Extremt hårande året om

V

Vajja

Våra två korthårs bondkissar hårar dygnet runt, året om.
Ska inte djur fälla höst och vår?

Det är verjkligen hår hår hår överallt! Detta har ju pågått hela deras liv (de är 9 och 11 år) så det är ju inget nytt för oss, men jag undrar om det är vanligt och normalt?
Kom att fundera på detta om det är onormalt eller individuellt, då jag träffade en bekants katt. Jag kunde lätt dra med handen över pälsen utan att det släppte en massa hår. Orättvist!

Det räcker att de stryker sig lätt mot benet, så är man vit. Spelar noll roll fast man borstar de ofta, så det rådet hör jag helst inte=)
Håren tar aldrig slut!
Någon annan med katter med rara pälsar?

=)

katterna vi har är halv (eller hel) syskon. Deras mamma var också en hårmaskin.

Sv: Extremt hårande året om

Jag har 5 katter nu (tre huskatter och två raskatter), har haft 2 huskatter till.
En av huskatterna har fällt nästan kostant, 4 av huskatterna har fällt vår och höst och den sista fäller jämt över året men ganska lite (innekatt). Raskatterna fäller nästan inte alls om jag håller efter pälsen på dom (klappar dom med fuktiga händer under "fällperioder") men släpper nästan all päls på en gång (känns det som iaf) när dom blir stressade, t.ex. när man bär dom till bilen:rofl:

Min erfarenhet är att det är väldigt induviduellt och så länge katten inte verkar trött eller allmänpåverkad, eller att pälsen är trött och glanslös, av ständig fällning tycker jag inte du behöver oroa dig.

Min katt (bonne;) ) fäller konstant, sen har hon perioder där hon fäller extremt. Massa hår jämt, överallt. Förstår inte hur en så liten katt kan tappa så mycket hår utan att bli naken:confused:

Vet inte om det är inbillning, men jag tycker svarta katter (eller svart/vita) fäller mer än andra

Okej... våra är då inte de enda håmaskinerna i världen=)))
Fattar inte heller hur de kan ha kvar hår på kroppen=)
Tänk om de endast fällde vår och höst... vad underbart, underbart=)
Trassel är vit/svart och Målle är vit med randiga fläckar.
Tack för era svar, kul att höra!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 509
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama