Extremt spruträdd häst!

C

CarolineB

Min ponny är extremt spruträdd, hon behandlades nyligen för borrelia men man fick avbryta behandlingen för 3 dagar eftersom vet. var för rädd att ponnyn skulle skada sig själv.

Hur kan man göra för att få hästen lugnare? Nu hade vi inte ponnyn hemma när hon skulle behandlas (antibiotika i blodet) eftersom hon höll på att ha ihjäl distriktsvet. genom att stegra, bitas o sparkas - detta trots bremsning och dubbla doser lugnande! Så nu har hon på ett ställe där de hade en "tvångsspilta" och två vet. försökte spruta henne samt lugna ner henne. Dock hade hon som vanligt blivit jättejättearg/rädd och försökte kasta sig, lägga sig osv...

Alla tips mottages gärna!

Sv: Extremt spruträdd häst!

ge henne massa mat i en hink när hon e jätte hungrig sammt att någon står å kliar henne på något gott stället å att någon står å bankar lite på halsen så har dom så mkt att tänka på.

Min nu 3 åring var hyper rädd innan. sprang nästan rakt igenom en box vägg ett antal gånger mm. sen provade jag å bremsa å de gick INTE ALLS. sen provade jag detta å de va de bästa sättet hittills. Nu bryr hon sej inte alls. Jo när hon ser våran vet så vet hon att de e nått men då hänger jag en handuk över huvet på henne så hon ej ser honom då är det lugnt. snabbt å lätt avklarat så går det bra

Det tror jag tyvärr inte hon skulle gå på, hon vet precis vad som ska ske när vet. kommer ut och så lättlurad är hon tyvärr inte...

har du provat å träna på att hänga nått över huvet så hn ej ser vad som händer. de e de som funkar bäst på min tjej. redan när hans bil kör in på gården slänger jag en filt över huvet på henne å sedan säger jag till at han får göra allt snabbt å lätt å de funkar super.

Det har vi faktiskt inte provat, men det vore ngt kanske:idea:

Hon lär ju säkert komma ihåg det andra gången men om hon får lite godis efteråt så kanske hon förknippar det med godiset istället:D

Tack för tipset!

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 179
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 397
Senast: Doccan
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?