Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låt oss säga att en sadelmakare behöver plocka ut 500 kr/arbetstimme för att få en anständig timlön samt täcka lokalkostnader för sin verkstad. Och låt oss för enkelhetens skull säga att högklassigt vegetabilgarvat läder till ett träns kostar 850 kronor. Då vill man ha perfekta bitar med små porer och utan ett enda insektsbett.
Då kan sadelmakaren lägga 20 timmar på tränset, det vill säga 2,5 arbetsdag. De timmarna ska räcka till design, tillskärning, handsöm och finish.
Orimligt? Pja, det är ju inte för vem som helst. Men ett handsytt träns i kvalitetsläder är ett konsthantverk som kan hålla sig snyggt i flera decennier om man sköter det rätt. Det är en investering.
Jag har för mig att någon av de äldre svårklassryttarna fortfarande använder sitt kandar från 70-talet på tävling. Det kostade säkert ungefär så mycket i den tidens penningvärde.
Var hittar ni alla dessa människor som snackar skit om andra pga att de inte har det dyraste schabraket?
Jag har då aldrig träffat på någon IRL som gjort det, eller öht brytt sig om vilka märken andra har på sina saker så länge de inte skadar hästen.
Vanligare att folk, som ni gör här, snackar skit om människor som har fina saker och sätter någon sorts konstig likhetstecken mellan att ha ett dyrt kandar och att rida dåligt.
Det låter enbart missunnsamt, så skärp er nu. Ni är ju precis lika illa som de ni påstår snackar skit om er...
Här har vi en tjej som rider sååå dåligt, hon har nämligen båda ett OS kandar och Childeric sadel, så hon har tydligen inte råd att träna! http://www.hastmagazinet.com/pic/news/pic1706.jpg
Om någon vill köpa ett Hermes kandar för 30.000 kr så plågar väl inte det er? Folk köper en massa andra onödiga saker som dyra väskor, sprit, cigg, resor, möbler, bilar osv, varför är det värre när det är en häst med i bilden? Eller kollar ni snett på grannens nya BMW också?
Missunnsamma och skrytsamma personer som måste lägga sig i vad andra har eller icke har av utrustning har jag enbart träffat på här på bukefalos, aldrig i verkliga livet. Jag umgås inte med så småliga människor och fattar inte att ni orkar umgås med personer som mobbar er för vilken kavaj eller schabrak ni tänkt tävla med.
Oj!!! Hade inte en aning om att (trav????) var så dyrt att hålla på med!!!!
Fast den extrema märkeshysterin när man tom påtalar vad andra har och borde ha, den måste vara väldigt lokal?
.
Det var pulkaskurk som tyckte att de som hade fina saker red extremt dåligt.
personer som rider för jävla illa och borde lägga pengarna på träning istället för prylar..
Det är knappast det samma som att förfasas över att hästutrustning är dyrt...
Ser inte något samband mellan kostbar utrustning och kunskapsnivå, om det öht finns något så är det väl tvärtom att de som ridit länge och rider på högre nivå tenderar att ha mer och dyrare saker än någon som precis köpt sin första häst som hon bara rider i skogen med.
Missunnsamma och skrytsamma personer som måste lägga sig i vad andra har eller icke har av utrustning har jag enbart träffat på här på bukefalos, aldrig i verkliga livet. Jag umgås inte med så småliga människor och fattar inte att ni orkar umgås med personer som mobbar er för vilken kavaj eller schabrak ni tänkt tävla med.