extremt okoncentrerad när andra hästar är i närheten!

C

cipramil

rider en 8-årig valack sedan i höstas, tidigare mest bara riden "rakt fram". har gjort mycket fina framsteg nu under hösten, en väldigt rolig häst att rida, men är samtidigt speciell.
sent kastrerad, mycket "bufflig" i all hantering - ska bita och tugga på precis allt, kan inte stå stilla i gången, går gärna rakt över en när man leder honom osv osv... han går som lektionshäst med "vana" ryttare tre dagar i veckan, resten av tiden rider jag honom (arbetar där som instruktör och har honom som "löneförmån" :p att träna och tävla med)
jag har inga problem att hantera honom och med mig försöker han heller inga "trix", däremot är han fullkomligt respektlös när eleverna ska hantera honom, såväl på ryggen som på marken.

mitt problem i ridningen är när det är andra ekipage som tränar samtidigt i ridhus eller paddock. han blir fullständigt okänslig för allt vad hjälper heter, skiter i kraftiga dressyrsporrar och långa spön, bara "springer" runt och ska ha koll på de andra hästarna, gärna dra emot dem ( att forma sig till höger när en annan häst befinner åt vänster är inte att tänka på!)
träningen går så fint bara vi är ensamma, det är i själva verket en mycket känslig häst som kräver millimeterfina justeringar och går att rida med superlätta hjälper. men så fort det kommer in en annan häst i ridhuset är det alltså färdigt.
jag blir förbannad, frustrerad, känner mig maktlös och allt låser sig.

någon mer som har erfarenhet av liknande situationer som vill ge mig ett råd på vägen?
 
Sv: extremt okoncentrerad när andra hästar är i närheten!

Jag har nästan samma problem. har också en valack som kastrerades väldigt sent och han är som du beskriver, riktigt jobbig att rida när andra hästar är i närheten :/ Dock vet jag inte vad man ska göra åt det. Försöker kämpa med det än ändå :P
 
Sv: extremt okoncentrerad när andra hästar är i närheten!

Har lite av samma problem med ett sto.

Bestämde mig för att bara rida henne ensam,ensam i ridhus, ensam på uteritter, det går jättebra.

Hon har lugnat sig betydligt, innan var det bara dragkamp, och man jobbade mot hästen istället för med hästen.

Jag tycker att hästen bara skulle ha en ryttare, tror den blir förvirrad av olika ryttare med olika sätt att hanter den, den skulle säkert också behöva lite massage, det är lugnande och släpper spänningar.

Eftersom den går på lektioner så har du kanske inte så mycket att säga till om, då hade jag nog börjat med massage och markarbete o ledarskapsövningar, och sedan långa skrittrundor på lång tygel, det kan göra att hästen slappnar av.
mvh
R
 
Sv: extremt okoncentrerad när andra hästar är i närheten!

Jag har en som beter sig likadant, fast det är ett STO.
När min valack rides samtidigt så hjälper inget på sto´t, hon varken hör eller känner någonting. Utan häst runtomkring så ökar hon till trav bara med en lätt skänkel, eller öppna/sluta bara med axlar och höfthjälper. Hon är lite åt det hållet i stallet också, hon funkar bra om hon får gå ut i gången och bli borstad och sadlad och sedan gå ut själv. Däremot om någon annan häst i stallet får gå ut i gången mm så håller hon på att riva boxen, hon bryr sig inte heller om att hon ev har havre i krubban. Hon låser sig helt. Man tycker nästan synd om henne när man ser hur frustrerad hon blir. Men om man öppnar boxdörren i ett sådant läge så står hon blixtstilla i boxen, hon försöker inte gå ut ur boxen eller så. Men så fort hästen utan för rör sig något steg framåt så ser man att hon är på väg också.
Jag funderade i början om det beror på att hon inte vill bli ensam, men då skulle hon ju vägra gå ut ensam också, eller? Även om en häst går ut så är ju flera kvar inne.
Jag följer denna tråd så att även jag få tips!
 
Sv: extremt okoncentrerad när andra hästar är i närheten!

Mitt sto kan inte heller vara ensam inne, men är hur cool som helst att ta ut själv.

Försöker att inte låta henne stå ensam själv inne, då hon blir blockerad och springer runt, kan bli väldigt svettig också.
mvh
R:rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp