Extremt galliga ben på 1-2åring

Raggartass

Trådstartare
Min nu 2-åring fick galliga ben från o till redan när han var 1år. Vi hade då haft honom några månader, och han var kraftigt underviktig. Det visade sig sen att han hade kraftig proteinbrist, vilket också gjorde honom ganska loj och ovillig att röra sig. Nu efter rätt kraftfoder så är han snygg och fin och har fått lite fart på benen, men dock bara lite. Han är helt enkelt ganska loj och lat individ.
Iaf så har dessa gallor kommit och gått i snart ett år. Han verkar inte ha haft ont av det, och jag har inte lindat osv då han bara varit 1 år och ingen ridhäst.
MEN idag är han kraftigt gallig i två ben (ett är nästan dubbelt så tjockt) och det tredje lite mindre. Han verkar något stel, vilket är förståeligt.
Är detta något som behöver åtgärdas, och i så fall hur??
Han går ute ca 12h om dagen även i detta väder, så han står inte på box orimligt länge tycker jag. Däremot så motionerar vi honom inget extra utan det har varit sporadiska tillfällen.

Min tanke 1 är att då han ofta inte rör sig så mycket, så kommer gallorna när han är extremt stillastående - som tex nu i detta väder utan dojor, och i somras när det var jättehett och de stod i skuggan hela dagarna.
Tanke 2, kan det ha att göra med att han får proteinfoder? Men då borde han inte ha haft det i våras när han inte fick extra protein, eller??
Idag när det här är -20 så går han med 200g täcke på sig, vilket han även har i stallet nu när det är runt -10 minus där. Kan det spela roll, dvs om han skulle bli för varm med detta?? Han verkar dock inte jättevarm.

Sv: Extremt galliga ben på 1-2åring

Jag skulle nog kontakta vetrinär för att få diskutera igenom tänkbara orsaker. Nu har det ju pågått ett tag och för mig känns det helt otippat att en 2-åring skulle behöva ha dessa problem med gallor.

Kanske reagerar han på något i fodret? Har du provat att utesluta något?
Vad går han på för foderstat?

Vet kommer om 1-2 veckor för vaccinering, ska då givetvis prata med henne. Det var lite därför som jag la ut frågan här nu, då kan jag få lite tips om vad som kan vara orsaken. Har märkt att veterinärer inte alltid vet vad det är som felas, bla därför det tog över 6mån innan vi själva kom på det här med proteinbristen trots att tre olika vet tillfrågats :mad:.

En annan, för mig, konstig sak är att det är de vita benen som drabbas värst - han har två vita o två bruna. Knepigt eller tillfällighet?

Han har svarat positivt de gånger han arbetats eller gått med i skogen, dvs gallorna har gått ner 2-3 dagar.
Skulle vilja påstå att han alltid är mer eller mindre smågallig i de vita benen.

Men proteinbristen måste ju märkas direkt man tar en foderanalys då man ska beräkna foderstaten för en växande unghäst eller att man rent ser på kroppen att den är i obalans?!

Kan det vara någon form av fotosensibilitet i och med att det är de opigmenterade områdena som drabbas? Leverprover? Kolla efter giftiga växter i hagen. Är han den enda drabbade?

Vi hade ingen erfarenhet av föl innan och ingen hjälp från uppfödare, så vi hade ingen koll på detta med extra protein till växande unghäst - nu har vi! Och ja vi såg att något var fel så därför tog vi ut vet. ett par gånger, med diverse resultat, dock ej någon som frågade om vilket foder han fick. Att han dessutom behandlades för ohyra i pälsen då den var riktigt illa ett tag (konstigt :mad:) gör ju en ganska irriterad så här i efterhand.

Ingen annan häst i hagen är drabbad, och han är ingen dammsugare så jag tvivlar på att han äter något konstigt. Just nu finns ju inget ätbart att tillgå i hagen och han är ingen grävare.
De bruna benen är oxå drabbade, men inte lika mycket.

Funderar på att testa med BoT bandage över natten och se vad som händer på det värst drabbade benet, som idag ser ut som en stock. Hovis var här och konstaterade att det gick ända upp i hasen på honom. Inget varmt o inga sår i sikte. Inte halt, men lite rädd om det kanske, men svårt att säga då han gör likadant med det andra bakbenet.

Funderar vidare....
Vi vet att han någon gång innan 8mån (då vi köpte honom) har suttit fast med det andra bakbenet, vilket resulterade i en obehandlad sårskada i karleden. Om han ev har suttit fast på ett olyckligt sätt med mer än det bakbenet under en tid, kan det resultera i att det svullnar i dessa ben lättare?? Frambenen är klart mindre drabbade, dock finns det klara tendenser.

En vild tanke bara som dök upp nu.

Han är m a o inte gallig, utan tjock i benen.

Ta ut vet. tidigare o kolla upp den.

Köpte du den obesiktigad?
En häst blir inte loj av lite proteinbrist i synnerhet inte en så ung.
Vad är det för ras?

Hästen behöver både energi o protein när den är i dåligt hull o muskelfattig!
Just såna som du har behöver massor med mat.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad du menar med gallig?
Jag får uppfattningen om att hästen svullnar, när du skriver om den.
Om det är vanliga gallor så är det risk att den har lösa benbitar.
Vilket den i och för sig även kan ha fått av att suttit fast.

Såg att den har varit så i stort sett hela tiden. Inlägg från Okt.

han har kraftigt galliga ben till och från utan någon synlig andledning, så därför har vi varit extra försiktiga med proteinet till honom. Han är extremt lat och travar helst inte och galoppera o busa i hagen är inte att tänka på.
Den här mår inte bra.
Den borde undersökas både via blodprov o ta reda på vad det är för fel- NU eller på en gång.

Såg att den har varit så i stort sett hela tiden. Inlägg från Okt.

Den här mår inte bra.
Den borde undersökas både via blodprov o ta reda på vad det är för fel- NU eller på en gång.

Jag håller med dig. Det verkar inte bra.

Men jag förstod det nästan som att veterinären hade sett hästen flera ggr?

Efter några veckor med protein foder, piggnade han på riktigt rejält. Busade och sprallade när man longerade honom.
Det har gått tillbaka lite nu när han är ute, vilket inte är jättekonstigt då han går utan skor och inte helt otroligt att han halkat till o blivit lite försiktig därav. Däremot är han inte loj på ögonen längre och det är lite djävla anamma i honom. Han springer ut i hagen varje dag, vilket inte fanns på kartan för några månader sedan. Sedan springer han inte som en galning fram o tillbaka i hagen, men det hade jag tyckt varit konstigare med tanke på hans stam och ras. Han är en paint och av känt mycket lugna och lätthanterliga gener. Däremot vet jag att det finns en hel del problem inom quarter vad det gäller lösa benbitar, så det oroar mig nu. Han har även ett par överben, kan det spela in?

Det här med benen har jag trott berott på att han stått mycket stilla, då vi sett sambandet med detta mot när han har rört på sig. Så tjock som han är idag har han inte varit tidigare, och iom att han inte visat hälta, smärta eller värme har vi inte gjort mer än frågat vet i förbigående och inte fått något mer än att det är nog så som vi tror till svar.

Nej vi vet.besiktiga ej, vilket vi har fått äta upp - flera gånger. Men vi köpte honom billigt och trodde att en 8mån borde det ju inte finnas så många fel på. Vi kommer inte göra om det misstaget.

Ja det stämmer - jan, feb (på klinik) och aug -09. + Telefonsamtal i maj ang hans dåliga hull. From okt har han mått bättre och därav ingen kontroll de senaste månaderna.

Senast ändrad:

Efter några veckor med protein foder, piggnade han på riktigt rejält. Busade och sprallade när man longerade honom.
Det har gått tillbaka lite nu när han är ute, vilket inte är jättekonstigt då han går utan skor och inte helt otroligt att han halkat till o blivit lite försiktig därav. Däremot är han inte loj på ögonen längre och det är lite djävla anamma i honom. Han springer ut i hagen varje dag, vilket inte fanns på kartan för några månader sedan. Sedan springer han inte som en galning fram o tillbaka i hagen, men det hade jag tyckt varit konstigare med tanke på hans stam och ras. Han är en paint och av känt mycket lugna och lätthanterliga gener. Däremot vet jag att det finns en hel del problem inom quarter vad det gäller lösa benbitar, så det oroar mig nu. Han har även ett par överben, kan det spela in?

Det här med benen har jag trott berott på att han stått mycket stilla, då vi sett sambandet med detta mot när han har rört på sig. Så tjock som han är idag har han inte varit tidigare, och iom att han inte visat hälta, smärta eller värme har vi inte gjort mer än frågat vet i förbigående och inte fått något mer än att det är nog så som vi tror till svar.

Nej vi vet.besiktiga ej, vilket vi har fått äta upp - flera gånger. Men vi köpte honom billigt och trodde att en 8mån borde det ju inte finnas så många fel på. Vi kommer inte göra om det misstaget.
Har du ngn hästerfarenhet?

Detta är inte på ngt sätt normalt.

du ville bara ge den protein fast den var smal, drog ner på silaget- på en riktigt ung häst som har varit mager o som behöver massor med mat.:mad:

Du måste ju skilja på gallig och svullen.
Gallig kan hästarna bli av olika anledningar, men är hela benen(?) uppsvällda så är det ju inte gallighet.
Är hästen tjock "upp till hasen" så är det ju definitivt inga gallor.

Jag tycker du ska ta en tripp till kliniken igen. Eller har benen kollats där innan?
Röntgen och UL vore ju en bra idé.
Svullna ben + loj häst låter ju inte som att hästen är så frisk.

Det beror väl på hur man ser det. Mina hästar har under 20 års rid alltid varit friska och oskadade. Lite hö och havre så har de mått prima, varit runda och goa.
Så om hästerfarenhet räknas i hur många sjuka och skadade hästar man har haft, så nej då har jag ingen!!

Det här handlar om ett föl o sedan åring som inte har fått det den behöver från start- dvs mkt mat.

Om man inte kan skilja på gallig o tjock o tycker att det är normalt att den ser ut så konstant tja då...

Den kan ha alla möjliga fel- anaplasma eller halvkronisk lymfangit.

Man tittar på hästens allmäntillstånd o är en så ung häst ovillig att röra sig, så måste man undersöka den ordentligt. Utreda den.

Har funderat tillbaka ang svullnaden. De övriga tre benen är mer galliga (dvs lite mjuka och svampiga runt kotan och några cm upp på senan), medans just detta bakben har varit svullet 1-2 gånger tidigare. Han har aldrig visat någon smärta i benen (i sårskadan visar han tydligt när han har ont) - då hade jag givetvis åkt in med honom omedelbums, så som vi gjort när han inte varit helt kry.
Jag förstår av era svar att ni inte riktigt läst vad jag skrivit - men nu mår han i övrigt bra och är pigg, alert och busig, så som mina andra hästar varit i hans ålder. Han är INTE trött, loj, bukig eller omusklad, möjligtvis lite försiktig ute i hagen i detta frusna och isiga underlag - vilket jag inte tycker är det minsta konstigt, särskilt med tanke på rasen.

Redan igår kväll hade svullnaden lagt sig till hälften, men jag lindade honom med vanligt bandage iaf. Imorse hade det gått ner än mer, men det är som en liten bula på baksidan av benet. Inte ont när man trycker där.
Vi ska givetvis iaf kontakta vet, men frågan är om jag får något bra svar så länge han inte är svullen och har ont just när denne tittar på honom?

Men som jag fattar det har hästen varit svullen mer eller mindre hela tiden som du ägt den. Även mager, bukig osv.

Det ÄR ngt som är fel!

Det här är inte normalt- inte ens på äldre hästar o definitivt inte på åringar.

Om jag säger så här: hos oss har han fått hysteriskt mycket mat, jämfört med vad han fick sina första 8mån i livet - di från mamma +lite o halvtaskig ensilage. Så JA, jag är orolig för hur detta kommer att påverka hans utveckling. Redan nu är jag inställd på att han antagligen inte kommer att bli någon ridhäst.

Det var inte så att han inte fick mat hos oss, utan han fick helt enkelt fel mat - massor med energi men inget extra protein. Silaget drog vi ner på under en 2veckors period, annars har han fått i stort sett fri tillgång på det under det år vi har ägt honom.

Jag ber om ursäkt för att vi faktiskt inte fick någon hjälp av en i allt övrigt värdelös uppfödare, samt att vi inte hade kunskapen själva i början. Men det är ju inget vi kan göra något åt nu, särskilt inte genom taskiga kommentarer på ett forum.

Han har inte bulan på senan iallafall?
För att kolla ömhet då måste du lyfta upp benet för att se om han reagerar så att han inte belastar benet. Kan ju vara svårt om han inte är tränad att lyfta bakbenen...

Positivt att svullnaden går ner iallafall. Om jag förstått första inlägget är han gallig i 2 ben och svullen på ett ända upp mot hasen och det var det benet som i första inlägget var dubbelt så tjockt som ett normalt ben? När hästen är ojämt svullen brukar det inte bero på protein eller mat. Tyvärr...

Sedan så länge han inte blir jagad i hagen och det inte är benbrott så mår han ju säkert bäst i hagen ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 017
Senast: CindyLou
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka