Extra säng som tar lite plats

TheRedLightning

Trådstartare
Vad är det för typ av extra säng som tar lite plats när man behöver en säng för ev övernattande gäster?

Tanken är att smidigt kunna gömma undan sängen när den inte används. Luftmadrasser går bort.
 
Vad är det för typ av extra säng som tar lite plats när man behöver en säng för ev övernattande gäster?

Tanken är att smidigt kunna gömma undan sängen när den inte används. Luftmadrasser går bort.
Sängen SANDVIKA från Ikea har vi på jobbet. Ihopfällbar och rullbar så inga tunga lyft behövs. Mått finns på hemsidan både i öppet samt hopfällt läge. Tycker de fungerar bra att sova en natt eller två i. Så mycket skönare än en luftmadrass eller hård soffa.
Kostar dessutom bara 699kr.
 
Sängen SANDVIKA från Ikea har vi på jobbet. Ihopfällbar och rullbar så inga tunga lyft behövs. Mått finns på hemsidan både i öppet samt hopfällt läge. Tycker de fungerar bra att sova en natt eller två i. Så mycket skönare än en luftmadrass eller hård soffa.
Kostar dessutom bara 699kr.
Ja den såg inte ut att ta upp mycket plats, kanske kunde vara något vet att de jysk hade som ser liknande ut gick de billiga versionerna bort och de dyrare tog för mycket plats.
Den från ikea ser ju lagom ut, borde duga att ha övernattande gäster i den.
 
Vad är det för typ av extra säng som tar lite plats när man behöver en säng för ev övernattande gäster?

Tanken är att smidigt kunna gömma undan sängen när den inte används. Luftmadrasser går bort.
Vi har en uppblåsbar gästsäng. Inte en luftmadrass utan en mycket högre "madrass" som har inbyggd elpump. Den är jätteskön att ligga på. När man viker ihop den så tar den inte mycket plats.
 
Vi har en uppblåsbar gästsäng. Inte en luftmadrass utan en mycket högre "madrass" som har inbyggd elpump. Den är jätteskön att ligga på. När man viker ihop den så tar den inte mycket plats.
Skönare att sova på också än ihopvikbar gästsäng. Om du tänker på liknande den här
122155
 
Sängen SANDVIKA från Ikea har vi på jobbet. Ihopfällbar och rullbar så inga tunga lyft behövs. Mått finns på hemsidan både i öppet samt hopfällt läge. Tycker de fungerar bra att sova en natt eller två i. Så mycket skönare än en luftmadrass eller hård soffa.
Kostar dessutom bara 699kr.
Jag sov i en sån för ngt år sen. Eller.. jag försökte sova i en sån. Fruktansvärt obekväm och inte en minuts sömn var min reaktion.

TS:
Såna uppblåsbara som visas nedan föredrar jag alla dagar i veckan!
 
Vi har tre st uppblåsbara, tjocka av typ som visats högre upp i tråden. En dubbel för samsovning och två enkelsängar. Enligt gäster så sover de bättre på dem än i vår bäddsoffa med extramadrass från Mio.
 
Uppblåsbara går tyvärr bort, men helt klart smidiga med att de tar lite plats att förvara. Dock inte bra att det är stor risk för ”punka” på dom och då är de obrukbara.
Mamma har haft en som va bra när de funka, men höll inte länge innan den pajja.
 
Jag har en uppblåsar dubbel som varit med mig i ungefär tio år, sedan jag flyttade hit. Köpte en extra singel för besöket nu och båda höll för totalbonkers kattunge och två brottande tonåringar i fem nätter, inga problem. De är dessutom billiga varianter. :D
 
Min är snart 20 år. Den har överlevt både ett gäng katter och hundar och hoppande barn.
Det kvittar i sammanhanget då det är ointressant ändå och det går bort som alternativ.

Det som i dagsläget använda som extra säng är en stor bäddmadrass som är sjukt klumpig och tar massa plats.
 
Det kvittar i sammanhanget då det är ointressant ändå och det går bort som alternativ.

Det som i dagsläget använda som extra säng är en stor bäddmadrass som är sjukt klumpig och tar massa plats.
Eftersom du tycker det är ointressant för att en sådan modell gått sönder för en person men varit hållbara för andra. Så kommer du nog inte undan att någon form av gästsäng kommer att vara otymplig och ta plats. Ikea Sandvika tror jag inte får plats under sängen. Osäkert om en vikbar madrass får plats liknande denna får plats. https://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/basic/vikbar-madrass-60x190-basic-f15-0

Får inget ta plats får du nog istället fundera på att ersätta eventuell soffa du kan tänkas ha med en bäddsoffa.
 
Kankse är det inte aktuellt med soffköp, men sedan jag köpte min Friday-soffa med Cozy corner har jag aldrig fått ta fram gästängen alls. Alla som hälsar på ratar den till förmån för soffan. Tar man bort ryggkuddarna är den bred och tillräckligt stor för två pers (på längden) som är vana att sova nära varandra, trots att den bar är 2,5 sits.

Om det ändå är dags att byta soffa är det ett tips. Två flugor i en smäll.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad är det för typ av extra säng som tar lite plats när man behöver en säng för ev övernattande gäster?

Tanken är att smidigt kunna gömma undan sängen när den inte används. Luftmadrasser går bort.

Här har du ett antal modeller att välja på:

https://cdon.se/outdoor/camping-vandring-backpacking/campingmobler/taltsangar/

Om du googlar campingsäng kommer även fler återförsäljare upp.

För förbättrad comfort rekommenderar jag dock någon tunn 4-5 centimeters bäddmadrass eftersom campingsängen är lite obekväm utan, men fungerar endå bra för en natt eller två utan bäddmadrassen.
 
Eftersom du tycker det är ointressant för att en sådan modell gått sönder för en person men varit hållbara för andra. Så kommer du nog inte undan att någon form av gästsäng kommer att vara otymplig och ta plats. Ikea Sandvika tror jag inte får plats under sängen. Osäkert om en vikbar madrass får plats liknande denna får plats. https://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/basic/vikbar-madrass-60x190-basic-f15-0

Får inget ta plats får du nog istället fundera på att ersätta eventuell soffa du kan tänkas ha med en bäddsoffa.
Det är inte mina krav och där är varken luftmadrasser eller uppblåsbara sängar ett alternativt.
Har inte skrivit någonstans att den måste få plats under sängen, så vet ej vart det kommer ifrån.

Jag har själv försökt ”sälja in” en riktig säng som man kan vika ihop och ställa undan när den inte används. Det var då den dyraste Jysk hade var den för stor och klumpig, därför jag startade den här tråden för å se om ja missat något, som ändå faller inom kraven som är ställda.
 
Jag som svettas mycket nattetid kan säga att de uppblåsbara är en mardröm. Jag badar efter några timmar...
 
Ju skönare den ska vara desto större och otympligare blir de. Man kommer inte ifrån att luftmadrasserna (de tjocka rejäla) är det alternativ där man får bekvämast säng för utrymmet.

Annars kanske en ommöblering är ett alternativ så man får plats med en bäddsoffa som till vardags används som soffa men kan bäddas.

Vi köpte en extra säng. Den tog stor plats och var sjukt obekväm!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 341
Senast: Septicemia
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
678
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 911
Senast: nyttnick
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 022
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp