Extrem close contact?

S

Sayonarah

Hej igen allihop! Vet att jag frågat förut om sadlar, men nu undrar jag mest över om det finns några sadlar (akademisk eller vanlig dressyr) som är extremt close contact och som inte bygger alls mycket?

Jag har nämligen kommit fram till att min söta häst känns lite läskig att rida när man har sadlar som inte ligger så nära ryggen, han har hög tunn manke och hög ländrygg, vilket gör att man lätt hamnar lite i framvikt plus att han när han blir het lätt krullar ihop sig och då känns det som att man sitter i framstupa läge och inte har något framför sig.

Förvisso är det ju en ridsak också, att få honom att gå i rätt form, men på vägen dit vill jag ju ändå kunna rida ut utan att känna det som att jag sitter högt över min häst - lägger in en bild så ni kan se hur han är byggd... Just här står han med bakbenen långt från varandra och ser därför lägre ut baktill... (och så har han lite mer nacke numera, denna bilden är precis i början när han flyttat till mig)

Photo_86458_983443.JPG

Sv: Extrem close contact?

Säger också STE. Kan knappt rida i nått annat längre :p Känns som jag sitter jättelångt ifrån hästen då.

Någon som vill PM:a mig lite sidor där man kan kika och läsa mer om dem?

utav alla sadlar jag testat så tycker jag att röösli är den som bäst ger känslan att "komma nära hästen"

utav alla sadlar jag testat så tycker jag att röösli är den som bäst ger känslan att "komma nära hästen"

Tyvärr vågar jag nog inte köpa sadlar med helt fast ej ställbar bom längre, av erfarenhet, och de jag hittade på blocket var inte tillräckligt breda ändå :-( Men tack för tipset :-) Har aldrig ridit i en sådan så det hade varit kul att prova :-D

tyvärr är röösli svåra att få tag på breda begagnade (dom är såpass populära så folk vill inte sälja sina sadlar..hihi)

lycka till ändå.

Fast det är ändå ingenting jämfört med Espaniolan, där känner man varenda muskel.

Jag är iofs inte lika mycket ute efter kontakten med hästen utan mer det att jag vill komma ner närmre ryggraden för att slippa den obehagliga känslan av att sitta en meter över ryggen som jag har idag. När jag läser om espaniolan står det att den nyare modellen är mer uppbyggd, gör den då att man fysiskt kommer längre från hästen?

varför köper du inte en barbackapad istället?

Vill bara påpeka att detta med close contact inte ska gå ut över sadelns fuktion. Syftet med en sadel är att fördela trycket så du bör leta efter en sadel som gör det effektivt. Dvs ingen helt bomlös sadel eller pad av ngt slag. Känns som att man gärna glömmer den punkten.

Star Trekk har läderbom vilket är en liten kompromiss mellan bomlös och träbom. Det blir alltid sämre tryckfördelning när man tar bort den stabila bommen. Samtidigt som det kanske är bättre med rörliga, mjukare bommar för vissa hästar. Det kan också vara olika i olika stadier av den fysiska utvecklingen.

Har själv inte ridit i Star Trekk men den är mycket rekomenderad och jag som själv letar sadel nu har ringt runt och pratat lite med sadelmakare om dessa. Hästar har olika ryggar och vissa behöver en mer stabil bom än andra. Otränade hästar kan tex behöva en sadel med stabilare bom.

Och sadelns märke har inget att göra med om den går att hitta begagnad eller ej, det beror på hur populär/vanlig den är. Det finns inget märke, ingen sadel, som sitter bra hela hästena liv. De måste alltid bytas ut.

Ang ST så finns det ett antal återförsäljare som låter en ta hem och prova rida i sadeln en vecka, eller på plats för sadelprovaren vilket jag tycker är att rekomendera, innan man köper den. Så om det känns intressant är det nog värt att prova. Just Espanolan verkar dessutom alltid finnas inne, är nog ganska populär just nu. Ska ev ta hem en själv och prova trots att jag eg tänkt mig en western-variant.

Stopp och belägg!!:eek: Star trekk har INTE läderbom utan är bomlös, däremot så till verkar deuber & partner även sadlar med lädetbom men inte till startrekk utan till amazonas och till bents epona!:banana:

:eek: Du har helt rätt! De sadlar jag tittat på hos ÅF med läderbom är faktiskt av annat märke (flera faktiskt), men representeras på samma sida som ST-sadlarna. Att inte sadelmakaren på den andra butiken sa det när vi stod där och diskuterade det hela för att ev beställa hem en. Det måste hon ha snabbat upp med tanke på att vi sa att vi inte ville ha bomlöst.

Nu får jag skämmas lite. :o

Det är ju samma tillverkare på startrekk och dom andra det är nog därför dom finns på samma sida;).

Så är det säkert. :) Både jag och syster gick på det. Vilken TUR att ni sa nåt innan vi tog hem en. :o

En bomlös sadel tryckfördelar bättre än en inte riktigt bra bomsadel.
Jag kommer aldrig hitta en bomsadel som jag är så nöjd med som med min Espaniola.

En läderbom formar sig väldigt lätt och går inte tillbaka, så de är lätta att rida sneda. Men är man rak så är det nog ett riktigt bra alternativ.

Flexibommar har jag faktiskt inte så stor koll på men det är ju också ett alternativ.

Sen finns det ju "fasta" bommar, helt klart bäst tryckfördelning när de ligger bra men minsta lilla fel kan ge att hela sadelns tryck kommer på en punkt.

Jag vill inte ha en barbackapad, jag vill ha en sadel :-)

Tack för alla tips - jag klurar och har nog snart hittat en bra lösning!

vart har jag sagt något om det?

Det var inte du :-) Det var Stilett :) Ber om ursäkt om jag svarat fel på något vis, jag är inte hundra på hur trådarna ser ut för andra, själv har jag dem i rak följd i kronologisk ordning, det senaste är nederst, men gissar att jag kanske borde tagit reply på Stiletts inlägg för att det skulle bli rätt - sorry!

Barbackapad känns bara som något jag skulle kunna använda vid skrittarbete i paddocken - inget annat. När hästen bråkar och kastar sig i skogen vill jag gärna ha en sadel med bom har jag insett och vid dressyrarbete vill jag gärna ha fördelning av tyngden från stigläderna (vilket väl egentligen är mycket av bommarnas uppgift, inte bara att fördela den direkta vikten från rumpan).

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Utrustning Nu har vi jobbat oss igenom lite fler sadlar och fler funderingar har uppstått. När förra wintec 500 var poppis fick jag intrycket av...
Svar
2
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka