Extrem klåda på ben

manhattan_2006

Trådstartare
Vet inte vad jag ska ta mig till snart, har en häst hemma som har sådan extrem klåda på ena bakbenet, hon biter sig själv så det rinner blod, hela benet är nu fyllt med sår som hon river upp hela tiden, hon går på smärtstillande och hippotrim pågrund av början till lymfangit, kliandet började lite smått men har sedan eskalerat, hon har även börjat klia på dom andra benen så det blöder men inte lika farligt. Veterinärerna vet inte vad dom ska göra, sa att jag ska tvätta med klorhexidin schampo, vilket inte har hjälpt någonting. Någon som varit med om något liknande?

Sv: Extrem klåda på ben

Vet inte vad jag ska ta mig till snart, har en häst hemma som har sådan extrem klåda på ena bakbenet, hon biter sig själv så det rinner blod, hela benet är nu fyllt med sår som hon river upp hela tiden, hon går på smärtstillande och hippotrim pågrund av början till lymfangit, kliandet började lite smått men har sedan eskalerat, hon har även börjat klia på dom andra benen så det blöder men inte lika farligt. Veterinärerna vet inte vad dom ska göra, sa att jag ska tvätta med klorhexidin schampo, vilket inte har hjälpt någonting. Någon som varit med om något liknande?

Har den veterinären aldrig hört talas om hovskabb? Skrapprover på huden skall omdelebart tas och skickas in för analys. Och hästen behandlas för hovskabb.

BUMS!

sitter i en jobbig sits där veterinärer skyller på varandra vems ansvar hästen är, hon stod på klinik för 1 ½ månad sedan på grund av långvarig mugg, där togs hudbiopsi men visade ingenting mer än det vi redan visste att hästen har en kronisk inflammation=mugg. Efter klinikvistelsen så var hon jättefin i benet, sedan började det svullna på natten igen sedan fick hon ett sår i hagen trots benskydd och lindor, sedan märkte vi att hon fick småsår i boxen, finns inget att skada sig på där, sedan en dag såg vi att hon själv gör såren på sig med tänderna sedan har det abra eskalerat. Jag har Switch hemma hjälper det även mot skabb? jag kan inte vänta på ett skabbprov utan måste behandla hästen nu innan hon förstör sig själv. Ska givetvis tvinga ut veterinärerna och ta ett skabbprov

hur troligt är det att en häst drabbas av skabb om den inte har mycket hår? är dessutom rakad på vissa ställen på benet. Syns det inte någonting om det är skabb? Har nu pratat med en annan veterinär som tror på allergi eller skabb.

sitter i en jobbig sits där veterinärer skyller på varandra vems ansvar hästen är, hon stod på klinik för 1 ½ månad sedan på grund av långvarig mugg, där togs hudbiopsi men visade ingenting mer än det vi redan visste att hästen har en kronisk inflammation=mugg. Efter klinikvistelsen så var hon jättefin i benet, sedan började det svullna på natten igen sedan fick hon ett sår i hagen trots benskydd och lindor, sedan märkte vi att hon fick småsår i boxen, finns inget att skada sig på där, sedan en dag såg vi att hon själv gör såren på sig med tänderna sedan har det abra eskalerat. Jag har Switch hemma hjälper det även mot skabb? jag kan inte vänta på ett skabbprov utan måste behandla hästen nu innan hon förstör sig själv. Ska givetvis tvinga ut veterinärerna och ta ett skabbprov

Du ska be vet att tala om för dig vad du kan behandla med. Har aldrig haft skabb på mina men har för mig att jag hört att det kan behandlas med virkon-s. Behandling skall sättas in oavsett provsvar, anser jag. Men jag är ingen vet.

Skabb kan visst drabba hästar som inte har mycket hovskägg.

En annan sak jag reagerade på. Du säger att du har lindor på i hagen. Inte bra. Lindor drar åt sig fukt och vatten ur regnblätt gräs. Vlöta lindor mjukar upp huden vilket är en inkörsport till hudsjukdomar som svamp, skabb, mugg etc. Skall du ha något på benen se till att det är material som inte har en vattenupptagande funktion.

Min har inget på sig i hagen. Bara vid ridning.

testat att smörja med något som lindrar klåda, tex lidokain eller aloe vera? switch måste du inte ha på :eek: tänk hur det kommer svida!!!!

kan du inte täcka benet på nåt sätt så hon inte kommer åt att bita? eller sätt en munkorg på henne? skulle jag göra. då kan hon gnugga på benet men inte bita hål. har hon munkorg lär hon inte lyckas plocka av lindor heller. så får du helt enkelt ha henne under uppsikt medan hon äter.

lindor har jag pågrund av ordineringen att hennes ben ska hållas torra och rena, eftersom det nu är höst hade det inneburit att hon hade fått stå inne ungefär alla dagar iveckan vilket jag inte vill. Lindorna gör i mitt fall att benen inte blir så blöta som dom skulle bli utan lindor. Hon får lätt sår och det vill jag också skydda henne ifrån. En del av hagen är grusad men går inte att grusa hela hagen. Svårt att ha en häst som ska skyddas från väta, smuts är något lättare.

har ingen munkorg men tror inte att jag kan sitta och vakta henne hela nätterna när hon äter tyvärr. Har provat det veterinären sagt klorhexidin schampo och Betnovat inget fungerar. Menade inte att jag tänkte hälla switch på hästen som man brukar göra mot fästingar, givetvis inte på såren;), lidokain vet jag inte vad det är? receptbelagt? berätta gärna mer.

lidokain vet jag inte vad det är? receptbelagt? berätta gärna mer.

Lidokain och Xylocain är lokalbedövande salva som kan användas för att lindra klåda. Det kan ju göra livet lättare för hästen. Men i första hand måste hovskabben botas. Läs artikeln på tinker sajten. Sök på google och här på sidan men rådgör också med veterinär.

ok men är dessa preparat receptbelagda? konstigt att ingen av alla tre veterinärer jag pratat med inkluderat slöinge har nämnt detta?dåligt tycker jag.. känner mig helt utelämnad känns som ingen veterinär kan hjälpa min häst. Jag ska nu åka och hämta penecillinsalva av veterinären, vad nu det kan hjälpa mot klåda? Ska även ta switch on ikväll, tyvärr är det svårt för mig att lokalbehandla benet då hon dessvärre har gjort sår nästan överallt på ena benet, virkon S vet jag inte ska användas i sår då svider det nog hutlöst:crazy:
Om hon nu har skabb har hon i såntfall fått det på kliniken det var efter vistelsen där som klådan kom krypande och nu är väldigt påtaglig. Om hon skulle vara allergisk mot något vet jag i sånt fall inte mot vad hon får samma foder och allt är samma som innan, enda skillnaden är att jag lade in torv i boxen underst ett tunt lager och sedan spån över men nu finns det i princip inget torv kvar har endast spån nu så tycker inte att det borde vara det.

känns bara lite skumt att behandla för skabb om man inte vet att hästen har det, jag menar vi har fem andra hästar som inte visat några symptom, har inte lust att behandla dräktiga ston och föl om det inte behövs samt sanera stallet. Jag får prova switch iaf och se om det blir någon förbättring

testa lite switch först,mitt sto stod och sparkade i väggen när det kliade som värst.

tycker du ska testa frontline,desificera hennes box och alla bortsar m.m du använder t henne.
tyvärr måste du göra samma visa på dom andra hästarna med,ca tre gånger per häst.

tänk på att din häst kan få tillbaka det ifall ngn skabb räv tex går igenom hagen..

hej

Om det skulle vara fotskabb kan Ivermectin hjälpa mot det och då slipper du blaska på något rakt i det "onda". Hör med din veterinär om du kan få ut Ivomec el liknande och vilken dosering (annan än vid avmaskning!). Kan kanske vara värt att provbehandla. Finns det någon häst med mkt hovskägg i närheten som kan ha smittat? Olika hästar kan besväras olika mycket av skabb men just din verkar ju vara känslig i huden från början med tanke på tidigare problem.

Om hästen har så akuta symptom som du säjer är det nog viktigt att en veterinär tittar innan skadorna blir värre! Verkar inte som medicinern hjälper! Det kan även vara en överkänslighetsreaktion mot medicinen, och då måste du avbryta behandlingen. Trimsulfa kan tex ha urtikaria/klåda som biverkning.
Kanske måste häste behandlas systemiskt med något antiinflammatoriskt eller kortison för att dämpa svullnaden/klådan.

Jag hade nog kört in hästen till djursjukhus om den håller på att käka hål på sig själv.
Lycka till!
/Evale

[QUOTE

tänk på att din häst kan få tillbaka det ifall ngn skabb räv tex går igenom hagen..[/QUOTE]

Fotskabb är inte samma sak som den skabb rävar har,, rävskabb fäster INTE på häst,,
fotskabb kan vilken häst som helst få, men ursprungligen så kommer det från nån import,, vissa hästar kan ha det latent utan att alls visa symtom och kan på så vis smitta andra,
skrapproven är diffusa, endast ett fåtal lyckas,, finns massor av veterinärer som än idag inte vet nåt alls om just fotskabb.

Det kan funka med Front-Line, allra bäst är nog Sebacil, (receptbelagt), Switch kanske kan funka,, tänk på att fotskabb mycket väl kan sprida sig uppåt övriga delar på kroppen.
Mugg sår o rasp kommer ofta som en följd av just fotskabb.

Att behandla 3 gånger, njaaa, då ska hästen inte ha haft det särskilt länge för att räcka med det, oftast kommer eländet tillbaka om man så behandlar 6 gånger eller rent av mer... kan ta nåt år ibland innan symtomen åter är igång.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 765
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 427
Senast: Dino
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 361
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar