Extremt flockbunden unghäst kan inte stå i stallgång

liinaaa

Trådstartare
Jag har en 2 åring som helt och hållet blir galen när man ska ställa upp honom i stallgången, han sliter sig och rymmer ut till hästkompisen som står i hagen, trots att vi har en hästkompis inne. Han får panik och man hinner aldrig sätta fast honom i stallgången, han springer mot dörren och tillslut orkar man ju givetvis inte hålla honom och släpper grimskaftet.

Jag har följande frågor:
* Hur kan man träna så att han inte är lika flockbunden?
*Hur kan jag träna honom så han kan stå i stallgången?

Låter som om du gått för snabbt fram.

1. Träna honom att vara ensam korta stunder. Inte långt ifrån flocken och när ni ensamhetstränar, ha något annan uppgift för honom att lösa. Vi tränade min häst löst på ridbanan en bit från hagen med de andra hästarna. Då hade han tankarna full med det jag bad honom för att inte hetsa upp sig över att de andra hästarna inte var där. I boxen tränade vi ensam genom att KORTA stunder gå in i boxen, släppa lös han, ta ut han innan han blev orolig eller när han var relativt lugn. Längre och längre stunder resulterade i en häst som nu fungerar prima själv.

2. När han kan stå lugnt själv så börja träna på gången. En håller i hästen och en borstar. När en häst väl lärt sig att det går att komma undan genom att slita sig så har man ett mycket större problem än om man gjort rätt första gången. Min häst slet sönder grimskaften på gången en gång och sen var det MYCKET svårare att träna han på gången då han visste att så kom han loss.
Vi började till och med träna att stå på gången löst innan jag vågade sätta fast honom igen. Jag borstade då med ett spö i ena handen så jag kunde dutta till han på rumpan om man började backa (hans problem var alltså att han backade och sen ryckte upp huvudet så att grimskaften gick sönder..). Men som sagt, en håller och en borstar. När det går bra några gånger, börja sätta fast i ett grimskaft på sidan och personen håller fortfarande. Sen båda grimskaften osv. Sen kan den andra personen bara stå vid huvudet utan att hålla i, tillslut kan hästen stå på gången ändå. Slickeburk fungerade även bra för att göra det en positiv upplevelse att ha tråkigt på gången, eller godis, eller mat i allmänhet.

Sen är det träning med små steg som gäller. Ingen brådska. Hellre ett halvt steg framåt i taget än ett fram och två steg bak. Man måste även tänka förutbyggande när man håller på med unga hästar för annars slutar det farligt och i ovanor som du redan märkt. Din häst har lärt sig ett beteende som fungerar för att han ska slippa det obehagliga och få mer av det roliga.

Har också en flockbunden unghäst.

Aionee har bra svar tycker jag!
Backa och börja om.
Ha alla hästarna inne när du tränar på att ställa honom i stallgången tex.

Min häst hade lite issues med sej från förra hemmet och hade en hel del (dåliga) beteenden befästa dessutom. Antagligen för att just den viktiga inlärningen skevade och hennes dåliga uttryck aldrig bröts utan hon fick hålla på liksom.

I början var det tillräckligt att ta ut henne ensam för treminuters promenad på stallplanen, eller att ta ut henne som nummer två av tre i hagen.. (som nr 1 hade hon rymt ur hagen, som nr 3 hade hon blivit för stressad ensam kvar inne)
Stå på gången fick hon bara göra när alla hästar var inne och det var lugn och ro.
Idag är detta inget problem längre även om hon är en flockberoende häst.

Och, viktigt, att det aldrig blev fel så hon tog till gamla knep. Det var jätteviktigt att bryta mönstret så hennes väldigt befästa beteende inte fick komma till användning för henne. Det var inte ett alternativ att hon tex fick slita sej på promenaderna, så man fick alltid vara beredd och vara ett steg före utan att för den skull bli spänd själv såklart.

Man får tänka om och klura på lösningar så man undviker att hamna i dåliga lägen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 435
Senast: Cornelia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar