extriör poäng, vad är vad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ScissorHands
  • Startdatum Startdatum
S

ScissorHands

läste en annan tråd och kom in på donnerflys hemsida

där jag blev hemskt nyfiken på vad han extriört fått en tia på?

ser ut så här..

Gångarter: 9 7 8

Exteriör: 8 8 8 10 8 = 42 p

För det är väll så att han fått åtta på tex ben, huvudet osv kanske, att man bedömer olika delar..?

vad är vad?

gångarts bedömningen är väll i skritt, trav galopp, i den ordningen?

Exteriörpoängen är i följande kategorier.

Typ
Huvud, hals, bål, kors
Extremiteter och rörelsernas korrekthet
Rörelsemekanik i skritt
Rörelsemekanik i trav

Alltså 10p på skritten

är det väldigt svårt att uppnå en tia, eller händer det rättså ofta..?

Det händer väldig sällan att tior utdelas. Då ska det vara något exeptionellt! Min lilla Dolly har poängrad 9 8 8 8 8 *stolt*

Det halvblodssto som fått högst poäng någonsin var Falsett (e:Falstaff - Immer) som fick 47 poäng på den gamla 50-poängsskalan.

På vissa bedömningspunkter är det svårare än andra att få högsta poäng. Har för mig att jag aldrig sett en hingst som har mer än 8 på benen.

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 294
Senast: Exile
·
Övr. Grenar Hej! Då jag tycker det är spännande har jag sökt upp en D Ponny som nu, sen ett halv år, står under min ägo. Då hittar jag hennes sida...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: gloiredor
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka