Sv: Extrema Hundägare?
Skönt att höra att det finns fler som reagerar.
Jag bor själv i en större stad med brukshundsklubb som ett av alternativen när man vill gå kurs med sin hund. Det är säkert inte alla brukshundklubbar som är som denna men här är det fanatiskt.
SKydd, spår, sök osv är allt som gäller. Jättekul, men mindre kul när alla vi som kanske inte har som mål att bli nästa klubbmästare inte är värda ett lingon.
Jättetråkig inställning.
Man ser flertalet av dessa av sig själv kallade seriösa hundägare på plan, hur de skäller på sina hundar för att hunden kanske inte är på topp just den dagen, för att hunden inte är lika driven att vara bäst som husse/ matte är. Det enda det kan pratas om är hur hunden gick på senaste träningen/ tävlingen osv. När de har fri träning på kvällarna så för dessa seriösa tränare går det ut på att ta med din hund till klubben, låt hunden ligga i bilen medan du går in o fikar i minst en halvtimme, sedan tar du ut hunden för att visa att den är lika bra som det du har berättat under fikat. ( nu är jag lite ironisk men i stort sett så ser det ut)
O så kommer du vanliga människa dit, o bara för att din 8 mån hund inte går som en stjärna så måste du i deras ögon vara en oseriös jäkel. Verkligen tråkigt.
Träffade en instruktör som verkade supervettig när vi skulle skaffa vår aussie, denna berättade själv att innan hunden var 2 år skulle man minsann inte tävla den, man skulle leka in lydnaden o sen hade man gått om tid på sig att tävla senare i livet. Ett par månader senare blev dennes ca 1 åriga hund klubbmästare efter div tävlingar. Då undrar man..
Nej, alla vi andra som tränar, aktiverar o har kul med våra hundar, vi som är i skogen, på stranden o överallt, våra hundar kanske faktiskt mår bättre o är lyckligare? Våra hundar jobbas o det ska vara kul, vi har krav på att de ska lyda men inte att de ska plocka titlar o poäng.
Våra hundar får kanske göra lite mer av varje, utan att vi blir fanatiska?
(givetvis är ju inte alla bruksmänniskor fanatiker ska ju tilläggas)
Varför ska det behöva vara så i hundvärlden? Jag menar, jämför man med ridsporten, så om du går till ett ridhus en kväll så möter du allsköns människor, oavsett om du tränar för att tävla eller för att det är kul o för att utbilda hästen o dig själv så är det en betydligt öppnare o gladare stämning man möts av känns det som.
Kunde det inte varit likadant med vovvarna?