Extriör Rottweiler!

F

Fanta free

Behöver hjälp av någon kunnig vad det gäller "Rottis". Jag undrar om det påverkar min hund utställningsmässigt att min rottis tik har en virvel i pälsen strax ovanför vänster framben. Har läst överallt och själv försökt lista ut det, men ingenstans nämns det att de inte får ha virvlar i pälsen. Jag har ställt henne som valp och fick då inget för denna ev defekt. tacksam för svar från någon som kan rasen. Tack på förhand
 
Sv: Extriör Rottweiler!

Va synd att ingen som är inne verkar veta vad som gäller angående min fråga.........men ni som har raser med liknande päls, vet ni om det här med virvlar är ok. Hennes virvel är rätt stor mäter ca 8cm i diameter. Jag tänker bla på er som har doberman m.m. Nu är det inte så att jag skulle bryta ihop för det, då jag igentligen inte är en utställnings människa. Jag håller på med bruks, spår, sök & IPO.Så jag är bara ute efter en utställningsmerit på officiell utställning.
 
Sv: Extriör Rottweiler!

Nu kan jag ju inte just denna rasen.... Men mitt råd till dig är att anmäl och ställ ut hunden på officiell utställning!!... då får du ju i alla fall reda på om den domaren tycker att det är nått att slå ner på.... Dessutom har du kanske tur och får den merit du behöver för att sen glömma allt vad utställninge heter.
 
Sv: Extriör Rottweiler!

Tack för svaret. Jag har anmält till Ronneby, så vi får väl se. Som jag skrev i inlägg ovan ställde jag henne på Malmö-valp och hon fick mkt bra kritik( inget om virvlen) nu var det dock så att vi träffade en kullsyster, där ägarna var jätte nojiga för att deras hade en likadan virvel, dessa skulla ha en utställningshund. Men som sagt var det står ingen stans i ras standarden om de får finnas eller inte. jag får väl återkomma med resultatet
 
Sv: Extriör Rottweiler!

Ja det kan vara intressant... meddela hur det gick....

Jag har för mig att jag sett sådana virvlar på "råttor" tidigare... men jag kan inte för mitt liv minnas om de var utställda eller inte....
Hur som helst så lycka till i Ronneby... Hade varit där själv om inte taxen hade haft smått i valplådan.
 
Sv: Extriör Rottweiler!

Fanta free skrev:
Behöver hjälp av någon kunnig vad det gäller "Rottis". Jag undrar om det påverkar min hund utställningsmässigt att min rottis tik har en virvel i pälsen strax ovanför vänster framben. Har läst överallt och själv försökt lista ut det, men ingenstans nämns det att de inte får ha virvlar i pälsen. Jag har ställt henne som valp och fick då inget för denna ev defekt. tacksam för svar från någon som kan rasen. Tack på förhand
Jag har aldrig hört att virvlar i pälsen inte är tillåtet..Har ställt ut mycket..dock inte rottis. Men som sagt aldrig hört att hunden inte får ha virvlar så det kan jag aldrig tro att det ska vara otillåtet. Däremot färg och sådant är ju noga.
 
Sv: Extriör Rottweiler!

Finns två olika pälsar på Rottweiler. Vet ej om man kan kalla det olika men jag gör det ändå. Ena är enligt rasstandard och den har Underull och blir då lite längre i pälsen och inte helt otroligt att virvlar kan förekomma. Sen finns det en till och en är utan underull den har "Utställnings Rottisen" Och blir då kortare i pälsen och blankare vilket många domare gillar.

Men ska man kolla enligt rasstandarden så ska det finnas undeull vilket Polis och försvaret är noga med när dom kollar på Rottweiler så de kan arbeta i dystert väder utan och frysa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp