Extremt mycket pass

T

Trolltyg

Har skaffat mig en ny projekthäst. 3-årig hingst med bra stam. Denna häst har allt som jag kunde önska mig för min egen utvecklings skull. Menar nu inte att han är en topphäst utan att jag kommer att få söka rätt på helt nya kunskaper för att lyckas med gångarterna. Har inte ridit in någon extrem passhäst tidigare utan bara hästar med hyffsad lätthet för gångarterna. Detta är alltså utmaningen som jag har sökt:banana:

Hästen i fråga kan ta ett el två steg i tölt/trav sen blir det grisepass/pass för hela slanten om det inte blir galopp vill säga. De få stegen i annan gångart än pass är helt okej, bara väldigt få. Nu skulle jag gärna vilja veta om någon här på forumet har erfarenhet av liknande häst och kan berätta om hur ni gick till väga.
Själv så ska min "Prins" få ansluta till hingstbetet och efter någon månad få skor fram för att se om det kan hjälpa honom något.

Tilläggas kan att hans pappa har 9 på tölt och ingen pass....

Så berätta nu om liknade fall. Vet en häst som bara grisepassade vid inridning och sedan gick in som förstaklass sto. Detta sto har sedan lämnat en godkänd hingst.

Sv: Extremt mycket pass

Han kanske är för ung.
Inte redo mentalt eller med sin kropp att bära ryttare.

Det finns ingen möjlighet att du låter denna häst stå på "bete" ett eller två år till och så börjar du från marken istället.
Tömkör, promenerar och klättrar så han musklas innan ridning.

Hur ser han ut i kroppen? För mig känns det som en varningssignal; endera är hästen "bara" obalanserad och kommer då att ställa rätt höga krav på dig ;) eller så är det nåt obehag så hästen behöver kollas igenom.

... och passar utrustningen, såtillvida att hästen accepterat och trivs med den?

Ett sista (varningens) ord är att "you have only one chance to make a first impression", kan också tolkas som att det är lättare att lära in felaktigheter än att göra rätt. Tyvärr. För vad gör vi mest?

Han kanske är för ung.
Inte redo mentalt eller med sin kropp att bära ryttare.

Det finns ingen möjlighet att du låter denna häst stå på "bete" ett eller två år till och så börjar du från marken istället.
Tömkör, promenerar och klättrar så han musklas innan ridning.

Han ska inte påbörjas nu! Att jag kommer sätta skor på honom gör jag bara för att locka fram trav.... Han kommer att få all den tid han behöver innan det blir dax för att bära ryttare.

Enbart skor fram lär knappast hjälpa så mycket. Släpp honom i ojämn och kuperad terräng och se till att han har lekkompisar. Håll koll på hullet, inte för mager så att muskulaturen blir lidande och inte för fet så att muskulaturen blir lidande. Så har det nog ordnat sig till det bättre till nästa år.

Hur ser han ut i kroppen? För mig känns det som en varningssignal; endera är hästen "bara" obalanserad och kommer då att ställa rätt höga krav på dig ;) eller så är det nåt obehag så hästen behöver kollas igenom.

... och passar utrustningen, såtillvida att hästen accepterat och trivs med den?

Ett sista (varningens) ord är att "you have only one chance to make a first impression", kan också tolkas som att det är lättare att lära in felaktigheter än att göra rätt. Tyvärr. För vad gör vi mest?

Upprepar mig själv, han är bara 3 år, så någon utrustning har vi inte börjat att tänka på. Har hitentills bara hanterat honom i grimma och kollat av ledarskapet. Verkar vara en uppmärksammad och trevlig häst att jobba med och inte ett dugg fräck av sig. Ska nu fortsätta sin betesgång med de andra unghingstarna.

Först efter höstbetet kommer jag att börja med honom och då med markarbete och som handhäst.

Han är inte första hästen jag rider in och tränat passiga hästar har jag också gjort så ut ifrån det känner jag inte att att det kan bli så grova fel. Sedan så vet ju faktiskt inte hästen vad som är rätt och fel utan det är vi som får vägleda den och tala om när den gör rätt.

Kommer att kolla igenom honom om jag känner att det kan vara något i kroppen som inte stämmer. Berätta gärna mer om obalansen som du skrev.

Enbart skor fram lär knappast hjälpa så mycket. Släpp honom i ojämn och kuperad terräng och se till att han har lekkompisar. Håll koll på hullet, inte för mager så att muskulaturen blir lidande och inte för fet så att muskulaturen blir lidande. Så har det nog ordnat sig till det bättre till nästa år.

Har du erfarenhet av att sätta skor på denna typ av häst (frågar av nyfikenhet)? Fick rådet av VM-ryttares fru....

Hagarna är i sin ordning dvs ojämna och kuperade. Kompisarna är det full fart på så röra sig kommer han att få göra.

Mer tyngd genom tex skor på framhovarna kan ge större obalans och förstärka passtakt. Lika viktigt kan det vara med korrekta vinklar på hovarna. Hur hästen påverkas beror på hur känslig den är för sådant. Visst kan skor hjälpa till en viss del, men det är bättre med ojämn terräng och naturlig träning och uppbyggnad av muskulatur.

Du kan inte beskriva någon särskild häst mer ingående när det gäller utveckling av gångarterna genom att "bara" låta den leka vidare i hagen?

Nej, ingen känd :D

Men unghästar brukar ha perioder när de blir obalanserade, pga muskulatur eller växtfaser. Har dom då tendens att gå mycket i pass så kommer den som ett brev på posten. Det löser sej med bra hagar och lek och fullgott foder.

Köpte en vuxen häst för många år sedan som växt upp på helt slät mark. Han mådde mycket bra av att gå på kuperad och ojämn mark. Så småningom typ efter något år valde han trav i hagen istället för pass. Iofs reds han också under den perioden med huvudinriktning på trav. Då fick han viktboots på. Hittade sedan själv travbalansen i hagen utan viktning det är bäst ur balans och slitagesynpunkt.

Men en liten varning. Om en häst som inte i vanliga fall brukar föredra pass i olika tempon börjar välja pass eller tappar spänsten i rörelserna ska man vara uppmärksam. Då kan det bero på en skada eller tex bärrandsröta.

Senast ändrad av en moderator:

Hur som helst så ser jag honom som ett mycket spännande framtida projekt!

Säkert är han det. Bra att han nu får ett år på sej. Du får väl prova dej fram till vad som passar bäst när det gäller honom.
Kanske det fungerar bra med skor fram. Kanske det inte gör det. Bästa är nog det du tänker göra nu - ut med honom i kuperad och ojämn terräng med lekkompisar. Och märker du förbättring av bara det så skippa skorna ;)

Han har nu varit min i ca två veckor och är fortfarande lika trevlig i all hantering. Avmaskningen har gjort susen och han har tydligt ökat i vikt (undrar hur mycket som masken påverkade hullet alt vad fick han att äta på förra stället?). Han visar glimtar av trav och tölt med bra benlyft! Kan man få loss dessa gångarter ordentligt så har jag hittat en kanonhäst:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross