även en inkörd häst. Det svåra är att komma över det läskiga.
Kolla med tidigare ägare hur dom har gjort och vilka grejer som är använda. Om tidigare ägare är körkunnig så kanske de kan hlälpa dig annars så kontakta någon som är van
Lycka till
/M

Om du inte känner tidigare ägare och inte har sett hästen körd tidigare, så skulle jag se den som oinkörd när man börjar sin träning.

Det låter som om han blev överraskad. Om jag förstår det rätt så har ni "kört" på en väg, sen innan vändningen så löft kompisen upp skaklarna medans ni vände hästen och sedan la dem på igen. Talade ni om för hästen att skaklarna var på väg? Han kanske inte var beredd?

Som någon ovan skrivit så hör med tidigare ägare om hon körde med skygglappar. Annars så är det bara att börja om från början och se till att hästen får förtroende för skaklar och vagn igen.

Lycka till!

Jag ska maila dem och höra efter om han har haft skygglappar men jag är skeptisk till att han haft det.

Tyvärr så bor de alldeles öf rlångt bort för att de ska kunna komma hit och hjlpa till (ca 25 mil!)

Ja han blev överaskad och tyckte att det var lite läskigt (sen är han iofs ganska löjlig oxå i övrigt!)
Vi stod bara stilla först och då gick det bra.
Det var när vi gått ett par steg (5 kankske) då fick han ett ryck och tog ett jätte språng och allt blev bara kaos!

Han stod lugnt och tittade på vagnen och skaklarna innan...

Jag har kollat runt lite efter något utbildningsstal som kör in hästar men inte hittat något speciellt ännu.

Jag har inte förstått vad drag lina är?? (har en vanlig traditionell bröst sele utan baksele)

Tack för din utförliga beskrivning, tyvärr så har jag inte möjlighet till mera än 1 medhjälpare men jag har kollat runt lite efter folk som kan hjälpa mig men jag skulle vilja lära mig själv oxå inta bara lämna bort och få hem en färdig häst.

Nu har jag fått honom att stå mellan skaklarna igen (när de ligger på backen) och det är ganska ok att man lyfter upp dem men om man börjar att gå med honom och drar med vagnen så får han panik och springer i väg....

Ett par draglinor sitter fast dels i selens dragringar, dels i en svängel på vagnen. En svängel är en avlång "järnpinne" på cirka 50 cm som är fäst i vagnen med en bult på mitten. Svängeln pendlar fram och tillbaka i takt med hästens rörelser. Hästen ska alltså inte dra vagnen i skaklarna utan i draglinorna, utan främst använda skaklarna när den ska svänga.

Du behöver hur som helst inte ha riktiga draglinor när du vänjer hästen vid att ha något mot sidorna - det går lika bra med ett par rejäla rep - exempelvis bogserlinor till bilen! :) Det viktiga är att de är så långa att medhjälparen inte kan bli sparkad om hästen slår.
Jag skrev draglinor mest för att det är vad jag brukar använda.

Jag tycker det låter som om han är bakskygg och har råkat ut för något. Jag köpte ett russ som sades vara inkört för många år sedan, och han gjorde precis sådär! :(
Så jag gissar att du måste börja om från början med honom!

Lycka till!
:banana:

Då har jag ingen sådan på min rockard utan där fäster jag bara i skackel remmarna.

Han är inte det minst bakskygg vid tömkörning eller i vanliga fall men såfort han står mellan skaklarna och man börjar att röra på vagnen då är han helt plötsligt bakrädd!

Kan du dra vagnen bakom honom om han går framför skaklarna och inte i dem? Annars kan du prova med att en drar vagnen och han får gå bakom den, så att han får se hur den beter sig. Kanske han tycker att den skramlar mycket, eller att skaklarna är trängre än han är van vid?

Det kan också vara bra, när han är lugnare, att lyfta upp skaklarna i rätt läge, gå ett steg och sedan lägga ner dem igen och ta ur hästen. Upprepa tills hästen tycker det är tråkigt, gör sedan samma sak fast två steg etc. Och var beredd på att samma sak kan hända i sväng även sedan han accepterat att "dra" vagnen rakt framåt!

Du har väl slagrem? / Å

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 379
Senast: Zarro
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 959
Hundhälsa "Roade" oss med att åka in akut till vet. igår då den yngsta hunden lyckats riva sej i ögat... Väl på plats blev vi väl omhändertagna...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka